NAVIGACE |
|
|
HMS Prince of Wales
připravil Michal Béza
Kategorie:
Bitevní loď
Třída:
King George V
HMS Prince of Wales byla loď třídy King George V o standardním výtlaku 35 000 tun. Byla stavěna v loděnicích Cammel Laird v Birkenheadu v Anglii, kýl byl položen 2. ledna 1937, loď byla spuštěna na vodu byla 3. května 1939 a dokončena v 31. března 1941.
Hlavní výzbroj HMS Prince of Wales tvořilo deset děl
ráže 356 mm (14"/45 cal) Mk VII, umístěných ve třech věžích. Jedna
čtyřdělová věž byla umístěna na přídi, hned za ní byla dvoudělová věž a na
zádi byla třetí věž se čtyřmi kanóny. Původně bylo zvažováno osadit všechny tři
věže čtyřmi kanóny, ale později bylo rozhodnuto na věž číslo dvě umístit jen dvě
děla a ušetřenou tonáž využít pro pancéřovou ochranu. Byly také plány vyzbrojit
tuto třídu devíti velice dobrými a osvědčenými kanóny ráže 381 mm (15") Mk
I v konfiguraci 3x3, ale ujednání z Londýnské konference z roku 1930 povolovala pouze
14" děla. Kadence děl byla dvě rány za minutu, projektil bylo dělo schopno
dostřelit do vzdálenosti 36 km a hmotnost jedné salvy činila sedm tun.
Sekundární výzbroj tvořilo šestnáct univerzálních kanónů ráže 133 mm
(5,25"/50 cal) umístěných na bocích lodě v osmi dvojdělových věžích.
Protileteckou výzbroj tvořilo 32 Pom-pomů Mk VIII, kanóny ráže 40 mm Bofors a až 18
kanónů ráže 20 mm Oerlikon.
Pancéřová ochrana se zdála být impozantní - tloušťka pancéře činila u věží a
barbet 400 mm, boční pás byl silný 375 mm a pancéřování paluby bylo tloušťky 127
- 152 mm - nicméně pancéřování paluby a také protitorpédová ochrana se ukázaly
být nedostatečné. Vzhledem k předcházející třídě Nelson zde byly určité změny v pancéřování -
hlavní rozdíl byl v návratu k externímu bočnímu pancéřovému pásu oproti internímu
pásu u lodí tř. Nelson. Také konfigurace dělové baterie se podobala spíše tradičnímu
pojetí.
Uprostřed lodě byl umístěn katapult a hangár, který mohl pojmout až čtyři hydroplány.
Ve výzbroji byl také protiletecký radar Type 279.
HMS Prince of Wales byla zrovna dokončena a ještě ne zcela plně funkční
a už byla vyslána na bojiště. V květnu 1941 se střetla s německou lodí Bismarck doprovázenou
křižníkem Prinz Eugen.
HMS Prince of Wales byla vážně poškozena palbou z obou německých lodí a
byla nucena se stáhnout z bojiště, zatímco HMS Hood
se potápěl. Po opravách se vydala na další misi, při níž bylo jejím úkolem
přepravit premiéra Winstona Churchilla přes Atlantik na Newfoundland, kde se chystal
rokovat s americkým presidentem Franklinem D. Rooseveltem o situaci na světových
mořích. Po návratu do Britských výsostných vod byla loď vyslána do Středomoří,
kde úspěšně bojovala proti italským letounům.
Následně byla spolu s bitevním křižníkem HMS
Repulse převelena do Pacifiku, aby učinila přítrž japonské rozpínavosti v
této oblasti. Do oblasti se obě lodě dostaly druhého prosince 1941. Zatímco japonské
síly útočily na Pearl Harbor, na druhé straně světového časového pásma se 8.
prosince vylodily japonské jednotky v Malaisii. HMS Prince of Wales, HMS
Repulse a čtyři torpédoborce (svaz "Force Z") byly vyslány, aby
odrazily japonské invazní síly. Na místě však nenašly žádné nepřátelské lodě
a proto se rozhodly vrátit do Singapuru. Britský svaz však 10. prosince ráno objevila
japonská ponorka, která udala souřadnice a v 11. hodin dopoledne byly lodě u ostrova
Kuantan napadeny 96. japonskými výškovými bombardéry. Bez podpory vlastních letadel
nebyly schopny nepřítele odrazit a utrpěly mnoho zásahů pumami. HMS Repulse
se potopila v cca. 12:30, HMS Prince of Wales se převrátila a následovala ji
zhruba za hodinu. Námořní experti, kteří ještě "neskousli" devastaci
americké flotily o několik dní dříve, byli opět šokováni, neboť to bylo poprvé,
kdy byly potopeny velké lodi vysoce manévrující na otevřeném moři pouze leteckým
útokem.
Technicko-Taktická Data:
Celková délka | 227 m |
Délka mezi svislicemi | 213,4 m |
Šířka | 31,4 m |
Ponor | 10,7 m |
Výtlak standardní | 36 750 t |
Výtlak maximální | 44 460 t |
Výzbroj | 10 x 356 mm |
16 x 132 mm | |
? x 40 mm AA | |
18 x 20 mm AA | |
Max. rychlost | 27 uzlů |
Pohon | 4 x parní turbíny |
Výkon | 91 875 kW |
Zásoba paliva | 3 842 t |
Akční rádius | 15 000 nám. mil při rychlosti 10 uzlů |
Posádka | 1 640 mužů |
Zařazena do služby | 31. března 1941 |
Vyřazena ze služby | 10. prosince 1941 |
Copyright © All Rights Reserved