NAVIGACE |
|
|
HMS Courageous
připravil Michal Béza
Kategorie: Letadlová loď
Třída: Courageous
HMS Courageous byla postavena společností Armstrong Whitworth jako lehký křižník - pozor, nezaměňovat s lehkými křižníky definovanými podle Londýnské konference z roku 1930. Jednalo se spíše o odlehčenou verzi bitevního křižníku. Její kýl byl položen 18. března 1915, trup spuštěn na vodu 5. února 1916 a loď vstoupila do služby v lednu 1917. Po skončení První světové války však byla shledána nadbytečnou a podobně jako další dělové lodě byla pod vlivem Washingtonské smlouvy přebudována na letadlovou loď. Přestavba probíhala od června 1924 do května 1928.
Původní výzbroj tvořily čtyři kanóny ráže 381 mm uložené ve dvou dvoudělových
věžích. Tato děla byla při modernizaci demontována a nakonec použita na bitevní
lodi Vanguard. Sekundární
výzbroj křižníku tvořilo osmnáct kanónů ráže 102 mm, dále dva rychlopalné kanóny
ráže 76 mm a 533 mm torpédomety
Bojovou věž tvořil typický trojnožkový stožár s nástavbami. Pancéřování bylo
poměrně slabé a nedokázalo odolat ani projektilům střední ráže. Boční pancéřový
pás měl tloušťku 76 mm, dělové věže a velitelská věž 229 mm, paluba pak 25 mm.
Původní podoba HMS Courageous, jako lehkého křižníku z roku
1917
Při přestavbě byla demontována veškerá výzbroj původního křižníku a jeho
nástavby. Na jejich místě byla vybudována vzletová a přistávací paluba, která
však končila přibližně 50 metrů před přídí. Komín byl vyveden na pravoboku a
spolu s malou bojovou věží tvořil předchůdce pozdějších "ostrovů".
Protileteckou výzbroj tvořilo šestnáct jednotlivě uložených kanónů ráže 120 mm
(4.7"/40cal.) QF Mark VIII. Tato děla používala nedělenou munici, což byl při
jejich ráži unikát v britském námořnictvu. V letech 1934/36 výzbroj doplnily tři
osmihlavňové komplety s dvouliberními pom-pomy (dva na přídi a jeden za
ostrovem) a další čtyři pom-pomy v jednohlavňovém provedení.
Hangáry mohly pojmout až 48 letounů typu Swordfish.
HMS Courageous po přestavbě na letadlovou loď
HMS Courageous vstoupila do služby jako lehký bitevní křižník a spolu
se sesterskou lodí měla za úkol proniknout do Baltu a zde ve spolupráci s ruskou
flotilou vést boj proti německým křižníkům. Nicméně při prvním a jediném
střetnutí 17. listopadu 1917 byla těžce poškozena aniž by sama zasáhla
nepřátelské lodě. Po skončení První světové války se uvažovalo o jejím
sešrotování, ale britská Royal Navy potřebovala rychlé letadlové lodě a tak byla
v letech 1924 až 1928 přestavěna na letadlovku.
Po svém znovu-uvedení do služby působila HMS Courageous v rámci Home
Fleet a na počátku Druhé světové války vykonávala protiponorkové hlídky podél
jihozápadního pobřeží Irska. Dne 17. září 1939, ani ne tři týdny po vypuknutí
války, byla potopena torpédem z ponorky U-29, které velel
kapitán-poručík Otto Schuhart. HMS Courageous tak získala smutný primát
první potopené britské lodě ve Druhé světové válce. Při potopení zahynulo 518
námořníků včetně kapitána W. T. Makeig-Jonese.
Technicko-Taktická Data (1928):
r. 1917 | r. 1928 | |
Celková délka | 239,72 m | |
Délka mezi svislicemi | 224,02 m | |
Šířka na čáře ponoru | 27,58 m | |
Ponor | 8,45 m | |
Délka letové paluby |
- |
cca. 181 m |
Šířka letové paluby | cca. 30 m | |
Výtlak standardní | 22 352 t | |
Výtlak maximální | 26 518 t | |
Výzbroj kanónová | 4 x 381 mm (2x2) | 16 x 120 mm AA (4,7"/40 cal, 16x1) |
18 x 102 mm (6x3) | 24 x 2pdr pom-pom (3x8) | |
2 x 76 mm AA (2x1) | 4 x 2pdr pom-pom (4x1) | |
14 x 533 mm torpédomety | - | |
Letouny ve výzbroji |
- |
48 max |
24 x Fairey Swordfish (822nd. squad.) | ||
24 x Fairey Swordfish (811th. squad.) | ||
Katapulty |
- |
1 |
Výtahy | 2 | |
Pancéřování | bok 76 mm, paluba 25 mm,
velitelská věž 229 mm, dělové věže (1917) 229mm |
|
Max. rychlost | 30,5 uzlu | |
Pohon | 18 malých trubkových kotlů Yarrow | |
4 převodované turbíny Parsons | ||
Výkon | 90 000 ks | |
Lodní šrouby | 4 | |
Akční rádius | 5 860 nám. mil při 16 uzlech | |
Zásoba paliva | mazutu: ? | |
leteckého benzinu: ? | ||
Posádka | 737 mužů | 1 200 (včetně leteckého personálu) |
Uvedena do služby | leden 1917 (jako křižník) | květen 1928 (jako letadlová loď) |
Vyřazena ze služby / potopena | 17. září 1939 |
Copyright © All Rights Reserved