Sea Shadow
Lockheed, USA
připravil Lukáš Visingr
Technologie "stealth", tedy
radarová neviditelnost, není uplatňována jen na letadlech. Již nyní slouží
některé typy lodí s výrazně sníženými demaskujícími příznaky (např.
francouzská fregata La Fayette) a prakticky všechny projekty budoucích hladinových
plavidel budou patřit mezi obtížně zjistitlené. A většina z nich čerpá z
poznatků získaných při testování plavidla Sea Shadow, které bylo bez diskusí
první stealth-lodí.
Firma Lockheed, tvůrce "neviditelného" letounu F-117A, předložila počátkem
90. let projekt plavidla založeného na technologii radarové neviditelnosti.
Konstrukční řešení takové lodi však vyžadovalo řadu nových prvků, z nichž
některé bylo nutné vytvořit doslova z ničeho. Nekonvenční tvary a způsob pohonu
byly testovány na pokusném plavidle SWATH (alias Victorius). Ukázaly vysokou stabilitu
i při velkém vlnobití a velice malý odpor plavidla takového typu.
V roce 1993 zhotovily loděnice Hughes Barge v Redwood City (stát Kalifornie) první kus
plavidla, pojmenovaného Sea Shadow. Nejde o klasickou "výtlakovou" loď, ale o
zvláštního zástupce skupiny katamaranů, tedy dvoutrupých lodí. Nesou jej dva
dlouhé plováky torpédovitého tvaru, ukončené prstenci s pětilistými
protiběžnými vrtulemi s novým systémem nastavování listů. Vrtule jsou hnány
elektromotory. Při počátečních testech vyráběl elektřinu dieselový
turbogenerátor, s nímž plavidlo dosahovalo nepříliš uspokojivé rychlosti 13 uzlů
(25 Km/h). Později byl diesel nahrazen leteckou turbínou, což mělo zajistit více než
dvojnásobnou rychlost. S velkým překvapením se však zjistilo, že při rychlosti
okolo 50 Km/h začne loď nadlehčovat vzduchový polštář pod "dnem", takže
se Sea Shadow mění ve vodní kluzák. Maximální rychlost se tak dostala na
pozoruhodných 55 uzlů, tedy přes 100 Km/h!
Nikdo neví, do jaké kategorie má být plavidlo zařazeno. Rozměry odpovídá
hlídkovým člunům, ale je neuvěřitelně mnohostranné. Dokáže odpalovat
protiletadlové rakety i střely s plochou dráhou letu, může chránit vnější
perimetr bojových svazů a konvojů, provádět pobřežní hlídkování, podporovat
výsadkové operace, vyloďovat speciální jednotky a bojovat proti ponorkám. Díky
svému malému ponoru může vplouvat do ústí řek a operovat i ve vnitrozemských
vodách. Na druhou stranu je schopno se ponořit až po horní okraj, případně se
potopit úplně a dosednout na dno v hloubce 30 metrů.
Jak je vidět z obrázku, "neviditelnost" je zaručena obdobným způsobem jako
u F-117A, tedy odrazem paprsků "nesprávným" směrem. Uvádí se, že Sea
Shadow má radarový odraz odpovídající plovoucí kachně. Rovněž se mluví o
obtížné zachytitelnosti sonarem, ale není známo, jak jí bylo dosaženo (už sama
letecká turbína je velice hlučná). Zajímavý je údaj o ceně - činí jen 20
miliónů dolarů, z čehož však 70 procent připadá na elektroniku. Oficiálně se
tvrdí, že Sea Shadow byl jen experimentální prototyp, ale některé údaje
naznačují, že od ledna 1996 je malý počet plavidel zařazen do služby u amerického
námořnictva.
Technické údaje lodi Sea Shadow
Délka: |
48,8 až 51 m (různé prameny) |
Celková výška |
21,4 m |
Ponor plováků: |
4,3 m |
Šířka: |
18,5 až 20,73 m (různé prameny) |
Výtlak: |
560 tun |
Posádka: |
4 až 10 mužů |
|
|
Prameny: časopis
ABC Internet: www.fas.org
All Rights Released.
Copyright © All Rights Reserved