Poválečné americké vojenské letouny
North American F-82 Twin Mustang
P-82 Twin Mustang vznikl na základě požadavku USAAF, které potřebovalo doprovodný
stíhač velmi dlouhého doletu pro operace v Pacifiku, zejména pak pro doprovod
bombardérů
B-29 po celou cestu nad Japonsko a
zpět. Použití dvou pilotů mělo zabránit únavě, která se zákonitě dostavovala
při mnohahodinovém letu nad vodami oceánu. Před koncem války bylo ale postaveno jen
20 strojů, pak byla zakázka zrušena, ale v roce 1946 jich bylo postaveno dalších 250.
Část z nich byla zhotovena ve verzi nočního stíhače (s radarovým operátorem
namísto druhého pilota) a nahradila tak letouny
Northrop
P-61 Black Widow.
P-82 byly přejmenovány na F-82 roku 1948 a F-82 také sestřelil první nepřátelské
letadlo v Korejské válce.
28. února 1947 letoun P-82B (sériové číslo 44-65168) pilotovaný Robertem E.
Thackerem a jeho kopilotem Johnem M. Ardem přeletělo nonstop bez doplnění paliva z
Hickam
Fieldu na Havaji na letiště LaGuardia, New York, a překonalo tak vzdálenost 4968
mil (7995 km) za 14 hodin 31 minut 50 sekund při průměrné rychlosti 342 mph (550,4
km/h). Tento letoun, pojmenovaný Betty Jo po Thackerově manželce, nesl pro tento let
čtyři vnější přídavné nádrže pod křídly. Byl to nejdelší let stíhačky
s pístovým motorem bez doplnění paliva - rekord nebyl dosud překonán..
25. června 1950 vypukla Korejská válka. Twin Mustangy, které měly základny
v Japonsku, byly okamžitě nasazeny do bojů, aby zabránily postupu
severokorejských sil. Byly to jediné stíhačky, jejichž dolet byl dostatečný pro
pokrytí Korejského poloostrova z japonských základen.
27. června 1950 letoun F-82G (46-382) s poručíky Williamem Hudsonem (pilot) a Carlem
Fraserem (radar operátor) sestřelil severokorejský Jak-7U. To byl onen první sestřel
ve vzdušném souboji v Korejské válce a, mimochodem, také první vzdušné
vítězství nově zformované United States Air Force. Později téhož dne sestřelil
další F-82G jeden Jak-9.
Twin Mustangy sloužily v Koreji až do listopadu 1951.
Poslední F-82 Twin Mustang byl vyřazen ze služby uprostřed roku 1953.
Stručná
charakteristika |
Základní funkce |
stíhací letoun s velkým doletem |
Pohon |
dva pístové řadové motory Allison V-1710-143/145 |
Výkon |
2x 1600 HP |
2x 1193 kW |
Délka |
42 stop 5 palců |
12,93 m |
Výška |
13 stop 10 palců |
4,22 m |
Rozpětí |
51 stop 3 palce |
15,62 m |
Plocha křídel |
408 stop čtver. |
37,9 m čtver. |
Hmotnost |
prázdná |
15 997 lb |
7256 kg |
max. vzletová |
25 591 lb |
11 608 kg |
Dolet |
2240 mil |
3605 km |
Rychlost |
cestovní |
286 mph |
460 km/h |
maximální |
461 mph |
762 km/h |
Dostup |
38 900 stop |
11 855 m |
Výzbroj |
šest kulometů ráže .50 |
Posádka |
dva (pilot, kopilot/radarový operátor) |
Jirka Wagner
Copyright © All Rights Reserved