NAVIGACE |
|
|
Lockheed P2V Neptune patří k polozapomenutým letounům - pro druhou světovou válku
přišel příliš pozdě a po ní byl záhy zastíněn svým nástupcem Lockheedem P-3 Orion: Nicméně Neptuny sloužily
jako hlídkové letouny ve velkém množství a tvořily páteř oceánské obrany
západních států.
První dva prototypy Neptunu označené jako XP2V-1, vzlétly poprvé 17. května 1945 v
Burbanku, California. Testy ukázaly, že nové letadlo vyniká obratností a výkonem.
Byl to středoplošník s jednou směrovkou, kterou se však zpočátku díky její
výšce obtížně pohybovalo.
US Navy obdržela prvních patnáct P2V-1 roku 1946, krátce po zalétání prvních
prototypů. Třetí P2V-1 v pořadí, pojmenovaný Truculent Turtle, dosáhl vybaven
přídavnými nádržemi v září 1947 dálkového rekordu bez doplnění paliva
přeletem z australského Perthu do Columbusu v Ohiu, přičemž posádku tvořili čtyři
důstojníci US Navy a mladý klokan.
Americké námořnictvo bylo Neptuny nadšeno a objednalo velký počet variant se
zlepšenými parametry. Mnoho z nich později sloužilo i v letectvech spojeneckých
armád.
P2V-2 byl vybaven výkonnějšími motory Wright R-3350-24W se vzletovým výkonem 2800
HP. Oba poháněly třílistou vrtuli Hamilton Standard (namísto čtyřlisté použité u
P2V-1. P2V-2 měl pevnou příď P2V-1 prosklenou, v níž byl umístěn radar a šest
pevných 20mm kanónů. Nová příď zvětšila délku letadla o 76 cm (2.5 ft).
První P2V-2 dostala US Navy roku 1947, poslední z 81 postavených následující rok.
Dále následovaly typy P2V-3 (1948-49, 83 ks), P2V-4 (1949, 52 ks ), nejpopulárnější
varianta P2V-5 (konec roku 1950 - jaro 1951, 424 ks), která měla místo šesti pevných
kanónů v přídi instalovanou věž s dvojicí 20 mm kanónů. Tato varianta byla
později přeznačena na P-2E, stejně jako další letouny typu P2V-6 (1952-53, 83 ks) na
P-2G a P2V-7 (1954, 359 ks) na P-2H.
Od roku 1954 vyráběná verze P2V-7 měla kromě dvojice motorů Wright R3350-32W ještě
dvojici reaktivních motorů Westinghouse J34-WE-36. které byly namontované na
podvěsech pod křídly (viz obrázek). Tato verze
byla vyrobena v počtu 318 kusů a na stejný standard byla přestavěna i většina
letadel P2V-5. Byla to nejrozšířenější verze Neptuna. Poslední variantou letounu
Neptune byl typ P-2J vyráběný licenčně v Japonsku.
Celkem bylo postaveno 1188 letounů Neptune; letadlo bylo velmi úspěšné a jeho
operační nasazení trvalo dlouho a bylo velmi produktivní.
Stručná charakteristika P2V-7 | ||
Základní funkce | námořní hlídkový letoun, kladení min, protiponorkový boj | |
Pohon | dva řadové pístové motory Wright R-3350-32W | |
Rozpětí | 103 ft 10 in | 31,7 m |
Délka | 91 ft 8 in | 28,0 m |
Výška | 28 ft 1 in | 8,6 m |
Max. nosnost | 80 000 lb | 36 300 kg |
Max. rychlost | 364 mph | 586 km/h |
Dolet bez příd. nádrží | 4350 mil | 7 000 km |
Výzbroj | příďová věž s dvojicí 20 mm kanónů; možnost čtyř raket 30 cm (11.5 in) Tiny Tim a 16x 12.7 cm (5 in) High Velocity Air Rockets (HVARs); čtyři 900 kg (2,000 lb) bomby, nebo osm 450 kg (1,000 lb) bomb, nebo 16x 225 kg (500 lb) bomb; 12x 150 kg (325 lb) hlubinných náloží nebo dvě 980 kg (2,165 lb) ve vzduchu vypouštěná torpéda. | |
Posádka | osm; počet byl variabilní podle druhu mise a délky letu (max. deset) |
Jirka Wagner
Copyright © All Rights Reserved