zpět válečné lodě II. světové války

Válečné lodě II. světové války

NAVIGACE

HMS Prince of Wales
připravil Michal Béza

Kategorie: Bitevní loď
Třída: King George V

HMS Prince of Wales byla loď třídy King George V o standardním výtlaku 35 000 tun. Byla stavěna v loděnicích Cammel Laird v Birkenheadu v Anglii, kýl byl položen 2. ledna 1937, loď byla spuštěna na vodu byla 3. května 1939 a dokončena v 31. března 1941.

Hlavní výzbroj  HMS Prince of Wales tvořilo deset děl ráže 356 mm (14"/45 cal) Mk VII, umístěných ve třech věžích. Jedna čtyřdělová věž byla umístěna na přídi, hned za ní byla dvoudělová věž a na zádi byla třetí věž se čtyřmi kanóny. Původně bylo zvažováno osadit všechny tři věže čtyřmi kanóny, ale později bylo rozhodnuto na věž číslo dvě umístit jen dvě děla a ušetřenou tonáž využít pro pancéřovou ochranu. Byly také plány vyzbrojit tuto třídu devíti velice dobrými a osvědčenými kanóny ráže 381 mm (15") Mk I v konfiguraci 3x3, ale ujednání z Londýnské konference z roku 1930 povolovala pouze 14" děla. Kadence děl byla dvě rány za minutu, projektil bylo dělo schopno dostřelit do vzdálenosti 36 km a hmotnost jedné salvy činila sedm tun.
Sekundární výzbroj tvořilo šestnáct univerzálních kanónů ráže 133 mm (5,25"/50 cal) umístěných na bocích lodě v osmi dvojdělových věžích.
Protileteckou výzbroj tvořilo 32 Pom-pomů Mk VIII, kanóny ráže 40 mm Bofors a až 18 kanónů ráže 20 mm Oerlikon.
Pancéřová ochrana se zdála být impozantní - tloušťka pancéře činila u věží a barbet 400 mm, boční pás byl silný 375 mm a pancéřování paluby bylo tloušťky 127 - 152 mm - nicméně pancéřování paluby a také protitorpédová ochrana se ukázaly být nedostatečné. Vzhledem k předcházející třídě Nelson zde byly určité změny v pancéřování - hlavní rozdíl byl v návratu k externímu bočnímu pancéřovému pásu oproti internímu pásu u lodí tř. Nelson. Také konfigurace dělové baterie se podobala spíše tradičnímu pojetí.
Uprostřed lodě byl umístěn katapult a hangár, který mohl pojmout až čtyři hydroplány. Ve výzbroji byl také protiletecký radar Type 279.

       

HMS Prince of Wales byla zrovna dokončena a ještě ne zcela plně funkční a už byla vyslána na bojiště. V květnu 1941 se střetla s německou lodí Bismarck doprovázenou křižníkem Prinz Eugen. HMS Prince of Wales byla vážně poškozena palbou z obou německých lodí a byla nucena se stáhnout z bojiště, zatímco HMS Hood se potápěl. Po opravách se vydala na další misi, při níž bylo jejím úkolem přepravit premiéra Winstona Churchilla přes Atlantik na Newfoundland, kde se chystal rokovat s americkým presidentem Franklinem D. Rooseveltem o situaci na světových mořích. Po návratu do Britských výsostných vod byla loď vyslána do Středomoří, kde úspěšně bojovala proti italským letounům.
Následně byla spolu s bitevním křižníkem HMS Repulse převelena do Pacifiku, aby učinila přítrž japonské rozpínavosti v této oblasti. Do oblasti se obě lodě dostaly druhého prosince 1941. Zatímco japonské síly útočily na Pearl Harbor, na druhé straně světového časového pásma se 8. prosince vylodily japonské jednotky v Malaisii. HMS Prince of Wales, HMS Repulse a čtyři torpédoborce (svaz "Force Z") byly vyslány, aby odrazily japonské invazní síly. Na místě však nenašly žádné nepřátelské lodě a proto se rozhodly vrátit do Singapuru. Britský svaz však 10. prosince ráno objevila japonská ponorka, která udala souřadnice a v 11. hodin dopoledne byly lodě u ostrova Kuantan napadeny 96. japonskými výškovými bombardéry. Bez podpory vlastních letadel nebyly schopny nepřítele odrazit a utrpěly mnoho zásahů pumami. HMS Repulse se potopila v cca. 12:30, HMS Prince of Wales se převrátila a následovala ji zhruba za hodinu. Námořní experti, kteří ještě "neskousli" devastaci americké flotily o několik dní dříve, byli opět šokováni, neboť to bylo poprvé, kdy byly potopeny velké lodi vysoce manévrující na otevřeném moři pouze leteckým útokem.

Technicko-Taktická Data:

Celková délka 227 m
Délka mezi svislicemi 213,4 m
Šířka 31,4 m
Ponor 10,7 m
Výtlak standardní 36 750 t
Výtlak maximální 44 460 t
Výzbroj 10 x 356 mm
16 x 132 mm
? x 40 mm AA
18 x 20 mm AA
Max. rychlost 27 uzlů
Pohon 4 x parní turbíny
Výkon 91 875 kW
Zásoba paliva 3 842 t
Akční rádius 15 000 nám. mil při rychlosti 10 uzlů
Posádka 1 640 mužů
Zařazena do služby 31. března 1941
Vyřazena ze služby 10. prosince 1941

 


Copyright © All Rights Reserved