Americké vojenské letouny druhé světové války
 
  
North American P-51 Mustang
  
  
  
  Nejznámější americká stíhačka P-51 Mustang byla postaven na základě požadavku
    Velké Británie. Britové neochotně akceptovali nabídku stavby nové stíhačky pro ně
    od firmy North American namísto poskytnutí licence k výrobě letounu P-40 Warhawk.
    USAAF se v té době o tuto nabídku vůbec nezajímala. 
  
P-51 měl čisté a jemné tvary, křídlo uzpůsobené laminárnímu proudění a
    starostlivě umístěnou vanu chladiče. První P-51 vybavené motorem Allison V-1710 byly
    excelentními průzkumnými stíhačkami v malých výškách, ale nad 15 tisíci stopami
    (4,5 km) už neměly potřebný výkon. Po zabudování motoru Rolls Royce Merlin se stala
    z P-51B (už s vypouklou odsunovatelnou kabinou) jedna z nejlepších stíhaček druhé
    světové války. 
  
Mustang potvrdil, že je ideálním doprovodným stíhačem, který poskytoval ochranu
    bombardérům při jejich letech nad Berlín a dokonce až za něj a při návratu.
    Mustang se tak stal strojem, jenž získal Spojencům vzdušnou nadvládu nad srdcem
    Německa P-51D obětoval trochu rychlosti doporučenému kapkovitému překrytu kabiny,
    který poskytoval mnohem lepší výhled. Modely F, G a J byly jen lehce modernizovaným
    typem původního Mustangu, model P-51H se podobal verzi P-51D, ale byl poháněn
    výkonnějším motorem V-1650-9. Po druhé světové válce hrály letouny P-51D
    významnou roli jako stíhací bombardéry v Koreji. V letech 1947-49 si USAF pořídilo
    272 kusy prodloužené dvoumotorové (dva trupy se společným křídlem) verze 
F-82 Twin Mustang, které byly rovněž nasazeny,
    většinou jako noční stíhačky vybavené radarem, ve válce v Koreji.
  
Roku 1967 začaly být tyto letouny opět vyráběny firmou Cavalier pro potřeby USAF a
    jiných možných zákazníků.
Zájemci si mohou promítnout záběry z létání na renovovaném P-51D "Old Crow" (QuickTime movie 2,4 MB) - zasláno
Dušanem Neumannem, USA 
  
    
      | Stručná charakteristika
      P-51A | 
    
      | Základní funkce | Dálkový stíhač | 
    
      | Výrobce | North American Aviation Inc. | 
    
      | Pohon | Jeden motor Allison V-1710-81 | 
    
      | Výkon | 1125 HP | 839 kW | 
    
      | Rozpětí | 37 ft | 11,28 m | 
    
      | Délka | 32,25 ft | 9,83 m | 
    
      | Výška | 12,2 ft | 3,71 m | 
    
      | Plocha křídel | 233 sq ft | 21,65 čtv. m | 
    
      | Hmotnost | prázdná | 6855 lb | 3110 kg | 
    
      | max. | 10 610 lb | 4812 kg | 
    
      | Rychlost | 390 mph | 628 km/h | 
    
      | Poč. stoupavost | 2600 ft/min | 792 m/min | 
    
      | Dostup | 30 000ft | 9144 m | 
    
      | Dolet | 450 mil | 724 km | 
    
      | Posádka | One | 
    
      | Výzbroj | 4x 12,7mm kulomet | 
    
      | První let | 26. října 1940 (NA-73 - také zmiňovaný jako NA-73X) | 
    
      | Datum výroby | 1943 | 
    
      | Stručná charakteristika
      P-51D | 
    
      | Základní funkce | Dálkový stíhač | 
    
      | Pohon | Jeden vodou chlazený V-12 motor Packard V-1650-7 (licence
      Rolls-Royce Merlin) | 
    
      | Výkon | 1590 HP | 1186 kW | 
    
      | Rozpětí | 37 ft | 11,28 m | 
    
      | Délka | 32,25 ft | 9,83 m | 
    
      | Výška | 13,65 ft | 4,16 m | 
    
      | Plocha křídel | 235 sq ft | 21,83 čtv. m | 
    
      | Hmotnost | prázdná | 7640 lb | 3466 kg | 
    
      | max. | 12 110 lb | 5493 kg | 
    
      | Max. rychlost | 437 mph | 703 km/h | 
    
      | Poč. stoupavost | 3478 ft/min | 1060 m/min | 
    
      | Dostup | 42 000ft | 12 800 m | 
    
      | Max. dolet | 2068 mil | 3328 km | 
    
      | Výzbroj | 6x 12,7mm kulomet MG53-2 (270 nebo 400 nábojů každý), 2x
      454 kg bomb nebo 2x přídavná nádrž. | 
    
      | Posádka | Jeden | 
    
      | Datum výroby | 1944 | 
    
      | Cena jednoho stroje | 50 985 dolarů | 
    
      | Vyrobeno celkem | 15 621 (všechny typy) | 
  
  Jirka Wagner
  
 
Copyright © All Rights Reserved