Americké vojenské letouny druhé světové války
Lockheed P-58 Chain Lightning
P-58 Chain Lightning měl být modernizovanou dvojmístnou verzí letounu
P-38. Množství požadovaných změn a nároky na motory však
vývoj nesmírně prodloužily a byly navíc velmi drahé. Výsledkem měl být výškový
stíhací bombardér s motory posílenými zvlášť výkonnými turbokompresory,
hřbetními i břišními střeleckými věžičkami chránícími zadní polosféru.
Směrem vpřed měly být umístěny čtyři 37mm kanóny nebo jeden 75mm kanón a dva
12.7mm kulomety. Později bylo jeho určení změněno na nízko létající útočný
letoun proti pozemním cílům, aby bylo vzápětí rozhodnuto vrátit mu roli
výškového doprovodného stíhače. Během této doby docházelo zákonitě ke změnám
motoru, výzbroje a posádky, takže ve finální verzi měl být v letounu pilot a zadní
střelec. Problémy s motorem a turbokompresorem nakonec způsobily, že byl postaven
pouze jeden neozbrojený prototyp.
Stručná charakteristika
XP-58 |
Základní funkce |
Stíhací letoun |
Pohon |
Dva motory Allison V-3420-11/13 |
Rozpětí |
70 ft |
21,34 m |
Délka |
49,4 ft |
15,06 m |
Výška |
13,6 ft |
4,14 m |
Plocha křídel |
600 sq ft |
55,74 sq m |
Hmotnost |
prázdná |
31 652 lb |
14 357 kg |
max. |
45 040 lb |
20 430 kg |
Max. Rychlost |
436 mph |
702 km/h |
Dostup |
38 400 ft |
11 704 m |
Max. Dolet |
2650 mil |
4265 km |
Výzbroj |
4x 37mm kanón, 4x 12,7mm kulomet, až 4000 lb bomb |
Posádka |
Dva |
Datum výroby |
1944 |
Jirka Wagner (Pokud
najdete nějaké foto, pošlete mi je, prosím)
Copyright © All Rights Reserved