Poválečné americké vojenské letouny
Republic F-105
Thunderchief
F-105 Thunderchief byl první nadzvukový taktický stíhací bombardér, který byl pro
takový účel od počátku projektován. Je největší jednomístný, jednomotorový
stíhač jaký kdy byl postaven. I když byl konstruován jako nosič jaderných zbraní
ve Vietnamu, nosil konvenční pumy. I když byl veliký,těžký a relativně hůř
manévroval má na svém kontě z Vietnamské války 27 1/2 sestřelu nepřátelských
stíhačů.
F-105 byl znám pod několika přezdívkami jako Super Hog, Ultra Hog a Lead Sled, ale
dnes je vzpomínán jako Thud. 397 z celkem 833
postavených F-105 bylo za Vietnamské války ztraceno v boji nebo při nehodách.
F-105 měl vstupy vzduchu v kořenech křídel. Hlavní podvozek se zatahoval do
křídla a proto nebylo možno do křídla umístit palivové nádrže. Veškeré palivo
se vezlo v trupu a nebo pod křídly v přídavných nádržích. Pumovnice pojala 3 600
kg jaderných nebo konvenčních pum. Na 4 podkřídelních a jednom podtrupovém
závěsníku mohl nést dalších 1 800 kg výzbroje.
První let prototypu YF-105A se uskutečnil 22. října 1955. 19. června 1956 dostal
F-105 oficiálně jméno Thunderchief.
Po verzi F-105A následovala ihned F-105B, ovšem trvání její služby bylo poměrně
krátké. Následovala fotoprůzkumná verze RF-105B a dvoumístná cvičná F-105C, po
níž přišla na řadu F-105D, které bylo vyrobeno největší množství. Jednalo se
již o typ "all weather", tedy do každého počasí.
Tvarově se F-105D liší od F-105B delší a širší přídí se systémem AN/ASG-19
"Thunderstick". Ten právě dával letounu schopnost provozu za každého
počasí. Jeho jádrem byl radar NASARR R-14A. Tento radar byl optimalizován jak pro mód
vzduch-země tak pro mód vzduch-vzduch. letoun byl vybaven systémem řízení letu
General Electric FC-5. Systém zahrnoval počítač pro toss bombing, dopplerovský
navigační systém, počítač pro odpal střel, autopilot a vyhledávací a přehledový
radar. Radar umožňoval i let v malé výšce nad neznámým terénem.
F-105D byl původně určen pro jaderný útok a primární výzbrojí byla jaderná
zbraň (Mk 28 nebo Mk 43) v pumovnici. Ale mohl nést i Mk 61 na vnitřním
podkřídelním závěsníku a nebo Mk 57 na podtrupovém. Jelikož se ale jaderná válka
stávala stále méně pravděpodobnou byla pumovnice přestavěna na palivovou nádrž.
F-105D se výrazně zapsal do průběhu války ve Vietnamu. 13. ledna 1965 zničilo 16
F-105D od 44.TFS a 67.TFS most u Ben Ken v SV Laosu 340 kg pumami a střelami AGM-12B
Bullpup.
1. března 1965 začala operace Rolling Thunder, během které byl systematicky
bombardován Severní Vietnam. Thunderchief byl vynikající taktický bombardér.
Trupová pumovnice původně určená pro jaderné zbraně, bývala během operací v JV
Asii bez výzbroje, nejčastěji v ní byla umístěná přídavná nadrž. Kromě munice
pro kanón M61A1, byla veškerá ostatní výzbroj nesena na závěsnících. Na daleké
výpravy nesl F-105D až jedenáct 340 kg pum.
2. srpna 1967 těžce poškodily F-105D 335. a 388.TFS most Paul Doumer na sever od
Hanoje. Tento most byl životně důležitý pro přesun zbrani mezi Čínou a Vietnamem.
I když byl opraven, znovu byl několikrát poškozen.
F-105D byl horší stíhač a tak byl často obtěžován nepřátelskými MiG-17 a MiG-21. Díky svému nákladu pum
nebyl tak svižný jako stíhací MiGy. Jeho výhodou byl silný motor, který mu rychle
dal nadzvukovou rychlost, nehledě na to, že se mohl účinně bránit i střelami AIM-9 Sidewinder nebo
kanónem M61A1 Vulcan,
takže dokázal během let 1966 a 1967 sestřelit 27,5 nepřátelských stíhačů. Dva
sestřely byly dosaženy Sidewindery a zbytek palubním kanónem.
Protože za války ve Vietnamu ještě neexistovaly laserem řízené pumy musely F-105D
létat nízko a blízko k cíli. To ale zvyšovalo počet ztrát způsobený PVO
protivníka. Celkem bylo v boji ztraceno přes 350 Thunderchiefů (D a F) , většinou po
zásahu PVO. To byla polovina všech vyrobených letounů. Ve Vietnamu provedl F-105 přes
20 000 bojových vzletů.
V listopadu 1970 se poslední F-105D vrátil zpět do USA. Tím skončila éra bojového
použití jednomístného Thunderchief.
Z verze F-105D byla odvozena F-105F (verze E byla projektovaný, ale nepostavený
letoun), která byla dvoumístná a měla sloužit hlavně pro výuku velice složitých
zaměřovacích a odpalovacích systémů, ale jinak si zachovala původní bojeschopnost.
Těchto strojů bylo z rozestavěných F-105D v letech 1963-64 postaveno 143. Poslední
F-105F dodaný v lednu 1965 byl i posledním vyrobeným Thunderchiefem. To znamenalo i
konec firmy Republic Aviation jako výrobce stíhacích letounů.
F-105F, které přežily Vietnam byly převedeny k Air National Guard a u USAF byly
nahrazeny F-4G. V roce 1971 Air National Guard dostala prvních 8 F-105F.
Poslední Thunderchief byl vyřazen v roce 1981.
Stručná
charakteristika |
Pohon |
proudový motor Pratt & Whitney J75-P-19W |
Výkon |
12 017 kg |
118 kN |
Max. rychlost |
1386 mph |
2 230 km/h |
Poč. stoupavost |
575,2 ft/s |
175,3 m/s |
Bojový dolet |
740 mil |
1190 km |
Rozpětí |
35 stop |
10,65 m |
Délka |
70 stop |
21,22 m |
Výška |
20,2 stop |
6,15 m |
Max. vzlet. hmotnost |
54 014 lb |
24 500 kg |
Nosnost |
v podvěsu |
5952 lb |
2700 kg |
v pumovnici |
7937 lb |
3600 kg |
Výzbroj |
kanón M61A1, 4x AIM-9B Sidewinder, ev.
raketnice LAU-3/A, LAU-18/A. |
Podrobnější historie letounu F-105
Další obrázky
Jirka Wagner
Copyright © All Rights Reserved