zpět válečné lodě II. světové války

Válečné lodě II. světové války

NAVIGACE

Americké letadlové lodě

USS Hornet (CV-8)
připravili Alexandr Vasilenko & Michal Béza

Kategorie: Letadlová loď
Třída:
Yorktown

Loděnice, datum spuštění

V letech 1934-35 bylo rozhodnuto postavit dvojici středně velkých nosičů o výtlaku 20 000 tun aby se námořnictvo USA vešlo do limitů Washingtonské smlouvy platných do roku 1936. Jednalo se o letadlové lodě USS Yorktown a USS Enterprise. Na konci třicátých let se američtí loďaři rozhodli postavit třetí, mírně modifikovanou jednotku této třídy - Hornet. Stavba lodi byla zahájena 25. září 1939, loď byla spuštěna na vodu v loděnicích Newport News, Virginia dne 14. prosince 1940. Její cena činila 32 milionů dolarů. V říjnu 1941 byla předána námořnictvu a strávila následující měsíce zkušební plavbou v Atlantiku. Posádku tvořilo 2 200 mužů.
 


Výzbroj, pancéřování, hnací systémy

Jednalo se o rychlou loď, poměrně služně pancéřovanou a se značnou kapacitou leteckých hangárů. Výzbroj byla poněkud slabší a musela být v průběhu války posílena.
Kanónovou výzbroj tvořilo 8 x 127mm dvojúčelových (univerzálních) děl o délce hlavně 38 ráží použitelných k palbě na námořní i vzdušné cíle, dále 16 x 28mm protiletadlových kanónů a 24 x 20mm lehčích protileteckých kanónů.
Leteckou skupinu tvořilo 84 letounů Wildcat, Dauntless a Avenger - viz souhrnná tabulka. Letouny vyvážely z podpalubí 3 výtahy a za nepříznivých podmínek jim ve vzletu pomáhaly 2 parní katapulty.
Pancéřování tvořil boční pás o síle 63,5 mm - 102 mm, 25 mm protitorpédová přepážka uvnitř lodi, 152 mm pancíř chránil velitelskou věž, 25 mm pancíř se nacházel okolo kormidelního prostoru a 76 mm silný pancéř paluby, na kterém byly položeny trámy s odolného dřeva.
Pohon zajišťovalo 9 kotlů Babcock & Wilcox Express a turbíny, které přenášely na 4 šrouby výkon 120 000 koní. Rychlost udělovaly na hranici 33 uzlů. Akční rádius činil 12 500 nám. mil při rychlosti 15 uzlů.

 


ilustrace Přemysl Kubela

Kariéra lodi

V březnu 1942 byla převelena do Pacifiku, aby převezla 16 Doolittleových bombardérů B-25 k náletu na Japonskou pevninu. Na této akci ji doprovázela letadlová loď USS Enterprise. Tyto lodě vyplouvaly do akce společně. Test schopnosti startu B-25 proběhl 2. února 1942 překvapivě bez problémů a celé misi byla dána zelená. Po spatření japonských hlídkových člunů byly bombardéry nuceny odstartovat ve větší vzdálenosti, než bylo plánováno. Navzdory tomu byl nálet úspěšný. Letouny dosáhly Tokia a Osaky. Tam odhodily svůj náklad a pokračovaly do Číny. Vyjma jednoho, který poškozen zamířil do Vladivostoku, kam v pořádku doletěl. Ostatní letouny se dostaly k linii fronty v Číně, některé se dostaly do bezpečí, některým ale došlo palivo a jejich posádky zajali Japonci. Z 80. mužů jich přežilo 73. Nálet nezpůsobil velké materiální škody, ale zapůsobil silně na morálku Japonců a především Američanů.
Po náletu byla Hornet poslána do jižního Pacifiku, aby posílila jednotky v bitvě v Korálovém moři, ta však byla mezi tím rozhodnuta. Hornet byla povolána zpět, aby se mohla společně s Enterprise zúčastnit bitvy u ostrova Midway ve dnech 4. - 6. června. Z Pearl Harboru vypluly 30. dubna 1942 a 4. června dosáhli polohy severovýchodně od Midway. Krátce nato se k nim připojil i spěšně opravený Yorktown. Během této bitvy, která předznamenala zlom ve válce, který byl potvrzen později u ostrova Guadalcanal se letouny Hornetu podílely na potopení chlouby japonského námořnictva. Potopily také křižník Mikuma, který se pokoušel společně se svojí sesterskou lodí Mogami ostřelovat letiště na Midway.
17. srpna 1942 se Hornet objevila u Guadalcanalu, aby podpořila vyloděné jednotky, které obsadily Japonci rozestavěné letiště, které mohlo po dokončení ohrožovat sever Austrálie. Během probíhajících bojů byla Hornet jedinou nepoškozenou letadlovou lodí, která mohla být nasazena. Enterprise byla poškozena bombami, Saratogu poškodila ponorka I-19 a Wasp potopila ponorka I-15.
Dne 24. října 1942 vyrazila USS Hornet společně s Enterprise proti japonským silám v oblasti Santa Cruz. Jejich protivníky byly lodě Shokaku a Zuikaku. Letadlová loď Shokaku byla 26. října poškozena letouny Hornetu, stejně jako křižník Chikuma. USS Enterprise byla skryta dešťovou přeháňkou a veškeré letecké útoky tak směřovaly na Hornet.
Loď byla zasažena 7. pumami, 2. torpédy a dopadly na ni dva poškozené bombardéry. Těžce poškozenou loď vzal do vleku těžký křižník Northampton. Krátce nato se japonské letouny objevily znovu. Nehybnou loď zasáhla další torpéda a loď byla opuštěna. Nicméně se stále silně nakloněná zůstávala na hladině. Japonský svaz se pokusil získat Hornet a dovléci ji na svoji základnu. Americké torpédoborce však dostaly rozkaz Hornet potopit. Devět torpéd a téměř 400 granátů 5-ti palcových děl loď zasáhlo a ta se ocitla v plamenech.
Krátce po tom, co torpédoborce vrak opustily, objevily se u Hornetu japonské křižníky, které však již loď zachránit a odvléci nedokázaly. Několik japonských torpéd ukončilo kariéru Hornetu. Ta se v 1:40 ráno dne 27. října 1942 potopila.

Technicko-Taktická Data:

Celková délka 252,1 m
Šířka 34,8 m
Ponor 8,8 m
Výtlak standardní 19 900 t
Výtlak maximální 29 100 t
Výzbroj kanónová 8 x 127 mm AA
16 x 28 mm
16 x 12,7 mm
Výzbroj letounová (84 letadel) 36 x F4F Wildcat
36 x SBD Dauntless
16 x TBA Avenger
Katapulty 2
Výtahy 3
Max. rychlost 33 uzlů
Pohon 9 kotlů
4 parní turbíny
Výkon 88 200 kW
Lodní šrouby 4
Pancéřování - bok 102 mm
Pancéřování - hlavní paluba 76 mm
Pancéřování - spodní paluba 25 - 76 mm
Posádka 2 200 mužů
Uvedena do služby říjen 1941
Vyřazena ze služby / potopena 27. října 1942

 


Copyright © All Rights Reserved