Americké vojenské letouny druhé světové války
Grumman F6F Hellcat
Letoun F6F vznikl ze stroje
F4F Wildcat poháněného
motorem P&W R-2600, ale brzy byl přestavěn na větší a způsobilejší letadlo s
motorem R-2800. F6F Hellcat byl vyvinut a zařazen do služby ve velmi krátké době,
neboť měl od poloviny roku 1943 zajistit převahu letounů US Navy nad japonskými A6M
Zero. Byl vyráběn v masovém množství a nasazen s obrovským úspěchem prakticky od
prvního dne, kdy se zapojil do bojů. Hellcatům bylo uznáno 76% z celkového počtu
nepřátelských letadel sestřelených palubními stíhači US Navy, byl tedy faktickým
vítězem letecké války. Typickým znakem tohoto letouny byla velká hranatá křídla
(největší křídla, jaká byla u stíhače WWII použita). Některé stroje byly
později přestavěny na bezpilotní létající bomby (F6F-5K), které byly použity v
Koreji. Byly rovněž postaveny verze F6F-3N a 5N - noční stíhačky s radarem ASP-6 v
pouzdru na křídle a F6F-5P - průzkumný fotografický stroj.
První letoun s motorem R-2600 vzlétl 26. června 1942, týž letoun s motorem R-2800
30. července 1942, sériová verze 4. října 1942.
Stručná charakteristika
F6F-5 |
Základní funkce |
Palubní stíhací letoun |
Výrobce |
Grumman Aircraft Engineering Corporation |
Pohon |
Jeden motor Pratt&Whitney R-2800-10W s vodním
vstřikováním |
Výkon |
2173 HP |
1620kW |
Rozpětí |
42,8 ft |
13,06 m |
Délka |
33,6 ft |
10,24 m |
Výška |
13,1 ft |
3,99 m |
Plocha křídel |
334 sq ft |
31,03 sq m |
prázdná |
9154 lb |
4152 kg |
Hmotnost |
max. |
14 205 lb |
6443 kg |
Max. rychlost |
380 mph |
611 km/h |
Poč. stoupavost |
3250 ft/min |
990 m/min |
Dostup |
37 400 ft |
11 400 m |
Max. dolet |
1305 mil |
2100 km |
Výzbroj |
2x 20 mm kanón, 4x 12.7mm kulomet (400 nábojů každý), 6
raket a 2x 454 kg bomb |
Posádka |
Jeden |
Datum výroby |
1942 |
Vyrobeno celkem |
12 275 |
Jirka Wagner
Copyright © All Rights Reserved