Poválečné americké vojenské letouny
Douglas F3D (F-l0) Skyknight
Douglas F3D Skyknight byl dvoumístný dvoumotorový proudový noční stíhač
startující z letadlové lodi, který vznikl na základě objednávky US Navy z roku
1946. Pilot s radarovým operátorem seděli v kabině vedle sebe, letoun
dosahoval rychlosti 500 mph, operačního dostupu 40 tisíc stop a měl akční rádius
500 mil. Posádka neměla k dispozici vystřelovací sedačky, v případě
problémů mohli letci sedačky otočit a opustit letoun únikovým tunelem za kabinou
břichem letadla.
Po dalších leteckých testech u firmy v roce 1948 a následném vyhodnocení u
Navy, bylo koncem roku 1950 vyrobeno prvních 28 modelů F3D-l – v době, kdy už
začalo testování mnohem výkonnější verze F3D-2. Tato verze měla již nové
elektronické a radarové vybavení, rakety vzduch-vzduch, překryt kabiny odolnější
vůči zásahu a automatického pilota. Maximální rychlost a dolet byly zvýšeny na 600
mph, resp. l200 mil. Celková produkce modelu F3D-2 dosáhly včetně některých
speciálních variant 237 strojů.
Operační použití F3D-2 bylo výlučně záležitostí USMC. Letouny byly nasazeny do
korejské války brzy po jejím začátku a “mariňácké” Skyknighty sestřelily
více nepřátelských letadel než jiné letouny používané Navy nebo Marine Corps.
Noční stíhače dosáhly šesti, možná sedmi sestřelů; jedním ze sestřelených byl
i
MiG-l5 jako první proudový
stíhač sestřelený jiným proudovým stíhačem v noci.
V r. 1962 došlo k přeznačení z F3D na F-10.
V létech po korejské válce byly raketové verze F-10 stejně jako verze
elektronického boje použity pro výcvik důstojníků radarového zachycování, během
Kubánské krize a ve Vietnamu pro elektronický průzkum a rušení nepřátelských
letadel. Ve Vietnamu vykonávaly F-10 i bojové lety.
Skyknight byl jediným stíhačem US Navy a US Marine Corps, který létal jak
v Koreji, tak ve Vietnamu.
Poslední Skynighty byly vyřazeny ze služby roku l970.
Stručná
charakteristika F-10B |
Základní funkce |
palubní stíhač do každého počasí a noci |
Výrobce |
Douglas Aircraft Corp. |
Pohon |
dva proudové motory Westinghouse J-34-WE-36/36A |
Výkon |
2x 3400 lb |
2x 15,1 kN |
Rozpětí |
50 stop |
15,24 m |
Délka |
46 stop 6 palců |
14,17 m |
Výška |
16 stop |
4,88 m |
Plocha křídel |
400 stop čtver. |
37,16 m čtver. |
Hmotnost |
prázdná |
18 160 lb |
8235 kg |
operační |
26 850 lb |
12 179 kg |
Rychlost |
max. |
600 mph |
966 km/h |
cest. |
350 mph |
563 km/h |
Stoupavost |
4500 ft/min |
1371,5 m/min |
Dolet |
l200 mil |
1931 km |
Posádka |
dva (pilot, radarový operátor) |
Výzbroj |
4x 20mm kanón; 4 rakety Sparrow |
Jirka Wagner
Copyright © All Rights Reserved