NAVIGACE |
|
|
připravil Jirka Wagner
F-117 Nighthawk je prvním letadlem na světě, jehož konstrukce umožňuje využívat stealth technologie a jako první se také dočkalo bojového nasazení Unikátní stavba jednosedadlového letadla poskytuje výjimečné bojové schopnosti. Nighthawk je určen pro pokud možno nepozorované pronikání obranou nepřítele a vysoce přesné bombardování pozemních cílů.
Jeho vývoj má kořeny už v roce 1973, kdy izraelské letectvo utrpělo při konfliktech s Egyptem a Sýrií značné ztráty díky moderním sovětským systémům protiletadlové obrany země-vzduch. Vyplynula tak snaha o vývoj letounu, jenž by byl pro sledovací prostředky protivníka "neviditelný". V prosinci 1977 tak vzlétl prototyp firem Lockheed a Northrop, který byl poloviční velikosti, ale na jehož základě byla v listopadu 1978 vystavena objednávka na návrh a vývoj F-117.
První z pěti prototypů vzlétl v červnu 1981 a dodávky začaly v srpnu 1982, přičemž objednávky byla snížena na 64 kusů vč. pěti zkušebních. Operačním se stal F-117 v říjnu 1983.
Základním úkolem F-117 je odhalit a potom zničit důležité cíle po nepozorovaném vniknutí nad území protivníka. Kromě použití technologií stealth mu k tomuto průniku napomáhá i to, že většina jeho misí probíhá v noci.
F-117 má hranaté tvary (viz technologie stealth), koncepcí je samokřídlo s velkým úhlem šípu s potlačenou stabilitou a řízením zajištěným čtyřnásobným ovládacím systémem fly-by-wire, motýlkovými ocasními plochami a trupem podílejícím se na vytváření vztlaku. Jeho stealth koncepce nespočívá tolik v pohlcování záření, jako spíš v jeho odklánění do různych směrů. Z důvodu snížení vlastní pozorovatelnosti nemá aktivní radar (nahrazen systémem založeným na IR senzorech) a dopplerovský navigační systém je nahrazen inerciálním.
V nízkém trupu je pumovnice pro menší zbraně o délce 4,7 m a šířce 1,75 m. Digitální avionika, řízení typu fly-by-wire i systém automatického plánování misí redukují pilotovu práci a umožňují tak vyniknout unikátním schopnostem letounu. Je otázkou, jak dlouho, neboť jeden stroj se zřítil (nebo byl sestřelen) během konfliktu v Jugoslávii v dubnu 1999, takže přísně tajné detaily se jistě dostaly do rukou ruských odborníků.
Letadlo nemá na svou obranu žádnou zbraň (ani kanón), speciální, laserem naváděné bomby GBU-27B jsou umístěny v pumovnici. Pod křídla je možno podvěsit další dvě bomby GBU-10 nebo střely vzduch-země AGM-65 Maverick. Poslední Nighthawk byl vyroben v polovině června 1990. Všechny dochované letouny mají podstoupit (podle plánu od r. 1994 do 2005) rozsáhlou modernizaci zbraňových systémů.
Stručná charakteristika |
|||||
Základní funkce | útočný bojový letoun | ||||
Výrobce | Lockheed Aeronautical Systems Co. | ||||
Pohon | dva motory General Electric F404-GE-F1D2 | ||||
Délka | 65 stop 11 palců | 20,08 m | |||
Výška | 12 stop 5 palců | 3,78 m | |||
Rozpětí | 43 stop 4 palce | 13,2 m | |||
Hmotnost | prázdná | 30 000 lb | 13 608 kg | ||
max. vzletová | 52 500 lb | 23 814 kg | |||
Rychlost | max.(velká výška) | přes Mach 1 | přes 1193 km/h | ||
max. cestovní | Mach 0,9 | 1074 km/h | |||
Dolet | s tankováním za letu | neomezený | |||
bojový | 620 mil | 1000 km | |||
Výzbroj | v pumovnici až 2268 kg zbraní; v pumovnice nebo na externích závěsnících možno umístit protiradarové střely AGM-88 HARM, protizemní AGM-65 Maverick, laserem nebo optoelektronicky naváděné pumy GBU-10, GBU-19 a GBU-27, laserem naváděné pumy BLU-109 a nukleární pumy s volným pádem B61. | ||||
Posádka | jeden | ||||
Začátek výroby | 1982 | ||||
Ve stavu | Aktivní - 54; Air National Guard - 0; Rezerva - 0 | ||||
Cena jednoho stroje | 45 miliónů dolarů |
Copyright © All Rights Reserved