NAVIGACE |
|
|
Provence
připravil Michal Béza
Kategorie:
Bitevní loď
Třída: Provence
Třída bitevních lodí Provence byla postavena ve Francii před První světovou válkou a byla pouze vylepšenou třídou Courbet s kanóny hlavní baterie větší ráže. Projekt třech lodí byl financován z fiskálního roku 1912 a jedna loď měla přijít v přepočtu na 2 908 000 liber šterlinků.
Bitevní loď Provence byla postavena firmou Arsenal de Brest. Kýl byl položen 1. května 1912, loď byla spuštěna na vodu 20. dubna 1913 a uvedena do služby 5. června 1915
Lodě třídy Provence ani v době svého vzniku ničím zvláštním nevynikaly. Pod kotli se topilo uhlím, dosahovaly rychlosti pouhých 20 uzlů a ani výzbroj nebyla ničím převratná.
Výzbroj hlavní baterie tvořilo deset děl ráže 340 mm (13,4"/45 cal) Model
1912 umístěných v pěti dvojvěžích. Dvě věže byly situovány na přídi, dvě na
zádi a jedna uprostřed trupu. Hlavně měly 102 drážek a vážily 67 tun. Jejich
kadence dosahovala dvou ran za minutu a střílely projektily o hmotnosti 445 kg(HE) nebo
555 kg(APC) do vzdálenosti 21 km při náměru 18°, později, když byl náměr
zvětšen na 23°, do vzdálenosti 26 km. Věže mohly rotovat v rozsahu +/- 150° u
příďových a záďových věží, prostřední věž pak v rozsahu 120° na každou
stranu trupu. Zásoba munice pro hlavní baterii činila 100 kusů na hlaveň a munice
byla nabíjena při sklonu hlavně +2°. Životnost hlavní byla přibližně 250
výstřelů, jejich ložiště (lafetování) byla elektro-hydraulicky ovládaná a
muniční skladiště měla klimatizační systém, který zde udržoval teplotu
přibližně 25°C (77°F).
Sekundární výzbroj tvořilo původně 22 děl ráže 140 mm (5,5"/55 cal) Model
1910 uložených v kasematech po bocích trupu. Při pozdějších modernizacích byla
nejprve odebrána čtyři děla a později v roce 1933 dalších osm hlavní. Děla
blízko přídě a zádě byla od vodní hladiny vzdálena pouze 3,5 metru a byla
nepoužitelná už při mírně rozbouřeném moři, což byl zásadní důvod k jejich
odebrání a kasematy byly zaslepeny. Děla sloužila k boji proti torpédoborcům a
torpédovým člunům. Jejich kadence se pohybovala v rozmezí 5. až 6. ran za minutu a
účinný dostřel se pohyboval v rozmezí 15 - 16 km podle typu použité munice. Náměr
se pohyboval pouze v rozmezí -7 až +25 stupňů a odměr +/- 80 stupňů. Zásoba munice
činila průměrně 275 projektilů různých typů na hlaveň.
Ve dvacátých letech byla výrazně posílena protiletecká výzbroj nejprve o sedm děl
ráže 100 mm a čtyři děla ráže 47 mm, v roce 1928 pak byla instalována ještě dvě
děla ráže 45 mm.
Pohon bitevní lodě Provence tvořilo18 uhlových kotlů. Teprve v roce 1933 byly vyměněny za 6 naftových kotlů Indret. Dvě parní turbíny typu Parsons otáčely čtyřmi lodními šrouby.
Pancéřová ochrana byla provedena z chrom-niklové oceli a byla poměrně slabá - boční pancéřový pás měl v nejsilnějším bodě tloušťku 261,6 mm a směrem k přídi a zádi se zužoval na tloušťku 178 mm. Paluba byla chráněna pancéřem tloušťky pouhých 58,4 mm, zato dělové věže měly čela silná 400 mm, což byl rozdíl proti třídě Courbet, která měla dělové věže pancéřované po celém obvodu stejně silným pancéřem, ale slabším než Provence. Barbety měly pancéř tloušťky 254 mm a velitelský můstek 315 mm.
Bitevní loď Provence po přestavbě
Bitevní loď Provence se po kapitulaci Francie v roce 1940 spolu s částí flotily uchýlila do Alžírského přístavu v Mers-el-Kebiru. Zde byla flota zablokována britským svazem Force H a bylo jí nařízeno se vlastními silami potopit nebo odevzdat lodě Angličanům. Po vypršení ultimáta 3. července 1940 byla z britské strany zahájena palba, na kterou francouzské lodě jen neefektivně a neorganizovaně odpovídaly. Provence byla těžce poškozená dělostřeleckou palbou a vyřazena z boje. Později byla odtažena do Toulonu, kde však byla 27. listopadu 1942 opět poškozena svými vlastními doprovodnými plavidly a její záďové oddíly byly úplně zdemolovány. Loď klesla na dno a byla vyzdvižena v roce 1943 jen proto, aby byla následující rok opět potopena při spojeneckém bombardování. Naposledy byla vyzdvižena až v roce 1949 a poté již jen čekala na sešrotování, které proběhlo v roce 1951.
Bitevní loď Provence u Mers-el-Kebiru otáčí dělové věže na
pravobok aby odpověděla
na palbu britského svazu "Force H". V pozadí se uvolnila z kotviště a uniká
bitevní loď Strasbourg, která jako jediná přežila tento
masakr.
Technicko-Taktická Data (1940):
Celková délka | 165,8 m |
Délka při čáře ponoru | 164,9 m |
Šířka | 27 m |
Ponor | 8,9 - 9,8 m |
Výtlak standardní | 23 230 t |
Výtlak maximální | 27 340 |
Výzbroj | 10 x 340 mm (13,4"/45) Model 1912 |
10 x 140 mm (5,5"/55) Model 1910 | |
7 x 100 mm AA | |
4 x 47 mm AA | |
2 x 45 mm AA | |
Pancéřování - bok | 261,6 - 178 mm |
Pancéřování - paluba | 58,4 mm |
Pancéřování - věže hlavní baterie | 400 mm (čela) |
Pancéřování - velitelská věž | 315 mm |
Max. rychlost | 20 uzlů |
Pohon | 6 kotlů Indret |
2 turbíny Parsons | |
Výkon | 43 000 SHP |
Lodní šrouby | 4 |
Zásoba paliva | 900 - 2 700 tun uhlí 300 tun nafty |
Akční rádius | 4 700 nám. mil při 10 uzlech |
Posádka | 977 - 1 130 mužů |
Zařazena do služby | 5. června 1915 |
Vyřazena ze služby / potopena | 1944 |
Copyright © All Rights Reserved