zpět válečné lodě II. světové války

Válečné lodě II. světové války

NAVIGACE

Paris
připravil Michal Béza

Kategorie: Bitevní loď
Třída:
Courbet

Bitevní loď Paris třídy Courbet o standardním výtlaku 22 189 tun byla postavena v loděnicích F.&Ch.de la Med., La Seyne. Kýl byl položen 10. listopadu 1911, loď byla spuštěna na vodu 28. září 1912 a dokončena 1. srpna 1914.

Po předcházející třídě "semidreadnoughtů" nesoucí označení Danton byla třída Courbet prvními skutečnými "dreadnoughty" ve francouzském námořnictvu. Hlavním konstruktérem lodě Paris byl M. Lyasse a loď stála v přepočtu 2 475 000 liber podle tehdejšího kurzu. Francie kolem roku 1910 poněkud zaostávala v pomyslném závodu námořních velmocí ve stavbě dreadnoughtů a třída Courbet ji měla vrátit zpět na přední místo. Bohužel však tyto lodě byly již v době svého uvedení do služby zastaralé a jejich výzbroj i hnací systémy překonané. I přes modernizaci ve dvacátých a třicátých letech se proto válečných akcí Druhé světové války účastnily jen v omezené míře.

Bitevní loď Paris byla vybavena 24 kotli Belleville, pod kterými se topilo uhlím, a na rozdíl od s sesterské lodě Courbet nebyly hnací systémy ve dvacátých letech vyměněny. Nicméně i Paris byla vybavena čtyřmi turbínami typu Parsons a tak dosahovala maximální rychlosti 20 uzlů.

Hlavní výzbroj tvořilo dvanáct děl ráže 305 mm Model 1906 uložených v šesti dvojitých věžích. Prostřední dvě věže byly umístěny mimo podélnou osu plavidla. Sekundární výzbroj tvořilo 22 kasematově uložených děl ráže 140 mm Model 1910. Protiletecká výzbroj byla doplněna ve třicátých letech a sestávala ze sedmi děl ráže 75 mm Model 1927. Původně instalované torpédomety ráže 450 mm byly při modernizaci odstraněny.


Bitevní loď Paris po přestavbě

Ještě před začátkem Druhé světové války byla bitevní loď Paris demilitarizována a zapůjčena britskému královskému námořnictvu. Od roku 1940 sloužila zakotvená u britských břehů jako kasárenská loď. Francii byla navrácena v srpnu 1945 a od roku 1950, kdy byla vyřazena z námořnictva, sloužila jako "přístavní" loď. Paris byla prodána do šrotu v roce 1955.

Technicko-Taktická Data:

Celková délka 168 m
Délka při čáře ponoru 165 m
Šířka 27 m
Ponor 9 m
Výtlak standardní 22 189 t
Výtlak maximální 25 850 t
Výzbroj 12 x 305 mm (12"/45) Model 1906
22 x 140 mm (5,5"/55) Model 1910
7 x 75 mm AA
4 x torpédomety 450 mm
Pancéřování - bok 270 mm - 180 mm
Pancéřování - paluba 70mm + 50mm + 30mm
Pancéřování - věže hlavní baterie 270 mm
Max. rychlost 20 uzlů
Pohon 24 x uhlové kotle Belleville
4 x turbíny Parsons
Výkon 28 000 SHP
Zásoba paliva 906 - 2 706 tun uhlí
Akční rádius 4 200 námořních mil při 10 uzlech
Posádka 1 085 mužů
Zařazena do služby 1. srpna 1914
Vyřazena ze služby / potopena 1950

 


Copyright © All Rights Reserved