Americké vojenské letouny druhé světové války
North American B-25 Mitchell
B-25 Mitchell byl pojmenován na počest nebojácného důstojníka amerického
vojenského letectva, který byl v roce 1924 postaven před vojenský soud pro svou - pro
úředníky - únavnou víru v letecké síly.
B-25 se vyráběl ve větším množství než jakékoliv jiné americké dvoumotorové
letadlo a často je uváděn jako nejlepší letoun svého druhu ve druhé světové
válce. První stroje měly pouze jeden 12,7mm kulomet na zádi, po jednom 7,62mm kulometu
na bocích a v přídi a unesly 1361 kg pum. Verze B už měla hřbetní a spodní věž,
zadní střeliště bylo odstraněno. 18. února 1942 uskutečnilo šestnáct B-25B
plukovníka Jimmyho Doolittla překvapivý a odvážný nálet na Tokio, přičemž
bombardéry odstartovaly z letadlové lodi
USS Hornet
(1280 km od cíle).
Verze C měla větší kapacitu palivových nádrží, vnější závěsníky a další
zdokonalení a dodávala se zejména RAF, Číně a Sovětskému svazu. Verze G z roku
1942 už měla silnější výzbroj (hlavně 75mm ručně nabíjený kanón s 21 střelami
v přídi a čtyřmi kulomety kolem), B-25H už měl 75mm kanón a celkem 14 12,7mm
kulometů a unesl 1415 kg pum nebo 907kg torpédo. Nejvíce se ale vyrobilo verze B-25J s
prosklenou přídí, třinácti 12,7mm kulomety a nosností 1814 kg pum. Rovněž byla
vyráběna i neozbrojená průzkumná verze F-10. CB-25 byl poválečný dopravní letoun
a válečné cvičné AT-24 byly přejmenovány na poválečné TB-25 a po roce 1947
doplněny dalšími asi 900 bombardéry přestavěnými na TB-25J, K, L a M. Mnoho z nich
dosloužilo pro účely výzkumu, jako vlečné a jeden vozil i filmaře společnosti
Cinerama.
Stručná charakteristika
B-25J |
Základní funkce |
Střední bombardovací a bitevní letoun |
Výrobce |
North American Aviation Inc. |
Pohon |
Dva 14válcové hvězdicové motory Wright R-2600-29 Cyclone |
Výkon |
2x 1850 HP |
2x 1380 kW |
Rozpětí |
67,6 ft |
20,60 m |
Délka |
52,9 ft |
16,13 m |
Výška |
16,3 ft |
4,98 m |
Rozpětí |
610 sq ft |
56,67 čtv. m |
Hmotnost |
prázdná |
21 120 lb |
9580 kg |
max. |
34 955 lb |
15 855 kg |
Rychlost |
275 mph |
443 km/h |
Poč. stoupavost |
1109 ft/min |
338 m/min |
Dostup |
24 200 ft |
7375 m |
Dolet |
1350 mil |
2170 km |
Výzbroj |
13x 12,7mm kulomet; 1800 kg bomb |
Posádka |
6 |
První let |
leden 1939 |
Datum výroby |
1943 |
Cena jednoho stroje |
96 000 dolarů (B-25B) |
Vyrobeno celkem |
11 433 |
Jirka Wagner
Copyright © All Rights Reserved