zpět současné letouny USAF

Současné americké vojenské letouny

NAVIGACE

Lockheed F-117A Nighthawk

připravil Jirka Wagner

F-117 Nighthawk je prvním letadlem na světě, jehož konstrukce umožňuje využívat stealth technologie a jako první se také dočkalo bojového nasazení Unikátní stavba jednosedadlového letadla poskytuje výjimečné bojové schopnosti. Nighthawk je určen pro pokud možno nepozorované pronikání obranou nepřítele a vysoce přesné bombardování pozemních cílů.

Jeho vývoj má kořeny už v roce 1973, kdy izraelské letectvo utrpělo při konfliktech s Egyptem a Sýrií značné ztráty díky moderním sovětským systémům protiletadlové obrany země-vzduch. Vyplynula tak snaha o vývoj letounu, jenž by byl pro sledovací prostředky protivníka "neviditelný". V prosinci 1977 tak vzlétl prototyp firem Lockheed a Northrop, který byl poloviční velikosti, ale na jehož základě byla v listopadu 1978 vystavena objednávka na návrh a vývoj F-117.

První z pěti prototypů vzlétl v červnu 1981 a dodávky začaly v srpnu 1982, přičemž objednávky byla snížena na 64 kusů vč. pěti zkušebních. Operačním se stal F-117 v říjnu 1983.

Základním úkolem F-117 je odhalit a potom zničit důležité cíle po nepozorovaném vniknutí nad území protivníka. Kromě použití technologií stealth mu k tomuto průniku napomáhá i to, že většina jeho misí probíhá v noci.

F-117 má hranaté tvary (viz technologie stealth), koncepcí je samokřídlo s velkým úhlem šípu s potlačenou stabilitou a řízením zajištěným čtyřnásobným ovládacím systémem fly-by-wire, motýlkovými ocasními plochami a trupem podílejícím se na vytváření vztlaku. Jeho stealth koncepce nespočívá tolik v pohlcování záření, jako spíš v jeho odklánění do různych směrů. Z důvodu snížení vlastní pozorovatelnosti nemá aktivní radar (nahrazen systémem založeným na IR senzorech) a dopplerovský navigační systém je nahrazen inerciálním.

V nízkém trupu je pumovnice pro menší zbraně o délce 4,7 m a šířce 1,75 m. Digitální avionika, řízení typu fly-by-wire i systém automatického plánování misí redukují pilotovu práci a umožňují tak vyniknout unikátním schopnostem letounu. Je otázkou, jak dlouho, neboť jeden stroj se zřítil (nebo byl sestřelen) během konfliktu v Jugoslávii v dubnu 1999, takže přísně tajné detaily se jistě dostaly do rukou ruských odborníků.

Letadlo nemá na svou obranu žádnou zbraň (ani kanón), speciální, laserem naváděné bomby GBU-27B jsou umístěny v pumovnici. Pod křídla je možno podvěsit další dvě bomby GBU-10 nebo střely vzduch-země AGM-65 Maverick. Poslední Nighthawk byl vyroben v polovině června 1990. Všechny dochované letouny mají podstoupit (podle plánu od r. 1994 do 2005) rozsáhlou modernizaci zbraňových systémů.

Stručná charakteristika

Základní funkce útočný bojový letoun
Výrobce Lockheed Aeronautical Systems Co.
Pohon dva motory General Electric F404-GE-F1D2
Délka 65 stop 11 palců 20,08 m
Výška 12 stop 5 palců 3,78 m
Rozpětí 43 stop 4 palce 13,2 m
Hmotnost prázdná 30 000 lb 13 608 kg
max. vzletová 52 500 lb 23 814 kg
Rychlost max.(velká výška) přes Mach 1 přes 1193 km/h
max. cestovní Mach 0,9 1074 km/h
Dolet s tankováním za letu neomezený 
bojový 620 mil 1000 km
Výzbroj v pumovnici až 2268 kg zbraní; v pumovnice nebo na externích závěsnících možno umístit protiradarové střely AGM-88 HARM, protizemní AGM-65 Maverick, laserem nebo optoelektronicky naváděné pumy GBU-10, GBU-19 a GBU-27, laserem naváděné pumy BLU-109 a nukleární pumy s volným pádem B61.
Posádka jeden
Začátek výroby 1982
Ve stavu Aktivní - 54; Air National Guard - 0; Rezerva - 0
Cena jednoho stroje 45 miliónů dolarů

 


Copyright © All Rights Reserved