Americké vojenské letouny druhé světové války
Bell P-39 Airacobra
Malý stíhací letoun Airacobra byl unikátní příďovým zatahovacím podvozkem a
motorem umístěným až za pilotní kabinou. Vrtule byla poháněna dlouhou hřídelí,
která vedla pod pilotním sedadlem a procházela převodovou skříní. Později zde byl
umístěn mohutný 37mm kanón střílející středem vrtulového náboje (měl
zpočátku jen 15 nábojů, později 60 a u posledních verzí 30 nábojů; V. Británie
jej nahradila 20mm kanónem Hispano se 60 náboji). V přídi se rovněž nacházely dva
synchronizované kulomety a další dva, resp. čtyři byly v náběžných hranách
křídel. P-39 Airacobra však byla jako stíhač zklamáním - měla příliš nízký
výkon na to, aby byla schopna dostihnout japonské bombardéry. To ve většině
případů vedlo k demontáži turbodmychadel z vyrobených letadel. Stroje pak byly
(namísto plánované role výškových stíhačů) zařazeny jako průměrné stíhačky
v malých výškách nebo útočné letouny, USA s nimi operovaly s poměrně slušnými
výsledky ve Středomoří a na Dálném Východě. Sovětský svaz, který jich hlavně
přes Írán obdržel 4773, v nich objevil velmi dobré útočníky proti pozemním
cílům, neboť byly robustní a 37 mm kanón byl velmi účinný. Přes svou oblibu měly
jeden závažný, smrtelně nebezpečný nedostatek: podle vzpomínek jednoho z
nejlepších sovětských letců Alexandra I. Pokryškina se dvířka kabiny při pádu
zasaženého letounu díky tlaku proudícího vzduchu dala otevřít jen s velkými
obtížemi a nedovolila tak pilotovi vyskočit.
V roce 1944 byl typ P-39 ve výrobě nahrazen svým přímým pokračovatelem,
modernějším letounem
P-63 Kingcobra.
Stručná charakteristika
P-39D |
Základní funkce |
Stíhací letoun |
Výrobce |
Bell Aircraft Corp. |
Pohon |
Jeden motor Allison V-1710-35 |
Výkon |
1609 HP |
1200 kW |
Rozpětí |
34 ft |
10,37 m |
Délka |
30,2 ft |
9,21 m |
Výška |
11,8 ft |
3,60 m |
Plocha křídel |
213 sq ft |
19,79 čtv. m |
Hmotnost |
prázdná |
6305 lb |
2860 kg |
max. |
8860 lb |
4018 kg |
Max. rychlost |
335 mph |
539 km/h |
Dostup |
32 100 ft |
9785 m |
Max. dolet |
1100 mil |
1770 km |
Výzbroj |
1x 37mm kanón (60 nábojů), 4x 7,62mm kulomet, 2x 12,7mm
kulomet, 1x 227 kg bomb. |
Posádka |
Jeden |
První let |
6. dubna 1938 (XP-39) |
Datum výroby |
1941 |
Stručná charakteristika
P-39N |
Základní funkce |
Stíhací letoun |
Pohon |
Jeden vodou chlazený V-12 motor Allison V-1710-85 |
Výkon |
1609 HP |
1200 kW |
Rozpětí |
34 ft |
10,37 m |
Délka |
30,2 ft |
9,21 m |
Výška |
12,4 ft |
3,79 m |
Plocha křídel |
213 sq ft |
19,79 čtv. m |
Hmotnost |
prázdná |
6407 lb |
2906 kg |
max. |
8807 lb |
3995 kg |
Rychlost |
376 mph |
605 km/h |
Poč. stoupavost |
4000 ft/min |
1220 m/min |
Dostup |
35 000 ft |
10 670 m |
Dolet |
běžný |
976 mil |
1570 km |
2 ext. nádrže |
1446 miles |
2360 km |
Výzbroj |
1x 37mm kanón, 2x 7,62mm kulomet, 2x 12,7mm kulomet, 1x 227
kg bomb. |
Posádka |
Jeden |
Cena jednoho stroje |
46 000 dolarů |
Vyrobeno celkem |
9558 (všechny typy) |
Jirka Wagner
Copyright © All Rights Reserved