Americké vojenské letouny druhé světové války
Brewster F2A Buffalo
F2A byl prvním stíhacím palubním jednoplošníkem US Navy. Byl vyprojektován
bývalou vagónkou Brewster na základě požadavku USN z roku 1935. Stavba trvala
poměrně dlouho (dva roky), ale nakonec USN svou objednávku potvrdilo, přestože už
tou dobou létal G-35, pozdější
F4F Wildcat. z první
objednávky 38 strojů se jich pouze 11 dostalo na palubu USS Saratoga, zbytek byl prodán
do Finska, kde si vedly nesmírně dobře až do konce války (měly německou výzbroj a
reflexní zaměřovač, což jim umožňovalo postavit se i ruským La-5 a Jak-9).
Americké námořnictvo objednalo 151 strojů se silnějším motorem (F2A-2) a
pancéřovanými samosvěrnými nádržemi (F2A-3). Jedenadvacet z nich se zúčastnilo i
první bitvy o Midway. Většina objednaných strojů ale byla prodána do Belgie,
Británie a Nizozemska. V Británii dostaly tyto letouny jméno "Buffalo".
Stručná charakteristika
F2A-3 |
Základní funkce |
Palubní a pozemní stíhací letoun |
Výrobce |
Brewster Aircrastop Company |
Pohon |
Jeden motor Wright R-1820-40 |
Výkon |
1200 HP |
895 kW |
Rozpětí |
35 stop |
10,67 m |
Délka |
26,3 stop |
8,03 m |
Výška |
12,7 stop |
3,86 m |
Plocha křídel |
209 čtv. stop |
19,41 čtv. m |
Hmotnost |
prázdná |
4731 lb |
2146 kg |
max. |
7158 lb |
3247 kg |
Max. rychlost |
321 mph |
517 km/h |
Poč. stoupavost |
3068 stop/min |
935 m/min |
Dostup |
33 200 stop |
10 120 m |
Max. dolet |
963 mil |
1550 km |
Výzbroj |
4x 12.7 mm kulomet, 2x 45 kg bomb |
Posádka |
1 |
Datum výroby |
1938 |
Jirka Wagner
Copyright © All Rights Reserved