Poválečné americké vojenské letouny
Republic F-84F Thunderstreak
XF-96A, prototyp stíhacího bombardéru se šípovým křídlem o šípu 38,5° a
šípovými ocasními plochami poprvé vzlétl 3.června 1950. Výkonnost byla horší,
než se očekávalo a jen díky válce v Koreji nebyl projekt zrušen. 9.srpna 1950
bylo označení změněno na XF-84F a přiděleno jméno
Thunderstreak.
První prototyp XF-84F vzlétl 14.února 1951 a první sériový F-84F vzlétl
22.listopadu 1952. Sériový F-84F se od předsériových lišil především překrytem
kabiny. Dále jeden podtrupový brzdící štít byl nahrazen dvěma perforovanými po
stranách trupu, které se mohly používat při všech rychlostech. Poslední typy byla
vybaveny i brzdícím padákem.
Poslední Thunderstreak sjel ze sériové linky ve Farmingdale v srpnu 1957. Celkem bylo
postaveno 2112 kusů, dalších 599 bylo vyrobeno u General Motors.
F-84F sloužil v mnoha zemích NATO. Z celkem 2711 vyrobených Thunderstreaků jich bylo
1301 prodáno do Evropy.
RF-84F Thunderflash byla fotoprůzkumná verze F-84F Thunderstreak. Nasávací otvory se
přesunuly do kořenů křidel a tak v přídi uvolnily místo pro kamery.
Stručná
charakteristika F-84F |
Pohon |
proudový motor Wright J65-W-3 |
Max. rychlost |
695 mph |
1118 km/h |
Dostup |
45 930 stop |
14 000 m |
Dolet |
bojový |
790 mil |
1271 km |
maximální |
2140 mil |
3443 km |
Poč. stoupavost |
8200 ft/min |
2500 m/min |
Max. vzletová hmotnost |
28 000 lb |
12 700 kg |
Rozpětí |
33,6 stop |
10,24 m |
Délka |
43,4 stop |
13,23 m |
Výška |
14,4 stop |
4,39 m |
Výzbroj |
6x kulomet M-3 12.5mm (4 ve trupu, 2 v kořenech křídel), na
závěsnících až 2 700 kg - typicky 2x bomba 900 kg + 11x 12.5cm HVAR nebo 4x 453 kg
bomba+ 24x 7,5 cm raket |
Podrobnější historie letounu
F-84
Jirka Wagner
Copyright © All Rights Reserved