NAVIGACE |
|
|
HMS Eagle
připravil Michal Béza
Kategorie: Letadlová loď
Třída: Eagle
Britské loděnice Armstrong Whitworth stavěly před První světovou válkou pro námořnictvo Chille dvě bitevní lodě typu Dreadnought - Almirante Cochrane a Almirante Latorre. Kýl první zmíněné lodě byl položen 20. února 1913 avšak její stavba byla v roce 1914 pozastavena a v průběhu války bylo rozhodnuto loď dostavět pro britské námořnictvo jako letadlový nosič podle plánů sira E H Tennysona d'Eyncourt. Práce na lodi byly obnoveny v roce 1917, dne 28.2.1918 dostala nové jméno HMS Eagle a trup byl spuštěn na vodu 8. června 1918. Původně se mělo jednat o nosič hydroplánů, ale později byla změněna koncepce na útočný nosič. Jak práce pokračovaly, bylo zřejmé, že loď nevstoupí do služby ještě před koncem války a tak se pracovní tempo zpomalilo. Opět naplno se práce rozběhly 24. září 1920 a loď byla již v roce 1921 prakticky hotova, ale zkoušky a menší dokončovací práce se protáhly a tak vstoupila do služby až 26. února 1924.
Po zkušenostech z přestavby
HMS Furious byla zbudována průběžná letová paluba po celé délce lodi a
komíny spolu s bojovou věží vytvořily rozměrný ostrov na pravoboku. Letouny byly
na palubu vyváženy z prostorného hangáru dvěma výtahy.
Na obranu proti torpédoborcům sloužilo devět jednotlivě lafetovaných děl
ráže 152 mm, která byla uložena pod letovou palubou. Protileteckou výzbroj
tvořily čtyři kanóny ráže 102 mm. V předválečném období byl na střechu přední
části ostrova umístěn protiletecký systém řízení palby (HA/DCT) a mezi
komíny byl instalován osminásobný pom-pom. Protileteckou výzbroj doplňovaly
původně čtyři čtyřhlavňové kulomety, které byly později nahrazeny dvanácti
Oerlikony ráže 20 mm. Ty se nacházely podél letové paluby a před příďové
kanóny ráže 102 mm byl doplněn druhý pom-pom. Palubní
systémy zahrnovaly radary typu AR-285 a AW-290. Před válkou byly některé
nádrže na mazut nahrazeny nádržemi pro letecký benzin.
Parní kotle umožňovaly spalovat topný olej i uhlí.
Jedna perlička: vzhledem k historii vývoje tohoto plavidla se HMS Eagle vyznačovala jedním unikátem
v britském námořnictvu - veškeré nápisy ve strojovnách a kotelnách byly ve
španělštině a cejchování v metrickém systému, což muselo strojníkům činit nemalé
potíže :-)
V červnu 1924 se nalodilo 6xFlycatcher, 6xBlackburn, 6xSeagull III a 6xDart. V
roce 1931 leteckou jednotku tvořilo 12xFairey IIIF, 9xHawker Osprey, před
vstupem do války letectvo
zastupovalo 18xSwordfish.později přibyly 4xSea Hurricane plus 4 rozložené
v hangáru jako rezerva.
Při vstupu Británie do války se HMS Eagle nacházela v Singapuru a v
průběhu října 1939 se připojila ke svazu Force I a podílela se na pátrání po
německé lodi
Admiral Graf Spee. V prvních měsících roku 1940 prováděla krytí konvojů
s pozemními jednotkami směřujícími do Indického oceánu, ale 14. března 1940 byla
poškozena při explozi munice v příďovém muničním skladišti, při které zahynulo
13 mužů, a musela se vrátit do Singapuru kvůli opravám.
V květnu 1940 se HMS Eagle připojila k britské Středomořské flotile a 5.
července její letouny z 813. perutě zaútočily na italské loďstvo u Tobruku. Při
této akci potopily torpédoborec Zeffiro a obchodní lodě Manzoni (o
výtlaku 3 955 t) a Serenitas (5 171 t) a těžce poškodily loď Liguria
(15 354 t), která musela být později potopena vlastní posádkou. Další útok svými
palubními letouny provedla u Calabrie a při návratu z této akce do domovského
přístavu v Alexandrii byla sama napadena italskými bombardéry, z nichž čtyři
sestřelila. Při druhé akci u Tobruku 20. července 1940 její letouny z 824.
perutě potopily italské torpédoborce Ostro a Nembo a obchodní loď
Sereno (2 333 t). O měsíc později 22. srpna její letouny potopily v
zálivu Bomba nepřátelskou ponorku Iride. Při ofenzivě spojenecké flotily
na konci srpna zaútočila na letiště na ostrovech Maritza a Rhodos. Eagle
po zbytek roku doprovázela konvoje ve východním Středomoří a také útočila na
italská letiště a loďstvo. Dne 11. listopadu 1940 pět jejích letounů, které byly
dočasně na palubě HMS Illustrious,
spolu s dalšími stroji FAA (Fleet Air Arm-námořní letectvo) zaútočilo na italské
bitevní lodě u Tarentu a několik z nich vážně poškodilo.
V březnu 1941 proplula HMS Eagle Suezským průplavem do Rudého moře. Její
letouny odlétly na základnu Port Sudan, odkud se podílely na bombardování
italského loďstva u Massawy. Poté se loď přesunula na jih ke břehům Jihoafrické
republiky, kam dorazila 8. května. Ze Simonstownu (JAR) se vydala do vod jižního
Atlantiku a zde operovala ze základny South Atlantic Station ve Freetownu. Dne
6. června 1941 její letouny potopily německou obchodní loď Elbe (9 179 t)
a 15. června zadržela ve spolupráci s lehkým křižníkem
HMS Dunedin německou loď
Lothringen (10 746 t), která zásobovala ponorky. V této oblasti pak HMS
Eagle působila až do října 1941.
V říjnu 1941 došlo k požáru v hangáru a loď byla opravována ve Velké Británii do
ledna 1942. V únoru 1942 se HMS Eagle vrátila do Středozemního moře, dopravovala
letouny na Maltu a zúčastnila se operací "Spotter" a 'Picket". V červnu 1942
prováděly její letouny vzdušné krytí konvoje směřujícího na Maltu při operaci "Harpoon".
Při této operaci odvedly Hurricany z 801. perutě spolu s letouny z
HMS Argus velký díl práce při ochraně
konvoje před neustálými útoky německých a italských sil. Při další významné
zásobovací operaci "Pedestal", která probíhala v srpnu 1942 byla HMS Eagle
součástí ochranného svazu, který tvořilo 41 bojových plavidel. Přibližně 70
námořních mil od Mallorky byla HMS Eagle zasažena čtyřmi torpédy z
německé ponorky U-73. Loď se potopila se dvěma důstojníky a 158 námořníky, ale
927 mužů posádky včetně kapitána Mackintoshe se podařilo zachránit torpédoborcům
HMS Laforey a HMS Lookout a remorkéru Jaunty.
Technicko-Taktická Data:
Celková délka | 203,3 m |
Šířka při čáře ponoru | 28,0 m |
Ponor | 7,3 m |
Délka letové paluby | 200 m |
Šířka letové paluby | 30 m |
Výtlak standardní | 22 200 tun |
Výtlak maximální | 27 229 tun |
Výzbroj kanónová | 9 x 152 mm (9x1) |
4 x 102 mm AA (4x1) | |
16 x dvouliberní pom-pom (2x8) | |
12 x 20 mm Oerlikon (12x1) | |
Letouny ve výzbroji | celkem 21 strojů |
Fairey Swordfish | |
Gladiator | |
Fulmar I | |
Sea Hurricane | |
Katapulty | ? |
Výtahy | 2 |
Pancéřování | bok 114 mm, paluba 25mm+38mm+38mm |
Max. rychlost | 24 uzlů |
Pohon | 32 kotlů Yarrow |
4 turbíny Brown Curtis (AG) | |
Výkon | 55 000 ks |
Lodní šrouby | 4 |
Akční rádius | 4 000 nám. mil při 18 uzlech |
Zásoba paliva | mazutu: ? |
leteckého benzinu: ? | |
Posádka | 785 mužů RN 196 mužů RAF |
Uvedena do služby | 26. února 1924 |
Vyřazena ze služby / potopena | 11. srpna 1942 |
Letouny ve výzbroji HMS Eagle |
||
Čísla Squadron | Odbobí | Typy letounů |
824 | 01/1937-08/1942 | Swordfish I |
813 | 02/1937-01/1942 | Swordfish I/Sea Gladiator |
805 dt | 01/1941-02/1941 | Fulmar I |
804A | 10/1941 | Fulmar I |
807 | 06/1942 | Fulmar I |
801 | 06/1942-08/1942 | Sea Hurricane Ib |
813 | 01/1942-06/1942 | Sea Hurricane Ib |
Copyright © All Rights Reserved