NAVIGACE |
|
|
Ise
připravil Michal Béza
Kategorie:
Bitevní loď
Třída: Ise
Druhou skupinou bitevních lodí postavených v Japonsku ještě v průběhu první světové války byla třída Ise. Byly to lodě o standardním výtlaku 30 000 tun a jednalo se prakticky o vylepšenou předcházející třídu Fuso. Třída sestávala ze dvou plavidel - Ise a Hyuga.
Ise byla postavena firmou Kawasaki. Dne 10. května 1915 byl položen kýl, 12. listopadu 1916 byl trup spuštěn na vodu a loď byla dokončena a uvedena do služby 15. prosince 1917.
Hlavní výzbroj tvořilo 12 děl ráže 356 mm uspořádaných do šesti dvojvěží - dvě na přídi, dvě uprostřed trupu a dvě na zádi. To byla v té době běžná výzbroj i běžná konfigurace. Sekundární výzbroj tvořilo původně dvacet děl ráže 140 mm (5,5"/50) uložených v kasematech. Při pozdější modernizaci byl jejich počet snížen na šestnáct. Ve třicátých letech bylo také přidáno osm děl ráže 127 mm (5"/40) obojího použití. Při pozdější přestavbě na bitevní/letadlovou loď bylo ještě dalších osm děl ráže 127 mm doplněno. Protileteckou baterii tvořily původně čtyři děla ráže 76 mm (3"/40) ale později byla nahrazena dvaceti kanóny ráže 25 mm, jejichž počet v průběhu války vzrostl na 57 i více hlavní. Lodě třídy Ise nesly ve svých hangárech až tři průzkumné hydroplány, nejčastěji Nakajima Typ 95.
Pohonný systém původně sestával z 24 kotlů Kanpon a ze čtyř turbín Brown-Curtis.
Ise v roce 1918
Ve třicátých letech byla loď kompletně modernizována a přestavěna. Standardní výtlak se zvětšil téměř o 3 000 tun, trup byl prodloužen o deset metrů a jeho šířka se zvětšila díky protitorpédovým výdutím z 28,6m na 31,6m. Přední komín byl odstraněn a jeho místo zaujala rozměrná velitelská věž. Taktéž pohonný systém byl vyměněn a místo původních 24 kotlů bylo instalováno 8 vysokotlakých kotlů Kanpon. Tím se zvýšil celkový výkon soustrojí z původních 45 000 HP na 81 000 HP.
Ise po modernizaci v roce 1935
Na podzim roku 1943, po ztrátě čtyř letadlových lodí v bitvě o Midway, byly obě lodě třídy Ise přebudovány na nosiče letounů. Letová paluba byla vybudována na místě dvou posledních záďových dělových věží (X a Y). Vzhledem k nedostatku letadel však ani jedna z lodí nebyla vybavena palubním letectvem. V září 1944 byly odebrány katapulty, aby se zvětši palebný úhel věží C a D.
Ise po přestavbě na nosič letounů v roce 1944
Ise i Hyuga se účastnily většiny bojových akcí především na
počátku války v Tichomoří, ale postupem času jejich aktivita ustávala. Ise
bojovala v Leytském zálivu při poslední námořní dělostřelecké bitvě Druhé
světové války v říjnu 1944.
Dne 28. července 1945 byl podniknut nálet spojeneckých letadel na lodě kotvící v
zátoce japonského přístavu Kure. Ise utrpěla několik zásahů leteckými
bombami a potopila se. Teprve v roce 1947 byl vrak vyzdvižen a sešrotován.
Technicko-Taktická Data:
Celková délka | 208 m |
Šířka | 28,65 m |
Ponor | 8,7 m |
Výtlak standardní | 29 900 t |
Výtlak maximální | 38 676 t |
Výzbroj | 12 x 356 mm (14"/45) |
18 x 140 mm (5,5"/50) | |
8 x 127 mm AA | |
4 x 533 mm (21") torpédomety | |
Pancéřování - boční pás | 304 mm - 203 mm |
Pancéřování - paluba | 63 mm - 22 mm |
Pancéřování - věže | 304 mm (čela) 203 mm (boky) |
Pancéřování - velitelská věž | 304 mm - 152 mm |
Max. rychlost | 23 uzlů |
Pohon | 8 kotlů Kanpon |
4 parní turbíny Brown-Curtis | |
Výkon | 81 000 HP |
Lodní šrouby | 4 |
Zásoba paliva | 4 500 tun |
Akční rádius | 11 000 nám. mil při 16 uzlech |
Letouny | 3, po přestavbě na nosič 22 |
Posádka | 1 360 mužů |
Zařazena do služby | 15. prosince 1917 |
Vyřazena ze služby / potopena | 28. července 1945 |
Copyright © All Rights Reserved