zpět poválečné letouny USAF

Poválečné americké vojenské letouny

NAVIGACE

North American F-82 Twin Mustang



P-82 Twin Mustang vznikl na základě požadavku USAAF, které potřebovalo doprovodný stíhač velmi dlouhého doletu pro operace v Pacifiku, zejména pak pro doprovod bombardérů B-29 po celou cestu nad Japonsko a zpět. Použití dvou pilotů mělo zabránit únavě, která se zákonitě dostavovala při mnohahodinovém letu nad vodami oceánu. Před koncem války bylo ale postaveno jen 20 strojů, pak byla zakázka zrušena, ale v roce 1946 jich bylo postaveno dalších 250. Část z nich byla zhotovena ve verzi nočního stíhače (s radarovým operátorem namísto druhého pilota) a nahradila tak letouny
Northrop P-61 Black Widow.
P-82 byly přejmenovány na F-82 roku 1948 a F-82 také sestřelil první nepřátelské letadlo v Korejské válce.
28. února 1947 letoun P-82B (sériové číslo 44-65168) pilotovaný Robertem E. Thackerem a jeho kopilotem Johnem M. Ardem přeletělo nonstop bez doplnění paliva z Hickam Fieldu na Havaji na letiště LaGuardia, New York, a překonalo tak vzdálenost 4968 mil (7995 km) za 14 hodin 31 minut 50 sekund při průměrné rychlosti 342 mph (550,4 km/h). Tento letoun, pojmenovaný Betty Jo po Thackerově manželce, nesl pro tento let čtyři vnější přídavné nádrže pod křídly. Byl to nejdelší let stíhačky s pístovým motorem bez doplnění paliva - rekord nebyl dosud překonán..
25. června 1950 vypukla Korejská válka. Twin Mustangy, které měly základny v Japonsku, byly okamžitě nasazeny do bojů, aby zabránily postupu severokorejských sil. Byly to jediné stíhačky, jejichž dolet byl dostatečný pro pokrytí Korejského poloostrova z japonských základen.
27. června 1950 letoun F-82G (46-382) s poručíky Williamem Hudsonem (pilot) a Carlem Fraserem (radar operátor) sestřelil severokorejský Jak-7U. To byl onen první sestřel ve vzdušném souboji v Korejské válce a, mimochodem, také první vzdušné vítězství nově zformované United States Air Force. Později téhož dne sestřelil další F-82G jeden Jak-9.
Twin Mustangy sloužily v Koreji až do listopadu 1951.
Poslední F-82 Twin Mustang byl vyřazen ze služby uprostřed roku 1953.
 
Stručná charakteristika
Základní funkce stíhací letoun s velkým doletem
Pohon dva pístové řadové motory Allison V-1710-143/145
Výkon 2x 1600 HP 2x 1193 kW
Délka 42 stop 5 palců 12,93 m
Výška 13 stop 10 palců 4,22 m
Rozpětí 51 stop 3 palce 15,62 m
Plocha křídel 408 stop čtver. 37,9 m čtver.
Hmotnost prázdná 15 997 lb 7256 kg
max. vzletová 25 591 lb 11 608 kg
Dolet 2240 mil 3605 km
Rychlost cestovní 286 mph 460 km/h
maximální 461 mph 762 km/h
Dostup 38 900 stop 11 855 m
Výzbroj šest kulometů ráže .50
Posádka dva (pilot, kopilot/radarový operátor)


Jirka Wagner

 


Copyright © All Rights Reserved