Americké vojenské letouny druhé světové války
Bell P-63 Kingcobra
P-63 Kingcobra vypadala napohled jako
P-39 Airacobra s
jinou směrovkou, ale ve skutečnosti šlo o zcela jiné letadlo. Pro zvýšení výkonu
ve velkých výškách byla vybavena motorem s dvoustupňovým turbokompresorem.
Přestože firma Bell odvedla svou práci poměrně rychle, Kingcobra zastarala ještě
dřív, než se dostala k bojovým útvarům - Američané ji nikdy bojově nevyužili,
zato velkou oblibu získala v SSSR - díky své robustní konstrukci a mimořádných
schopnostech při útocích na pozemní cíle. Sovětský svaz jich také z celkem 3303
postavených strojů obdržel 2421.
Pro potřeby USAF bylo zkompletováno pouze 332 bizarních silně opancéřovaných
letounů RP-63, které létaly s lidskou posádkou jako cvičné terče a na něž se
střílelo tříštivými náboji naostro.
| Stručná charakteristika
P-63A |
| Základní funkce |
Stíhací bombardér |
| Výrobce |
Bell Aircraft Corp. |
| Pohon |
Jeden motor Allison V-1710-93 |
| Výkon |
1308 HP |
975kW |
| Rozpětí |
38,3 ft |
11,68 m |
| Délka |
32,7 ft |
9,96 m |
| Výška |
12,6 ft |
3,84 m |
| Plocha křídel |
248 sq ft |
23,04 čtv. m |
| Hmotnost |
prázdná |
6376 lb |
2892 kg |
| max. |
10 500 lb |
4763 kg |
| Max. Rychlost |
410 mph |
660 km/h |
| Dostup |
43 000 ft |
13 100 m |
| Max. Dolet |
2575 mil |
4143 km |
| Výzbroj |
1x 37mm kanón, 4x 12,7mm kulomet, 3x 227 kg bomb |
| Posádka |
Jeden |
| První let |
7. prosince 1942 |
| Datum výroby |
1943 |
| Vyrobeno celkem |
3303 |
Jirka Wagner
Copyright © All Rights Reserved