Americké vojenské letouny druhé světové války
North American P-51 Mustang
Nejznámější americká stíhačka P-51 Mustang byla postaven na základě požadavku
Velké Británie. Britové neochotně akceptovali nabídku stavby nové stíhačky pro ně
od firmy North American namísto poskytnutí licence k výrobě letounu P-40 Warhawk.
USAAF se v té době o tuto nabídku vůbec nezajímala.
P-51 měl čisté a jemné tvary, křídlo uzpůsobené laminárnímu proudění a
starostlivě umístěnou vanu chladiče. První P-51 vybavené motorem Allison V-1710 byly
excelentními průzkumnými stíhačkami v malých výškách, ale nad 15 tisíci stopami
(4,5 km) už neměly potřebný výkon. Po zabudování motoru Rolls Royce Merlin se stala
z P-51B (už s vypouklou odsunovatelnou kabinou) jedna z nejlepších stíhaček druhé
světové války.
Mustang potvrdil, že je ideálním doprovodným stíhačem, který poskytoval ochranu
bombardérům při jejich letech nad Berlín a dokonce až za něj a při návratu.
Mustang se tak stal strojem, jenž získal Spojencům vzdušnou nadvládu nad srdcem
Německa P-51D obětoval trochu rychlosti doporučenému kapkovitému překrytu kabiny,
který poskytoval mnohem lepší výhled. Modely F, G a J byly jen lehce modernizovaným
typem původního Mustangu, model P-51H se podobal verzi P-51D, ale byl poháněn
výkonnějším motorem V-1650-9. Po druhé světové válce hrály letouny P-51D
významnou roli jako stíhací bombardéry v Koreji. V letech 1947-49 si USAF pořídilo
272 kusy prodloužené dvoumotorové (dva trupy se společným křídlem) verze
F-82 Twin Mustang, které byly rovněž nasazeny,
většinou jako noční stíhačky vybavené radarem, ve válce v Koreji.
Roku 1967 začaly být tyto letouny opět vyráběny firmou Cavalier pro potřeby USAF a
jiných možných zákazníků.
Zájemci si mohou promítnout záběry z létání na renovovaném P-51D "Old Crow" (QuickTime movie 2,4 MB) - zasláno
Dušanem Neumannem, USA
Stručná charakteristika
P-51A |
Základní funkce |
Dálkový stíhač |
Výrobce |
North American Aviation Inc. |
Pohon |
Jeden motor Allison V-1710-81 |
Výkon |
1125 HP |
839 kW |
Rozpětí |
37 ft |
11,28 m |
Délka |
32,25 ft |
9,83 m |
Výška |
12,2 ft |
3,71 m |
Plocha křídel |
233 sq ft |
21,65 čtv. m |
Hmotnost |
prázdná |
6855 lb |
3110 kg |
max. |
10 610 lb |
4812 kg |
Rychlost |
390 mph |
628 km/h |
Poč. stoupavost |
2600 ft/min |
792 m/min |
Dostup |
30 000ft |
9144 m |
Dolet |
450 mil |
724 km |
Posádka |
One |
Výzbroj |
4x 12,7mm kulomet |
První let |
26. října 1940 (NA-73 - také zmiňovaný jako NA-73X) |
Datum výroby |
1943 |
Stručná charakteristika
P-51D |
Základní funkce |
Dálkový stíhač |
Pohon |
Jeden vodou chlazený V-12 motor Packard V-1650-7 (licence
Rolls-Royce Merlin) |
Výkon |
1590 HP |
1186 kW |
Rozpětí |
37 ft |
11,28 m |
Délka |
32,25 ft |
9,83 m |
Výška |
13,65 ft |
4,16 m |
Plocha křídel |
235 sq ft |
21,83 čtv. m |
Hmotnost |
prázdná |
7640 lb |
3466 kg |
max. |
12 110 lb |
5493 kg |
Max. rychlost |
437 mph |
703 km/h |
Poč. stoupavost |
3478 ft/min |
1060 m/min |
Dostup |
42 000ft |
12 800 m |
Max. dolet |
2068 mil |
3328 km |
Výzbroj |
6x 12,7mm kulomet MG53-2 (270 nebo 400 nábojů každý), 2x
454 kg bomb nebo 2x přídavná nádrž. |
Posádka |
Jeden |
Datum výroby |
1944 |
Cena jednoho stroje |
50 985 dolarů |
Vyrobeno celkem |
15 621 (všechny typy) |
Jirka Wagner
Copyright © All Rights Reserved