NAVIGACE |
|
|
HMS Nelson
připravil Michal Béza
Kategorie:
Bitevní loď
Třída:
Nelson
První třídou moderních bitevních lodí stavěných pro britské námořnictvo v meziválečném období byla třída Nelson o standardním výtlaku 33 950 tun. Třída sestávala ze dvou jednotek a sice HMS Nelson a HMS Rodney.
Bitevní loď HMS Nelson byla postavena v Newcastlu v loděnicích společnosti Armstrong Witworth. Kýl byl položen 28. prosince 1922, loď byla spuštěna na vodu 3. září 1925 a uvedena do služby 10. září 1927.
Tento typ se vyznačoval několika primáty a zvláštnostmi v
porovnáním s jinými bitevními loděmi Royal Navy. Především se jednalo o první
třídu bitevních lodí v britském námořnictvu vyzbrojenou děly hlavní baterie
ráže 406 mm (16"/45). Ačkoli ve výzbroji jiných válečných námořnictev
světových velmocí již byly lodě s děly této ráže, v době svého uvedení do
služby byly lodě třídy Nelson jedněmi z nejlepších.
Další zajímavostí bylo, že všechna děla hlavní baterie byla umístěna v přední
části trupu. Toto uspořádání bylo výsledkem snahy zmenšit co nejvíce rozměry
pancéřového jádra lodi - citadely - a kromě kompaktnosti konstrukce nabízelo i
úsporu na hmotnosti použitého pancéře. Děla střední ráže pak byla umístěna v
zadní polovině trupu.
Jak již bylo výše uvedeno, hlavní výzbroj tvořilo devět děl ráže 406 mm
(16"/45) Mark I uložených ve třech trojvěžích. Tyto kanóny byly
původně navrženy pro plánované bitevní křižníky "G3", které
nebyly nikdy postaveny kvůli omezením Washingtonské
dohody z roku 1922 a poté, po drobných úpravách, jimi byly vyzbrojeny pouze a jen
lodě Nelson a Rodney. Děla vyráběly firmy Vickers, Elswick,
Beardmore a Royal Gun Factory. Hlavně měly 80 drážek, byly 18,85 metru dlouhé
(včetně nábojové komory) a vážily přibližně 79 tun každá. Kadence se pohybovala
okolo 1,5 rány za minutu. Projektily o hmotnosti 929 kg bylo možno vystřelit až do
vzdálenosti 34 750 metrů. Rozsah elevace se pohyboval v rozmezí -3° až + 40° při
rychlosti náměru 10° za sekundu. Rotující část věže měla rozsah 200° u věží
A a B a přibližně 50° na každou stranu u věže C. Rychlost otáčení činila 4° za
minutu. Původní výpočty předpokládaly vyšší hnací nálož, tedy i úsťovou
rychlost a dostřel, ale při důkladných testech na začátku třicátých let se
ukázalo, že při těchto hodnotách jsou děla nepřesná a navíc projektily při
odpalu odtrhují části drážkování hlavně. Tím se snižovala předpokládaná
životnost hlavní na cca. 180 výstřelů. Proto došlo k redukci prachové nálože a u
nových hlavní byl zvětšen počet drážek na 92. Životnost hlavní ani jejich
přesnost to však nijak výrazně neovlivnilo. Přes všechny tyto a další nedostatky
se tato děla nakonec osvědčila a při pozdějším průzkumu vraku německé lodě Bismarck se jejich zásahy
ukázaly daleko více devastující než zásahy 356 mm děl bitevní lodě King George V. Podle některých zdrojů
byl účinek tlakové vlny při palbě všech děl natolik silný, že reálný palebný
úhel činil pouze 180° přední polosféry, jinak hrozilo poškození lodi.
Sekundární výzbroj tvořilo 12 děl ráže 152 mm (6"/50 cal) BL Mark XXII
umístěných v šesti dvojhlavňových věžích Mark XVIII na zádi lodě. Jednalo se o
klasická protilodní děla i když jejich vysoký náměr by jim dovoloval i
protileteckou palbu, nicméně rychlost jejich elevace a otáčení byla příliš nízká
pro protiletecký boj. Rozestupy mezi jednotlivými věžemi byly poměrně malé a navíc
byly věže chráněny slabým pancéřem, což nebylo šťastné řešení, neboť
hrozilo zničení celé baterie na jednom boku lodi jediným zásahem nepřátelského
projektilu nebo letecké pumy. Maximální dostřel těchto děl činil 23 590 metrů a
hmotnost projektilu 50,8 kg. . Hnací nálože byly nabíjeny zvlášť ve formě jednoho
vaku. Kadence se pohybovala mezi 6 až 8 ranami za minutu. Typická zásoba munice byla
135 projektilů CPBC, 15 projektilů HE a 24 tréninkových projektilů na hlaveň a 72
kouřových granátů pro celou baterii. Náměr hlavní se pohyboval v rozmezí -5 až
+60 stupňů a odměr věží v rozsahu přibližně +/- 100 stupňů.
Dalšími zbraněmi tvořícími sekundární výzbroj byly 120 mm děla (4,7"/40
cal) QF Mark VIII. Tyto kanóny měly být schopny univerzálního použití, ale kvůli
nízké kadenci nebyly při protileteckém boji příliš efektivní. Na palubě bylo
instalováno šest těchto děl v jednohlavňovém otevřeném provedení a byly nabíjeny
manuálně. Jelikož celková hmotnost náboje byla 33,6 kg, obsluha děla se brzy
vyčerpala a nebyla schopna po delší dobu udržet vysokou rychlost střelby.
Protileteckou výzbroj tvořily původně 24 pom-pomy ráže 40,5 mm (2dpr/40 cal) v
konfiguraci 8x1 a 2x8 hlavní a 2x4 kulomety ráže 12,7 mm (.50"/62 cal). V roce
1940 však byly tyto zbraně nahrazeny modernějšími a účinnějšími
čtyřhlavňovými komplety Bofors ráže 40mm (4x4) a 20mm kanóny Oerlikon (5x2 a 55x1).
Kadence kanónu Bofors se pohybovala standardně okolo 120 ran za minutu a 140-160 ran za
minutu při horizontálně namířené hlavni (gravitační efekt při nabíjení) a
kanóny Oerlikon dosahovaly 250-320 ran za minutu a teoretická cyklická rychlost
střelby činila dokonce 450 ran za minutu.
Hnací systémy nebyly ničím zajímavé. Konstruktéři kladli při návrhu této třídy značný důraz na ochranu a tak pancéřování "spolklo" značnou část z celkového výtlaku lodě. Kvůli omezení celkové tonáže vyplývající z Washingtonské smlouvy byly redukovány právě hnací systémy, aby se loď vešla do předepsaných 35 000 tun standardního výtlaku. Turbíny dávaly výkon pouhých 45 000 koňských sil, z čehož vyplývala maximální rychlost 23 uzlů a to bylo v době spuštění těchto lodí na vodu velmi málo.
Na počátku Druhé světové války v říjnu 1939 německé válečné
námořnictvo pod velením admirála Dönitze vypustilo do vod Atlantiku smečku ponorek.
Tyto byly úspěšné především proti konvojům při korzárském vedení boje, ale
proti velkým válečným lodím takové úspěchy neslavily. Výjimkou byla U47,
která potopila bitevní loď Royal Oak
přímo na chráněném kotvišti Scapa Flow. Britové poté přesunuli většinu své
flotily na kotviště na skotském jezeře Loch Ewe a do zátok Forth a Clyde. Německá
torpéda na ponorkách byla vybavená magnetickým senzorem, který se však ukázal
méně spolehlivým, než Němci předpokládali. Když velitel německé ponorky U56
- Wilhelm Zahn objevil 30. října severozápadně od Orknejí velký kotvící britský
svaz sestávající z bitevních lodí HMS Nelson, HMS Rodney, bitevního křižníku HMS Hood a asi tuctu torpédoborců, chtěl zopakovat
úspěch kapitána Priena ve Scapa Flow a proplížil se kordonem torpédoborců. Po
odpálení třech torpéd na HMS Nelson jej však čekalo trpké zklamání -
torpéda udeřila do boku lodi, ale nevybuchá se odrazila mimo. Tento neúspěch ho tak
deprimoval, že musel být postaven na několik měsíců mimo službu :) Němci poté
více využívali magnetických min, kterých rozmístili kolem Britských Ostrovů
tisíce, a tyto miny se na čas staly úspěšnější než flotila ponorek. HMS
Nelson která tak šťastně unikla torpédovému útoku, sama najela nedaleko Loch
Ewe na jednu minu a po následné explozi se kvůli trhlině v trupu málem potopila.
21. listopadu 1939 vyrazily z německých přístavů bitevní lodě Gneisenau a Scharnhorst spolu s
křižníky Köln a Leipzig a jejich úkolem bylo
potopit všechna nepřátelská plavidla na severu. Za dva dny nato potopily britskou
obchodní loď Rawalpindi, která proti nim neměla nejmenší šanci. HMS
Nelson, HMS Rodney, jeden křižník a
sedm torpédoborců bylo vysláno na místo střetnutí, ale po německých lodích nebyla
ani památka. Při návratu na základnu na jezeře Loch Ewe najela Nelson (jak
je uvedeno výše) při rychlosti 13 uzlů na minu. Při nehodě utrpělo 73 mužů
zranění, trup byl pod čarou ponoru směrem k přídi rozerván a plechy prohnuty
dovnitř v délce 21 metrů a byly zaplaveny oddíly v délce zhruba 40 metrů. To si
vyžádalo opravy v doku, které trvaly osm měsíců a byly prováděny v Portsmouthu.
Po skončení oprav se připojila k Home Fleet ve Scapa Flow a odtud se 6. září 1940
vydal svaz válečných plavidel v čele s HMS Nelson na operaci s kódovým
označením "DF". Cílem byl útok na nepřátelská plavidla v oblasti mezi
Sogne Fjordem a Grip Lichtem u norského pobřeží. Letouny z letadlové lodi Furious potopily dvě lodě o výtlaku cca. 2
000 tun. Další misí byl hon na německý křižník Admiral Scheer v
oblasti mezi Islandem a Faerskými ostrovy, který byl probíhal od 6. do 13. listopadu
1940.
Na začátku května 1941 se HMS Nelson podílela spolu s bitevní lodí King George V na první britské
obojživelné operaci v této válce a sice vylodění na Lofotských ostrovech. Přepad
byl proveden přibližně ve tři hodiny ráno 2. května a pozemním oddílům se
podařilo zdemolovat 11 továren, tanky s naftou a 4 lodě. Poté se Nelson
přesunula do Středozemního moře, kde držela italskou válečnou flotilu v uctivé
vzdálenosti od zásobovacích konvojů na Maltu. Nicméně se Italům posléze podařilo
zasáhnout ji leteckým torpédem a byla na několik měsíců vyřazená z boje.
V srpnu roku 1942 byla situace na Maltě zoufalá - nedostávalo se jídla a pohonných
hmot, lidé neměli žádné náhradní šatstvo ani obuv a celý ostrov byl již 154 dní
nepřetržitě bombardován. Tehdy se u Gibraltaru formoval velký spojenecký konvoj s
krycím názvem "Pedestal", který sestával ze 14 obchodních lodí a 52
různých válečných plavidel. HMS Nelson spolu se sesterskou lodí HMS Rodney a třemi letadlovými loděmi HMS Victorious, HMS Eagle a HMS Indomitable utvořily krycí
svaz, první britský svaz s více nosiči. Další letadlovka HMS Furious měla zvláštní úkol -
dopravit na ostrov 38 letounů Spitfire. Konvoj přepravoval převážně potraviny a
naftu a kerosen pro Spitfiry. Právě díky tomuto konvoji se podařilo Maltu udržet.
S vývojem další situace ve Středomoří se Itálie stáhla do úplné defenzívy, což
vyvrcholilo 29. září 1943, kdy bylo na palubě HMS Nelson podepsáno
příměří. Dokument podepsali generál Eisenhower a maršál Badoglio.
Na počátku roku 1944 byla HMS Neslon přezbrojena, přičemž byly posíleny
především protiletecké zbraně a byl doplněn povrchový a protiletecký radar.
Následovala invaze do Normandie 6. června 1944, při níž Neslon asistovala
dělostřeleckou přípravou a podporou, podobně jako další lodě Royal NAVY a US NAVY.
V roce 1945 se HMS Neslon přesunula do oblasti Pacifiku. Cílem zdejších
britských námořních sil bylo prosazení kapitulace Japonska, a to mohlo být
složité, neboť v oblasti byla spousta ostrovů, kde ještě bylo možno očekávat
odpor, především v Malajsii. Dne 27. srpna 1945 vyrazil svaz "Task Group" v
čele s HMS Nelson spolu s lehkým křižníkem Ceylon, dvěma eskortními letadlovými
loděmi a několika torpédoborci z Rangoonu do Penangu. Tam skupina dorazila
následující den a 2. září se Japonci v oblasti Penangu vzdali a na palubě HMS
Nelson podepsali kapitulaci. Za týden 9. září podporovala spolu s francouzskou
bitevní lodí Richelieu
vylodění v Malajsii, ale jednotky nenarazily na žádný odpor.
V říjnu 1945 opustila oblast Dálného východu a do přístavu v Portsmouthu vplula 25.
téhož měsíce. Nato byla vyřazena z aktivní služby a stala se součástí rezervní
floty. V roce 1946 sloužila HMS Nelson jako školní loď a v roce 1947 byla v
Portsmouthu vyřazena z flotily. Dne 15. března 1949 byla prodána do šrotu, ale ještě
než byla úplně rozebrána sloužil její holý trup v zálivu Fort jako plovoucí cíl
pro cviční letecké bombardování.
Technicko - Taktická Data:
Délka | 216,5 m |
Délka při čáře ponoru | 212 m |
Šířka | 32,3 m |
Ponor | 9,1 m |
Výtlak standardní | 33 313 t |
Výtlak plný | cca. 38 000 t |
Výzbroj | 9 x 406 mm (16"/45) |
12 x 152 mm (6"/50) | |
6 x 119 mm (4,7") AA | |
16 x 40 mm AA | |
65 x 20 mm AA | |
Max. rychlost | 23 uzlů |
Zásoba paliva | 4 000 tun |
Pohon | 8 bubnových kotlů Admiralty 3 |
parní turbíny Brown-Curtis | |
Lodní šrouby | 2 |
Výkon strojů | 45 000 ks |
Akční rádius | 7 000 nám. mil při 14 uzlech |
Pancéřování - bok | 355,6 mm |
Pancéřování - paluba | 158,7 mm |
Pancéřování - věže | 406-228 mm |
Pancéřování - barbety | 381 mm |
Posádka | 1 314 mužů |
Zařazení do služby | 10. září 1927 |
Vyřazení ze služby / potopena | 1947 |
Copyright © All Rights Reserved