NAVIGACE |
|
|
Paris
připravil Michal Béza
Kategorie:
Bitevní loď
Třída:
Courbet
Bitevní loď Paris třídy Courbet o standardním výtlaku 22 189 tun byla postavena v loděnicích F.&Ch.de la Med., La Seyne. Kýl byl položen 10. listopadu 1911, loď byla spuštěna na vodu 28. září 1912 a dokončena 1. srpna 1914.
Po předcházející třídě "semidreadnoughtů" nesoucí označení Danton byla třída Courbet prvními skutečnými "dreadnoughty" ve francouzském námořnictvu. Hlavním konstruktérem lodě Paris byl M. Lyasse a loď stála v přepočtu 2 475 000 liber podle tehdejšího kurzu. Francie kolem roku 1910 poněkud zaostávala v pomyslném závodu námořních velmocí ve stavbě dreadnoughtů a třída Courbet ji měla vrátit zpět na přední místo. Bohužel však tyto lodě byly již v době svého uvedení do služby zastaralé a jejich výzbroj i hnací systémy překonané. I přes modernizaci ve dvacátých a třicátých letech se proto válečných akcí Druhé světové války účastnily jen v omezené míře.
Bitevní loď Paris byla vybavena 24 kotli Belleville, pod kterými se topilo uhlím, a na rozdíl od s sesterské lodě Courbet nebyly hnací systémy ve dvacátých letech vyměněny. Nicméně i Paris byla vybavena čtyřmi turbínami typu Parsons a tak dosahovala maximální rychlosti 20 uzlů.
Hlavní výzbroj tvořilo dvanáct děl ráže 305 mm Model 1906 uložených v šesti dvojitých věžích. Prostřední dvě věže byly umístěny mimo podélnou osu plavidla. Sekundární výzbroj tvořilo 22 kasematově uložených děl ráže 140 mm Model 1910. Protiletecká výzbroj byla doplněna ve třicátých letech a sestávala ze sedmi děl ráže 75 mm Model 1927. Původně instalované torpédomety ráže 450 mm byly při modernizaci odstraněny.
Bitevní loď Paris po přestavbě
Ještě před začátkem Druhé světové války byla bitevní loď Paris demilitarizována a zapůjčena britskému královskému námořnictvu. Od roku 1940 sloužila zakotvená u britských břehů jako kasárenská loď. Francii byla navrácena v srpnu 1945 a od roku 1950, kdy byla vyřazena z námořnictva, sloužila jako "přístavní" loď. Paris byla prodána do šrotu v roce 1955.
Technicko-Taktická Data:
Celková délka | 168 m |
Délka při čáře ponoru | 165 m |
Šířka | 27 m |
Ponor | 9 m |
Výtlak standardní | 22 189 t |
Výtlak maximální | 25 850 t |
Výzbroj | 12 x 305 mm (12"/45) Model 1906 |
22 x 140 mm (5,5"/55) Model 1910 | |
7 x 75 mm AA | |
4 x torpédomety 450 mm | |
Pancéřování - bok | 270 mm - 180 mm |
Pancéřování - paluba | 70mm + 50mm + 30mm |
Pancéřování - věže hlavní baterie | 270 mm |
Max. rychlost | 20 uzlů |
Pohon | 24 x uhlové kotle Belleville |
4 x turbíny Parsons | |
Výkon | 28 000 SHP |
Zásoba paliva | 906 - 2 706 tun uhlí |
Akční rádius | 4 200 námořních mil při 10 uzlech |
Posádka | 1 085 mužů |
Zařazena do služby | 1. srpna 1914 |
Vyřazena ze služby / potopena | 1950 |
Copyright © All Rights Reserved