NAVIGACE |
|
|
Americké letadlové lodě
USS Hornet
(CV-8)
připravili Alexandr Vasilenko & Michal Béza
Kategorie: Letadlová
loď
Třída: Yorktown
Loděnice, datum spuštění
V letech 1934-35 bylo rozhodnuto postavit dvojici středně velkých
nosičů o výtlaku 20 000 tun aby se námořnictvo USA vešlo do limitů Washingtonské smlouvy platných do roku 1936.
Jednalo se o letadlové lodě USS Yorktown a
USS Enterprise. Na konci třicátých
let se američtí loďaři rozhodli postavit třetí, mírně modifikovanou jednotku této
třídy - Hornet. Stavba lodi byla zahájena 25. září 1939, loď byla
spuštěna na vodu v loděnicích Newport News, Virginia dne 14. prosince 1940. Její cena
činila 32 milionů dolarů. V říjnu 1941 byla předána námořnictvu a strávila
následující měsíce zkušební plavbou v Atlantiku. Posádku tvořilo 2 200 mužů.
Výzbroj, pancéřování, hnací systémy
Jednalo se o rychlou loď, poměrně služně pancéřovanou a se značnou
kapacitou leteckých hangárů. Výzbroj byla poněkud slabší a musela být v průběhu
války posílena.
Kanónovou výzbroj tvořilo 8 x 127mm dvojúčelových (univerzálních) děl o délce
hlavně 38 ráží použitelných k palbě na námořní i vzdušné cíle, dále 16 x
28mm protiletadlových kanónů a 24 x 20mm lehčích protileteckých kanónů.
Leteckou skupinu tvořilo 84 letounů Wildcat, Dauntless a Avenger - viz souhrnná
tabulka. Letouny vyvážely z podpalubí 3 výtahy a za nepříznivých podmínek jim ve
vzletu pomáhaly 2 parní katapulty.
Pancéřování tvořil boční pás o síle 63,5 mm - 102 mm, 25 mm protitorpédová
přepážka uvnitř lodi, 152 mm pancíř chránil velitelskou věž, 25 mm pancíř se
nacházel okolo kormidelního prostoru a 76 mm silný pancéř paluby, na kterém byly
položeny trámy s odolného dřeva.
Pohon zajišťovalo 9 kotlů Babcock & Wilcox Express a turbíny, které přenášely
na 4 šrouby výkon 120 000 koní. Rychlost udělovaly na hranici 33 uzlů. Akční
rádius činil 12 500 nám. mil při rychlosti 15 uzlů.
ilustrace Přemysl Kubela
Kariéra lodi
V březnu 1942 byla převelena do Pacifiku, aby převezla 16
Doolittleových bombardérů B-25 k náletu na
Japonskou pevninu. Na této akci ji doprovázela letadlová loď USS Enterprise. Tyto lodě vyplouvaly do akce
společně. Test schopnosti startu B-25 proběhl 2. února 1942 překvapivě bez
problémů a celé misi byla dána zelená. Po spatření japonských hlídkových člunů
byly bombardéry nuceny odstartovat ve větší vzdálenosti, než bylo plánováno.
Navzdory tomu byl nálet úspěšný. Letouny dosáhly Tokia a Osaky. Tam odhodily svůj
náklad a pokračovaly do Číny. Vyjma jednoho, který poškozen zamířil do
Vladivostoku, kam v pořádku doletěl. Ostatní letouny se dostaly k linii fronty v
Číně, některé se dostaly do bezpečí, některým ale došlo palivo a jejich posádky
zajali Japonci. Z 80. mužů jich přežilo 73. Nálet nezpůsobil velké materiální
škody, ale zapůsobil silně na morálku Japonců a především Američanů.
Po náletu byla Hornet poslána do jižního Pacifiku, aby posílila jednotky v
bitvě v Korálovém moři, ta však byla mezi tím rozhodnuta. Hornet byla
povolána zpět, aby se mohla společně s Enterprise
zúčastnit bitvy u ostrova Midway ve dnech 4. - 6. června. Z Pearl Harboru vypluly 30.
dubna 1942 a 4. června dosáhli polohy severovýchodně od Midway. Krátce nato se k nim
připojil i spěšně opravený Yorktown.
Během této bitvy, která předznamenala zlom ve válce, který byl potvrzen později u
ostrova Guadalcanal se letouny Hornetu podílely na potopení chlouby japonského
námořnictva. Potopily také křižník Mikuma,
který se pokoušel společně se svojí sesterskou lodí Mogami ostřelovat letiště na Midway.
17. srpna 1942 se Hornet objevila u Guadalcanalu, aby podpořila vyloděné
jednotky, které obsadily Japonci rozestavěné letiště, které mohlo po dokončení
ohrožovat sever Austrálie. Během probíhajících bojů byla Hornet jedinou
nepoškozenou letadlovou lodí, která mohla být nasazena. Enterprise byla poškozena bombami, Saratogu poškodila ponorka I-19 a Wasp potopila ponorka I-15.
Dne 24. října 1942 vyrazila USS Hornet společně s Enterprise proti japonským silám v oblasti
Santa Cruz. Jejich protivníky byly lodě Shokaku a Zuikaku. Letadlová loď Shokaku byla 26. října poškozena
letouny Hornetu, stejně jako křižník Chikuma. USS Enterprise byla skryta dešťovou
přeháňkou a veškeré letecké útoky tak směřovaly na Hornet.
Loď byla zasažena 7. pumami, 2. torpédy a dopadly na ni dva poškozené bombardéry.
Těžce poškozenou loď vzal do vleku těžký křižník Northampton. Krátce nato se japonské
letouny objevily znovu. Nehybnou loď zasáhla další torpéda a loď byla opuštěna.
Nicméně se stále silně nakloněná zůstávala na hladině. Japonský svaz se pokusil
získat Hornet a dovléci ji na svoji základnu. Americké torpédoborce však
dostaly rozkaz Hornet potopit. Devět torpéd a téměř 400 granátů 5-ti
palcových děl loď zasáhlo a ta se ocitla v plamenech.
Krátce po tom, co torpédoborce vrak opustily, objevily se u Hornetu japonské
křižníky, které však již loď zachránit a odvléci nedokázaly. Několik
japonských torpéd ukončilo kariéru Hornetu. Ta se v 1:40 ráno dne 27. října
1942 potopila.
Technicko-Taktická Data:
Celková délka | 252,1 m |
Šířka | 34,8 m |
Ponor | 8,8 m |
Výtlak standardní | 19 900 t |
Výtlak maximální | 29 100 t |
Výzbroj kanónová | 8 x 127 mm AA |
16 x 28 mm | |
16 x 12,7 mm | |
Výzbroj letounová (84 letadel) | 36 x F4F Wildcat |
36 x SBD Dauntless | |
16 x TBA Avenger | |
Katapulty | 2 |
Výtahy | 3 |
Max. rychlost | 33 uzlů |
Pohon | 9 kotlů |
4 parní turbíny | |
Výkon | 88 200 kW |
Lodní šrouby | 4 |
Pancéřování - bok | 102 mm |
Pancéřování - hlavní paluba | 76 mm |
Pancéřování - spodní paluba | 25 - 76 mm |
Posádka | 2 200 mužů |
Uvedena do služby | říjen 1941 |
Vyřazena ze služby / potopena | 27. října 1942 |
Copyright © All Rights Reserved