zpět americké letectvo druhé sv. války

Americké vojenské letouny druhé světové války

NAVIGACE


North American P-51 Mustang


Nejznámější americká stíhačka P-51 Mustang byla postaven na základě požadavku Velké Británie. Britové neochotně akceptovali nabídku stavby nové stíhačky pro ně od firmy North American namísto poskytnutí licence k výrobě letounu P-40 Warhawk. USAAF se v té době o tuto nabídku vůbec nezajímala.
P-51 měl čisté a jemné tvary, křídlo uzpůsobené laminárnímu proudění a starostlivě umístěnou vanu chladiče. První P-51 vybavené motorem Allison V-1710 byly excelentními průzkumnými stíhačkami v malých výškách, ale nad 15 tisíci stopami (4,5 km) už neměly potřebný výkon. Po zabudování motoru Rolls Royce Merlin se stala z P-51B (už s vypouklou odsunovatelnou kabinou) jedna z nejlepších stíhaček druhé světové války.
Mustang potvrdil, že je ideálním doprovodným stíhačem, který poskytoval ochranu bombardérům při jejich letech nad Berlín a dokonce až za něj a při návratu. Mustang se tak stal strojem, jenž získal Spojencům vzdušnou nadvládu nad srdcem Německa P-51D obětoval trochu rychlosti doporučenému kapkovitému překrytu kabiny, který poskytoval mnohem lepší výhled. Modely F, G a J byly jen lehce modernizovaným typem původního Mustangu, model P-51H se podobal verzi P-51D, ale byl poháněn výkonnějším motorem V-1650-9. Po druhé světové válce hrály letouny P-51D významnou roli jako stíhací bombardéry v Koreji. V letech 1947-49 si USAF pořídilo 272 kusy prodloužené dvoumotorové (dva trupy se společným křídlem) verze F-82 Twin Mustang, které byly rovněž nasazeny, většinou jako noční stíhačky vybavené radarem, ve válce v Koreji.
Roku 1967 začaly být tyto letouny opět vyráběny firmou Cavalier pro potřeby USAF a jiných možných zákazníků.

Zájemci si mohou promítnout záběry z létání na renovovaném P-51D "Old Crow" (QuickTime movie 2,4 MB) - zasláno Dušanem Neumannem, USA

Stručná charakteristika P-51A
Základní funkce Dálkový stíhač
Výrobce North American Aviation Inc.
Pohon Jeden motor Allison V-1710-81
Výkon 1125 HP 839 kW
Rozpětí 37 ft 11,28 m
Délka 32,25 ft 9,83 m
Výška 12,2 ft 3,71 m
Plocha křídel 233 sq ft 21,65 čtv. m
Hmotnost prázdná 6855 lb 3110 kg
max. 10 610 lb 4812 kg
Rychlost 390 mph 628 km/h
Poč. stoupavost 2600 ft/min 792 m/min
Dostup 30 000ft 9144 m
Dolet 450 mil 724 km
Posádka One
Výzbroj 4x 12,7mm kulomet
První let 26. října 1940 (NA-73 - také zmiňovaný jako NA-73X)
Datum výroby 1943
Stručná charakteristika P-51D
Základní funkce Dálkový stíhač
Pohon Jeden vodou chlazený V-12 motor Packard V-1650-7 (licence Rolls-Royce Merlin)
Výkon 1590 HP 1186 kW
Rozpětí 37 ft 11,28 m
Délka 32,25 ft 9,83 m
Výška 13,65 ft 4,16 m
Plocha křídel 235 sq ft 21,83 čtv. m
Hmotnost prázdná 7640 lb 3466 kg
max. 12 110 lb 5493 kg
Max. rychlost 437 mph 703 km/h
Poč. stoupavost 3478 ft/min 1060 m/min
Dostup 42 000ft 12 800 m
Max. dolet 2068 mil 3328 km
Výzbroj 6x 12,7mm kulomet MG53-2 (270 nebo 400 nábojů každý), 2x 454 kg bomb nebo 2x přídavná nádrž.
Posádka Jeden
Datum výroby 1944
Cena jednoho stroje 50 985 dolarů
Vyrobeno celkem 15 621 (všechny typy)


Jirka Wagner

 


Copyright © All Rights Reserved