NAVIGACE |
|
|
Lorraine
připravil Michal Béza
Kategorie:
Bitevní loď
Třída:
Provence
Bitevní loď Lorraine byla postavena v loděnicích firmy At.&Ch.de la Loire, StNazaire, kde byl 1. srpna 1912 položen kýl. Loď byla spuštěna na vodu 30. září 1913 a dokončena 27. července 1916. Byla poslední lodí třídy Provence a tak v její konstrukci byly prováděny určité drobné změny a některá literatura ji proto uvádí jako samostatný typ.
Výzbroj hlavní baterie tvořilo deset děl ráže 340 mm (13,4"/45 cal) Model 1912 umístěných v pěti dvojvěžích. Dvě věže byly situovány na přídi, dvě na zádi a jedna uprostřed trupu. U bitevní lodě Loraine byla jako u jediné ze třídy sejmuta prostřední věž, aby tak uvolnila místo pro letecký katapult.
Bitevní loď Lorraine v roce 1916
Lorraine byla modernizována v letech 1934-35, kdy byla mimo instalace leteckého katapultu také posílena protiletecká výzbroj, ale především byly vyměněny staré uhlové kotle za nové naftové Indret. Modernizací hnacího systému vzrostla rychlost plavidla a při plavebních testech byla překročena rychlost 21 uzlů (což však byla v té době značně nízká rychlost). Protileteckou výzbroj tvořilo ve třicátých letech osm kanónů ráže 76 mm, 14 kanónů ráže 40 mm a 25 kanónů ráže 20 mm. Původně instalované torpédomety ráže 450 mm byly demontovány. Loď nesla jeden průzkumný letoun.
Bitevní loď Lorraine po přestavbě
V průběhu První světové války sloužila bitevní loď Lorraine ve
Středozemním moři. Třída bitevních lodí Provence,
kam patřila i Lorraine, byla již v době svého vzniku zastaralá a nemohla
konkurovat moderním americkým a britským typům. Proto byly všechny lodě ve
dvacátých a třicátých letech modernizovány, ale koncepční omezení neumožňovala
ani poté lodím výrazně konkurovat jiným válečným plavidlům.
Po kapitulaci Francie v roce 1940 byla Lorraine ihned demilitarizována a zbavena
výzbroje. Znovu byla vyzbrojena až v roce 1943, ale do bojů výrazně nezasáhla. Od
roku 1943 sloužila jako školní loď pro cvičení dělostřelby. Vyřazena ze služby
byla až v roce 1952 a v roce 1955 byla prodána do šrotu.
Technicko-Taktická Data (1940):
Celková délka | 165,8 m |
Délka při čáře ponoru | 164,9 m |
Šířka | 27 m |
Ponor | 8,9 - 9,8 m |
Výtlak standardní | 23 230 t |
Výtlak maximální | 27 340 |
Výzbroj | 8 x 340 mm (13,4"/45) Model 1912 |
10 x 140 mm (5,5"/55) Model 1910 | |
8 x 76 mm AA | |
14 x 40 mm AA | |
25 x 20 mm AA | |
Pancéřování - bok | 261,6 - 178 mm |
Pancéřování - paluba | 58,4 mm |
Pancéřování - věže hlavní baterie | 400 mm (čela) |
Pancéřování - velitelská věž | 315 mm |
Max. rychlost | 21 uzlů |
Pohon | 6 kotlů Indret |
2 turbíny Parsons | |
Výkon | 43 000 SHP |
Lodní šrouby | 4 |
Zásoba paliva | 2 600 tun nafty |
Akční rádius | 6 000 nám. mil při 10 uzlech |
Posádka | 977 - 1 130 mužů |
Zařazena do služby | 27. července 1916 |
Vyřazena ze služby / potopena | 1952 |
Copyright © All Rights Reserved