Poválečné americké vojenské letouny
Bell P-59 Airacomet
Bell P-59 Airacomet byl první americký proudový letoun.
Krátce před prvním letem prototypu XP-59A objednalo USAAF 100 P-59A Airacomet.
Letové testy ale ukázaly, že letoun ještě není schopen nahradit tradiční vrtulové
stroje v roli bojových letounů a byl proto určen pouze pro výcvik. Objednávka byla
30.října 1943 snížena na 50 kusů. V prosinci 1943 začala US Navy testovat prototypy
YP-59A. Výsledkem testů bylo konstatování, že Airacomet se vůbec nehodí pro provoz
z paluby letadlové lodě pro svůj špatný výhled z kabiny a slabou akceleraci motorů.
Sériový P-59A se od prototypu YP-59A lišil jen velmi málo. Pouze prvních dvacet
objednaných P-59A bylo dokončeno jako P-59A. Většina těchto P-59A byla poháněna
dvojicí motorů General Electric J31-GE-3 o tahu 750 kg. Několik posledních P-59A již
bylo poháněno silnějšími 907 kg motory J31-GE-5.
Zbývajících 30 Airacometů bylo dokončeno jako P-59B. Měly motor J31-GE-5 z
posledních P-59A, ale měly o 250 l větší objem vnitřních nádrží. Maximální
dolet se zvýšil na 1 530 km.
Poslední P-59B byl předán v květnu 1945.
Většina P-59 sloužila jako cvičné stroje. Špatné zkušenosti pilotů i pozemního
personálu s nedokonalým Airacometem udělaly proudovým letounům špatné jméno. To
napravily až novější typy. Některé P-59 byly později modifikovány na naváděče
vzdušných cílů nebo na řízené vzdušné cíle s druhým kokpitem instalovaným
před hlavním kokpitem.
I když Airacomet nikdy nesloužil svému původnímu účelu - jako stíhací letoun,
přesto s ním získala USAAF první zkušenosti s provozem proudových letounů a
vyučili se na něm první piloti proudových letadel.
Stručná
charakteristika |
Pohon |
dva proudové motory General Electric J31-GE-5 |
Výkon |
907 kg |
8,89 kN |
Max. rychlost |
413 mph |
664 km/h |
Dolet |
běžný |
240 mil |
386 km |
s nádržemi |
520 mil |
836 km |
Stoupavost |
na 3 000 m vystoupal za 3,2 minuty a na 6 000 m za 7,4 minuty. |
Hmotnost |
prázdná |
7940 lb |
3600 kg |
max. vzletová |
12 700 lb |
5760 kg |
Rozpětí |
45,5 stop |
13,88 m |
Délka |
38,85 stop |
11,84 m |
Výška |
12,3 stop |
3,76 m |
Výzbroj |
jeden 37mm kanón, tři 12,5mm kulomety; na podkřídelním
závěsníku dvě bomby 450 kg nebo 8x rakety 27 kg nebo 2x 570 lt příd. nádrže. |
Datum výroby |
1944 |
Celkem postaveno |
66 (vč. tří námořních cvičných XF2L-1) |
Podrobnější
historie letounu XP-59, P-59
Jirka Wagner
Copyright © All Rights Reserved