Poválečné americké vojenské letouny
McDonnell F3H (F-3) Demon
F3H Demon byl silně poddimenzovaný proudový stíhací letoun se šípovitým
křídlem, který i přes své nedostatky sloužil krátkou dobu u US Navy (do září
1964). První dva prototypy byly objednány 30. září 1949. Měly být důkazem, že
palubní stíhací letouny mohou předčít svými vlastnostmi stíhačky startující ze
země.
Celý projekt se ukázal být velmi drahým dobrodružstvím. Enormní výdaje a odklady
způsobila zejména pohonná jednotka, jejíž vývoj byl zkomplikován i tím, že
námořnictvo začalo požadovat stíhací letoun schopný operovat i v noci a za
každého počasí.
Původní F3H-1N byl zcela neschopný letu díky svému nespolehlivému motoru
Westinghouse J40. F3H-2 byl lepší, ale přišel příliš pozdě a byl také brzy
vyřazen ze služby. Měl šípovitá křídla a typické půlkruhovité nasávací
otvory. V té době byly Demony sloužící u US Navy přizpůsobovány k nošení
řízených střel a některé letouny byly vyzbrojeny ranými verzemi střel
AIM-7 Sparrow a
AIM-9 Sidewinder.
Motor vyvíjený pro tento typ byl extrémně poddimenzovaný a byl příčinou
jedenácti nehod, při nichž zahynuli dva testovací piloti. Po těchto neštěstích byl
program zastaven. Problémy nakonec vedly ke konečnému rozhodnutí o zastavení celého
vývoje, takže do skončení produkce v roce 1959 bylo vyrobeno pouze 591 letadel všech
verzí.
Stručná charakteristika
F3H-2 |
Základní funkce |
Palubní stíhací letoun |
Pohon |
Jeden proudový motor Allison J71-A-2E |
Výkon |
9700 lb |
4400 kg |
Rozpětí |
35,33 ft |
10,77 m |
Délka |
58,9 ft |
17,96 m |
Výška |
14,57 ft |
4,44 m |
Plocha křídel |
519 sq ft |
48,22 sq m |
Hmotnost |
prázdná |
22 132 lb |
10 039 kg |
max. |
33 900 lb |
15 377 kg |
Rychlost max. |
646 mph |
1040 km/h |
Poč. stoupavost |
19 180 ft/min |
5846 m/min |
Dostup |
42 650 ft |
13 000 m |
Dolet |
1180 mi |
1900 km |
Výzbroj |
4x 20mm kanón; některá letadla nesla rané verze AIM-7 Sparrow a AIM-9 Sidewinder |
Posádka |
1 |
První vzlet |
7. srpna 1951 |
Datum výroby |
březen 1956 |
Vyrobeno |
519 |
Jirka Wagner
Copyright © All Rights Reserved