NAVIGACE |
|
|
Hyuga
připravil Michal Béza
Kategorie:
Bitevní loď
Třída: Ise
Japonská bitevní loď Hyuga byla postavena firmou Mitsubishi. Kýl byl položen 6. května 1915, trup spuštěn na vodu 27. ledna 1917 a loď byla uvedena do služby 30. dubna 1918. Jednalo se o loď třídy Ise se standardním výtlakem 29 000 tun.
Hlavní dělovou baterii tvořilo dvanáct děl ráže 356 mm (14"/45) umístěných v šesti dvojvěžích. Sekundární výzbroj tvořilo původně dvacet děl ráže 140 mm (5,5"/50) uložených v kasematech. Při pozdější modernizaci byl jejich počet snížen na šestnáct. Ve třicátých letech bylo také přidáno osm děl ráže 127 mm (5"/40) obojího použití. Při pozdější přestavbě na bitevní/letadlovou loď bylo ještě dalších osm děl ráže 127 mm doplněno. Protileteckou baterii tvořily původně čtyři děla ráže 76 mm (3"/40) ale později byla nahrazena dvaceti kanóny ráže 25 mm, jejichž počet v průběhu války vzrostl na 57 kusů a maximálně i 104 kusů. Protileteckou výzbroj uzavíraly kanóny ráže 13 mm v počtu 4-8 kusů. V září 1944 bylo na zádi instalováno šest raketometů ráže 119 mm. Loď byla podle původního projektu vyzbrojena dvěma podhladinovými torpédomety ráže 533 mm, ale podle některých zdrojů byly tyto později demontovány.
Při modernizaci ve třicátých letech byla kromě doplnění výzbroje také zesílena pancéřová ochrana a protitorpédová obšívka a trup byl prodloužen o deset metrů, čímž vrostl standardní výtlak na 32 900 tun, maximální pak na 38 500 tun. Při této modernizaci byl obměněn pohonný systém a 24 kotlů Kanpon bylo tedy nahrazeno osmi vysokotlakými kotli Kanpon. Loď Hyuga byla na rozdíl od své sestry vybavena turbínami typu Parsons a po modernizaci vzrostl výkon stojů ze 45 000 na 80 000 koňských sil a loď pak dosahovala rychlosti 25,6 uzlu.
V prosinci 1943 bylo rozhodnuto upravit Hyugu stejně jako Ise na nosiče letounů. Vznikla tak zvláštní kombinace bitevní lodi a lehké letadlové lodi. Věže X a Y byly demontovány a na jejich místo byla instalována krátká startovací paluba. Po těchto úpravách vrostl opět standardní výtlak na 33 800 tun a maximální na 39 680 tun. Z lodi mělo operovat 22 hydroplánů, avšak lodní kapacity nepostačovaly pro silnou leteckou výzbroj ani pohonné látky, takže Hyuga jako nosič nebyla nikdy úspěšná.
Ačkoli byla Hyuga v roce 1943-44 přestavěna na nosič letadel, nebyly letouny do její výzbroje nikdy zařazeny, především pro nedostatek kvalitních a školených pilotů. V roce 1945 byl zbytek japonské flotily pod velkým tlakem spojenců a jejich největší lodě byly pronásledovány a denodenně napadány americkými palubními letouny. I Hyuga byla několikrát zasažena při útoku amerických letadel 24. července. Loď byla nakonec potopena na mělčině u ostrova Kure americkými bombardéry Helldiver 28. července 1945. Vrak byl sešrotován po roce 1945.
Technicko - Taktická Data:
Celková délka | 208 m |
Šířka | 28,65 m |
Ponor | 8,7 m |
Výtlak standardní | 29 900 t |
Výtlak maximální | 38 676 t |
Výzbroj | 12 x 356 mm (14"/45) |
16 x 140 mm (5,5"/50) | |
8 x 127 mm AA | |
4 x 533 mm (21") torpédomety | |
Pancéřování - boční pás | 304 mm - 203 mm |
Pancéřování - paluba | 63 mm - 22 mm |
Pancéřování - věže | 304 mm (čela) 203 mm (boky) |
Pancéřování - velitelská věž | 304 mm - 152 mm |
Max. rychlost | 23 uzlů |
Pohon | 24 kotlů Kanpon |
4 Parsonsovy parní turbíny | |
Výkon | 45 000 ks |
Lodní šrouby | 4 |
Zásoba paliva | 4 500 tun |
Akční rádius | 11 000 nám. mil při 16 uzlech |
Letouny | 3, po přestavbě na nosič 22 |
Posádka | 1 360 mužů |
Zařazena do služby | 30. dubna 1918 |
Vyřazena ze služby / potopena | 28. července 1945 |
Copyright © All Rights Reserved