Poválečné americké vojenské letouny
Convair B-58 Hustler
První nadzvukový bombardér B-58 Hustler vznikl jako náhrada letounů
B-47 Stratojet. Jeho vývoj začal koncem 40. let a v r.
1952 byl vybrán poněkud revolučně řešený (první nadzvukový letoun s motory
instalovanými vně trupu na závěsech pod křídly) model firmy Convair, jehož prototyp
poprvé vzlétl 11. listopadu 1956. Díky problémům s financováním programu byl
počet objednaných strojů zredukován z 244 na 116 a začátek výroby byl naplánován
na rok 1960.
B-58 znamenal oproti
B-47 velkou změnu a radikální pokrok
v technologii. Byl zkonstruován pro rychlosti kolem Mach 2 ve vysokých výškách a
měl sloužit jako jaderný bombardér středního doletu. K tomu je předurčovalo
jeho deltakřídlo bez vodorovných ocasních ploch a malý čelní odpor spolu s výkonem
použitých motorů.
B-58 byl rychlejší než tehdejší sovětské stíhačky, ale koncem 50. let se objevila
nová hrozba – protiletadlové rakety (SAM – Surface-to-Air-Missiles). Ty si vynutily
adaptaci tohoto bombardéru na lety v menších výškách, což ovšem
přineslo značné zvýšení spotřeby pohonných hmot a tím pádem se stala
problematickou i otázka doletu, přestože letoun používal velikou přídavnou nádrž
pod trupem.
Hustler neměl pumovnici, ale na závěsníku umístěném za přídavnou nádrží
mohl nést jednu jadernou pumu. Mohl dokonce nést až čtyři bomby, atomové nebo
konvenční, ale za cenu odstranění přídavné nádrže – to ovšem drasticky
zkrátilo jeho dolet. A tak, přestože unesl větší náklad než jeho předchůdce
B-47, nakonec v éře pokročilých protiletadlových
zbraní a radiolokátorů, nebyla jeho efektivita o nic větší.
Plánovaná produkce Hustlerů byla díky ceně za jeden stroj, malé nosnosti a poměrně
krátkému doletu byla postupně snižována a v 60. létech rozhodl ministr obrany o
jejich vyřazení z role bombardérů. Navíc byly peníze v té době stále
více zapotřebí na probíhající válku ve Vietnamu. Do roku 1964 bylo
vyrobeno přibližně 90 letounů a v lednu 1970 byl vyřazen ze služby
poslední z nich.
Stručná charakteristika
|
Výrobce |
Convair |
Pohon |
čtyři proudové motory General Electric J79-GE-1
s přídavným spalováním |
Dolet s příd. nádrží |
B-58A |
4028 mil |
6482 km |
B-58B |
4603 mil |
7408 km |
Rozpětí |
56 stop 10 palců |
17,3 m |
Plocha křídla |
1542 stop čtv. |
470 m čtv. |
Šíp křídla |
60° |
Délka |
96 stop 9 palců |
29,5 m |
Výška vč. ocasní plochy |
29 stop 11 palců |
9,12 m |
Max. vzlet. hmotnost |
160 000 lb |
72 575 kg |
Dostup |
63 150 stop |
19 248 m |
Rychlost |
Mach 2 (1483 mph) |
2386 km/h |
Výzbroj |
Jeden rotační kanón General Electric T-171E3 Vulcan 20 mm v
zádi,
nukleární nebo konvenční bomby na podkřídelních zaávěsnících. |
Posádka |
tři (pilot, navigátor a operátor obranných systémů) |
Jirka Wagner
Copyright © All Rights Reserved