Americké vojenské letouny druhé světové války
Consolidated B-24 Liberator
Dálkový bombardér B-24 Liberator byl jedním z nejvýznamnějších letadel v celé
historii letectví. Oproti svému předchůdci
B-17
nepředstavoval žádné podstatné zlepšení a dokonce byl - pokud jde o vlastnosti
motorů, celkovou stabilitu a řízení - horší a pro průměrného pilota těžko
zvládnutelný. Ve své době byl rovněž nejkomplikovanější a nejdražší letoun na
celém světě. Přesto bylo Liberatorů postaveno víc, než kteréhokoli jiného
amerického letadla, sloužily na všech válečných frontách a u 15 spojeneckých
národů.
Už projektem byl B-24 zvláštní - dlouhé křídlo bylo umístěno nad prostornými
pumovnicemi, mělo výborné vlastnosti, což spolu s velkou kapacitou nádrží
poskytovalo letadlu delší dolet než kterémukoli jinému tehdejšímu stroji. Díky
tomu ovšem musely být zvlášť dlouhé podvozkové nohy, které se zatahovaly pomocí
elektromotorů.
První verze sloužící u RAF byly shledány nezpůsobilými boje a byly nasazeny jako
dopravní LB-30A. Lepší verzí byl až Liberator I s dvojicí pevných 20mm kanónů.
Model B-24C (britský Liberator II) měl už lepší střelecké věže a sloužil jako
bombardér na Středním východě. První verzí vyráběnou v masovém měřítku byl
až Liberator B-24D s novými motory v gondolách s oválným průřezem, který nesl
více paliva a zbraní a pro RAF představoval stroj, s nímž bylo možno vyhrát bitvu o
Atlantik - dokázal totiž zasahovat proti ponorkám i ve vzdálenostech, kam se jiný
pozemní britský stroj dostat nemohl.
Nejvíce se vyrobilo verzí G,H a J (námořní PB4Y a RAF B.VI a GR. VI), které měly
čtyři střelecké věže. Dále se vyráběly i verze L a M, N s jedinou kýlovkou,
naváděcí a transportní letoun CB-24 i ryze dopravní jako např. C-87 Liberator
Express.
Stručná
charakteristika B-24J |
Základní funkce |
Bombardér s dlouhým doletem |
Výrobce |
Consolidated Vultee Aircraft Corporation (Convair) |
Další výrobci |
Douglas, Ford a North American Aviation |
Pohon |
Čtyři 14válcové dvouřadé hvězdicové motory
Pratt&Whitney R-1830-65 Twin Wasp |
Výkon |
4x 1200 HP |
4x 895 kW |
Rozpětí |
110 ft |
33,53 m |
Délka |
67,2 ft |
20,47 m |
Výška |
18 ft |
5,49 m |
Plocha křídel |
1048 sq ft |
97,36 čtv. m |
Hmotnost |
prázdná |
36 500 lb |
16 556 kg |
max. |
71 200 lb |
32 296 kg |
Max. rychlost |
290 mph |
467 km/h |
Poč. stoupavost |
899 ft/min |
274 m/min |
Dostup |
28 000 ft |
8 535 m |
Dolet |
2100 mil |
3380 km |
Výzbroj |
10x 12,7mm kulomet, až 5806 kg bomb |
Posádka |
10-12 |
První let |
29. prosince 1939 |
Datum výroby |
1943 |
Cena jednoho stroje |
366 000 dolarů (B-24D) |
Vyrobeno celkem |
19 256 |
Jirka Wagner
Copyright © All Rights Reserved