NAVIGACE |
|
|
HMS Effingham
připravil Michal Béza
Kategorie:
Těžký křižník
Třída:
Cavendish
HMS Effingham byl postaven jako poslední jednotka třídy Cavendish. Jednalo se o těžký křižník se standardním výtlakem 9 800 tun. Jeho stavba probíhala v loděnicích Portsmouth dockyard, kde byl 6. dubna 1917 položen kýl. Trup lodi byl spuštěn na vodu 8. června 1921 a plavidlo bylo dokončeno a předáno do služby 2. července 1925.
MHS Effingham byl původně vyzbrojen sedmi děly ráže 190 mm, ale v důsledku omezení vyplývajících z Londýnské konference bylo plavidlo demilitarizováno a výzbroj sejmuta. V polovině třicátých let byly na stole plány na přestavbu celé třídy na lehké křižníky s děly ráže 6", avšak pouze u křižníku HMS Effingham byla konverze schválena. V letech 1937-38 byl tedy křižník vyzbrojen devíti děly ráže 152 mm Mk XII (6"/50 cal), v této konfiguraci: tři kanóny byly vzestupně seřazeny v ose trupu na přídi, další dva na každém boku plavidla uprostřed trupu a čtyři dělové věže byly umístěny na zádi lodi sestupně s poněkud většími rozestupy než na přídi. Dále byly instalovány čtyři protiletecké kanóny ráže 102 mm (4") a tři čtyřhlavňové systémy s kulomety ráže 12,7 mm ( .50"). Loď byla také připravena pro umístění dvou čtyřhlavňových dvouliberních pom-pomů, které měly být umístěny na přídi před můstkem poblíž vlnolamu, ale nebyly nikdy instalovány. Loď měla být také vybavena novými systémy řízení palby HACS, jedním na nově přebudovaném můstku a druhým na zadní nástavbě, ale tyto také nebyly instalovány. Také byly provedeny úpravy pro vybavení plavidla letounem a katapultem, ale opět již tyto nebyly instalovány. V roce 1939 byly čtyři jednotlivé kanóny ráže 102 mm zaměněny za čtyři dvojhlavňové komplety ráže 102 mm.
Další zásadní a na první pohled patrnou změnou bylo odstranění dvou zadních kotelen a zadního komínu. Kouřovody ze všech kotelen byly sloučeny a ústily do rozšířeného předního komínu. Celá struktura nástaveb pak získala jakousi pyramidovitou linii a tvary podobné lehkým křižníkům třídy Leander.
bokorys lodi v konfiguraci z období mezi lety 1925 - 1937
V letech 1925 až 1932 sloužila HMS Effingham ve vodách východního
Indického oceánu jako vlajková loď čtvrté křižníkové eskadry. Po návratu do
domovských vod byla 20. září 1932 jmenována vlajkovou lodí Rezervní Flotily, a
většinu předválečných let strávila v rezervě. V letech 1937 - 1939 podstoupila
náročnou přestavbu a přezbrojení, po kterém byla klasifikována jako lehký
křižník. V době propuknutí války byla součástí 12. křižníkové eskadry a
sloužila v domovských vodách v rámci uskupení Nothern Patrol, následně před koncem
roku 1939 doprovázela zásobovací konvoje přes Atlantik. V listopadu 1939 například
doprovázela transport dvou milionů liber ve zlatě do Halifaxu v Novém Skotsku. Jako
jedna z mála jednotek v Nothern Patrol s dlouhým akčním rádiem byla vyslána do
Atlantiku na lov německých korzárských lodí.
Po započetí Norské kampaně se v dubnu 1940 přesunula do Severního moře a se
štěstím unikla torpédovému útoku ponorky U-38. V následujícím měsíci
měla HMS Effingham za úkol ostřelovat nepřátelské pozice u Narviku. Při
přesunu spojeneckých jednotek k městu Bodo narazila 18. května 1940 u Narviku na
podmořské skalisko a byla velmi vážně poškozena. Poškození bylo takového rozsahu,
že byl vrak dne 21. května 1940 potopen palbou vlastních jednotek. Zajímavostí je,
že podmořský útes byl sice v mapách zaznačen, ale byl překreslen tužkou
navigátora při vytyčování kurzu. I takové nešťastné náhody se v průběhu války
stávají...
Technicko-Taktická Data:
1925 | 1939 | |
Celková délka | 184,4 m | |
Šířka | 17,6 m | |
Ponor | 5,3 m | |
Výtlak standardní | 9 800 t | |
Výtlak maximální | 12 100 t | |
Výzbroj | 7 x 190 mm (7,5"/45 - 7x1) | 9 x 156 mm (6"/50 - 9x1) |
4 x 102 mm AA (4x1) | 8 x 102 mm AA (4x2) | |
- | 12 x 12,7 mm (3x4) | |
4 x 533 mm torpédomety | - | |
Pancéřování | bok 76mm-50mm, paluba 25mm, dělové věže 25 - 63mm | |
Max. rychlost | 30 uzlů | |
Pohon | 12 kotlů Yarrow | 10 kotlů Yarrow |
4 turbíny Parsons | ||
Výkon | 55 000 ks | |
Akční rádius | 6 800 námořních mil při 15 uzlech | |
Zásoba paliva | 2 150 t | |
Letouny | 0 | |
Katapulty | 0 | |
Posádka | 712 mužů | |
Zařazena do služby | 2. července 1925 | |
Vyřazena ze služby / potopena | 21. května 1940 |
Copyright © All Rights Reserved