Americké vojenské letouny druhé světové války
Douglas B-18 Bolo
B-18 Bolo byl střední bombardér vyvinutý z letounu DC-2 jako náhrada za Martin
B-10. Měl křídla a ocas z DC-2, ale nový hlubší trup. Při armádních zkouškách v
roce 1935 soutěžil prototyp B-18 s letounem Martin 146 (zdokonalený B-10) a
čtyřmotorovým Boeingem 299, předchůdcem
B-17. Přestože
armádní činitelé věřili spíš Boeingu, generální štáb v lednu 1936 vybral
levnější Bolo, kterého 133 kusů. Později bylo vyrobeno dalších 217 strojů -
tentokrát se "žraločím čumákem", kde stanoviště bombometčíka bylo
vytaženo dopředu a on tak seděl ještě před předním střelcem. V roce 1938 bylo
Bolo s nedostatečnými motory a nedostatečnou výzbrojí primárním bombardérem
americké armády. Některé letouny byly zničeny při japonském útoku na Pearl Harbour
7. prosince 1941. Začátkem roku 1942 byla letadla B-18 nahrazena výkonnějšími
letouny. Mnoho jich pak bylo používáno pro transportní úkoly, ale ponejvíce byl
nasazován v Karibiku jako protiponorková patrola, vybaven detektorem magnetických
anomálií MAD.
Stručná charakteristika
B-18A |
Základní funkce |
Bombardér |
Pohon |
Dva motory Wright R-1820-53 |
Výkon |
2x 992 HP |
2x 740 kW |
Rozpětí |
89,5 ft |
27,28 m |
Délka |
57,8 ft |
17,63 m |
Výška |
15,2 ft |
4,62 m |
Plocha křídel |
965 čtv. ft |
89,65 čtv. m |
Hmotnost |
prázdná |
16 321 lb |
7403 kg |
max. |
27 672 lb |
12 552 kg |
Rychlost |
max. |
215 mph |
346 km/h |
cest. |
167 mph |
270 km/h |
Dostup |
23 900 ft |
7285m |
Dolet |
1180 mil |
1900 km |
Výzbroj |
3x 7,62mm kulomet; 2950 kg bomb |
Posádka |
6 |
Cena jednoho stroje |
80 000 dolarů |
Datum výroby |
1937 |
Jirka Wagner
Copyright © All Rights Reserved