NAVIGACE |
|
|
HMS Frobisher
připravil Michal Béza
Kategorie:
Těžký křižník
Třída:
Cavendish
HMS Frobisher byl těžký křižník třídy Cavendish o standardním výtlaku 9 800 tun. Byl postaven v loděnicích Devonport Dockyard v Plymouthu, kde byl 2. srpna 1916 položen kýl. Trup byl po skončení První světové války zanechán rozestavěný a práce na něm se velice protáhly. Loď byla nakonec spuštěna na vodu 20. března 1920 a dokončena 20. září 1924.
Loď byla původně vyzbrojena sedmi děly ráže 190 mm/45cal uloženými jednotlivě v lehce pancéřovaných věžích. Další výzbroj tvořila čtyři děla ráže 102 mm a protiletecké kulomety ráže pravděpodobně 13 mm. V roce 1927 byl nad kajutami posádky instalován letecký katapult s jeřábem a kvůli této úpravě byl odstraněn jeden kanón ráže 102 mm mezi komíny. Při další přestavbě v letech 1940-42 byly (po krátké pauze způsobené demilitarizací plavidla) opět instalovány kanóny ráže 190 mm, avšak pouze pět kusů umístěných v ose plavidla. Další výzbroj pak tvořily čtyři jednohlavňové kanóny ráže 102 mm, čtyři čtyřhlavňové dvouliberní pom-pomy a sedm jednohlavňových protileteckých kanónů ráže 20 mm. Křižník byl také vybaven radary typů 273, 281 a 285. V roce 1944 byly čtyři čtyřhlavňové pom-pomy nahrazeny dvěma osmihlavňovými systémy stejné ráže a bylo doplněno dalších dvanáct kanónů ráže 20 mm.
Pohon byl naftový a zajišťovalo ho dvanáct kotlů Yarrow a čtyři Parsonsovy turbíny. Maximální rychlost činila 30 uzlů.
HMS Frobisher působila v letech 1924 až 1929 jako vlajková loď první
křižníkové eskadry ve Středozemním moři s jednou krátkou přestávkou, kdy byla v
roce 1926 dislokována v China Station. V září 1929 se připojila ke druhé
křižníkové eskadře v Atlantiku, avšak v listopadu roku 1930 byla přesunuta do
rezervy. Následně byla v roce 1932 přebudována na školní loď pro námořní kadety
a tomuto účelu sloužila do roku 1939. Poté byla vytažena do suchého doku a 5. ledna
1940 začala přestavba a přezbrojení, které trvalo do března 1942.
Po přestavbě se HMS Frobisher připojila ke čtvrté eskadře v Indickém oceánu a zde
působila do března 1944. Po návratu do domovských vod se podílela na operaci
Overlord, tedy vylodění v Normandii a to jako součást svazu Force D, podporujícího
invazní pláž Sword. Zde byla v srpnu zasažena ponorkovým torpédem typu Dackel (T
IIId-G7e), a byla stažena z operační služby a opět využívána jako školní
plavidlo a později demilitarizována.
HMS Frobisher pak byla 26. března 1949 prodána ocelářské společnosti BISCO. Na
své poslední plavbě dorazila 11. května 1949 do Newportu , kde byla sešrotována.
Technicko-Taktická Data:
1924 | 1942 | |
Celková délka | 184,4 m | |
Šířka | 17,6 m | |
Ponor | 5,3 m | |
Výtlak standardní | 9 800 t | |
Výtlak maximální | 12 100 t | |
Výzbroj | 7 x 190 mm (7,5"/45 - 7x1) | 5 x 190 mm (5x1) |
4 x 102 mm AA (4x1) | 4 x 102 mm AA (4x1) | |
- | 4 x 4 x 2pdr POM-POM | |
- | 7 x 20 mm AA (7x1) | |
4 x 533 mm torpédomety | - | |
Pancéřování | bok 76mm-50mm, paluba 25mm, dělové věže 25 -63mm |
|
Max. rychlost | 30 uzlů | |
Pohon | 12 kotlů Yarrow | |
4 turbíny Parsons | ||
Výkon | 55 000 ks | |
Akční rádius | 6 800 námořních mil při 15 uzlech | |
Zásoba paliva | 2 150 t | |
Letouny | 0 | 1 |
Katapulty | 0 | 1 |
Posádka | 712 mužů | |
Zařazena do služby | 20 září 1924 | |
Vyřazena ze služby / potopena | demilitarizována v roce 1944 |
Copyright © All Rights Reserved