zpět poválečné letouny USAF

Poválečné americké vojenské letouny

NAVIGACE

Bell P-59 Airacomet



Bell P-59 Airacomet byl první americký proudový letoun.
Krátce před prvním letem prototypu XP-59A objednalo USAAF 100 P-59A Airacomet. Letové testy ale ukázaly, že letoun ještě není schopen nahradit tradiční vrtulové stroje v roli bojových letounů a byl proto určen pouze pro výcvik. Objednávka byla 30.října 1943 snížena na 50 kusů. V prosinci 1943 začala US Navy testovat prototypy YP-59A. Výsledkem testů bylo konstatování, že Airacomet se vůbec nehodí pro provoz z paluby letadlové lodě pro svůj špatný výhled z kabiny a slabou akceleraci motorů.
Sériový P-59A se od prototypu YP-59A lišil jen velmi málo. Pouze prvních dvacet objednaných P-59A bylo dokončeno jako P-59A. Většina těchto P-59A byla poháněna dvojicí motorů General Electric J31-GE-3 o tahu 750 kg. Několik posledních P-59A již bylo poháněno silnějšími 907 kg motory J31-GE-5.
Zbývajících 30 Airacometů bylo dokončeno jako P-59B. Měly motor J31-GE-5 z posledních P-59A, ale měly o 250 l větší objem vnitřních nádrží. Maximální dolet se zvýšil na 1 530 km.
Poslední P-59B byl předán v květnu 1945.
Většina P-59 sloužila jako cvičné stroje. Špatné zkušenosti pilotů i pozemního personálu s nedokonalým Airacometem udělaly proudovým letounům špatné jméno. To napravily až novější typy. Některé P-59 byly později modifikovány na naváděče vzdušných cílů nebo na řízené vzdušné cíle s druhým kokpitem instalovaným před hlavním kokpitem.
I když Airacomet nikdy nesloužil svému původnímu účelu - jako stíhací letoun, přesto s ním získala USAAF první zkušenosti s provozem proudových letounů a vyučili se na něm první piloti proudových letadel.
 
Stručná charakteristika
Pohon dva proudové motory General Electric J31-GE-5
Výkon 907 kg 8,89 kN
Max. rychlost 413 mph 664 km/h
Dolet běžný 240 mil 386 km
s nádržemi 520 mil 836 km
Stoupavost na 3 000 m vystoupal za 3,2 minuty a na 6 000 m za 7,4 minuty.
Hmotnost prázdná 7940 lb 3600 kg
max. vzletová 12 700 lb 5760 kg
Rozpětí 45,5 stop 13,88 m
Délka 38,85 stop 11,84 m
Výška 12,3 stop 3,76 m
Výzbroj jeden 37mm kanón, tři 12,5mm kulomety; na podkřídelním závěsníku dvě bomby 450 kg nebo 8x rakety 27 kg nebo 2x 570 lt příd. nádrže.
Datum výroby 1944
Celkem postaveno 66 (vč. tří námořních cvičných XF2L-1)

Podrobnější historie letounu XP-59, P-59

Jirka Wagner

 


Copyright © All Rights Reserved