zpět válečné lodě II. světové války

Válečné lodě II. světové války

NAVIGACE

Ise
připravil Michal Béza

Kategorie: Bitevní loď
Třída: Ise

Druhou skupinou bitevních lodí postavených v Japonsku ještě v průběhu první světové války byla třída Ise. Byly to lodě o standardním výtlaku 30 000 tun a jednalo se prakticky o vylepšenou předcházející třídu Fuso. Třída sestávala ze dvou plavidel - Ise a Hyuga.

Ise byla postavena firmou Kawasaki. Dne 10. května 1915 byl položen kýl, 12. listopadu 1916 byl trup spuštěn na vodu a loď byla dokončena a uvedena do služby 15. prosince 1917.

Hlavní výzbroj tvořilo 12 děl ráže 356 mm uspořádaných do šesti dvojvěží - dvě na přídi, dvě uprostřed trupu a dvě na zádi. To byla v té době běžná výzbroj i běžná konfigurace. Sekundární výzbroj tvořilo původně dvacet děl ráže 140 mm (5,5"/50) uložených v kasematech. Při pozdější modernizaci byl jejich počet snížen na šestnáct. Ve třicátých letech bylo také přidáno osm děl ráže 127 mm (5"/40) obojího použití. Při pozdější přestavbě na bitevní/letadlovou loď bylo ještě dalších osm děl ráže 127 mm doplněno. Protileteckou baterii tvořily původně čtyři děla ráže 76 mm (3"/40) ale později byla nahrazena dvaceti kanóny ráže 25 mm, jejichž počet v průběhu války vzrostl na 57 i více hlavní. Lodě třídy Ise nesly ve svých hangárech až tři průzkumné hydroplány, nejčastěji Nakajima Typ 95.

Pohonný systém původně sestával z 24 kotlů Kanpon a ze čtyř turbín Brown-Curtis.


Ise v roce 1918

Ve třicátých letech byla loď kompletně modernizována a přestavěna. Standardní výtlak se zvětšil téměř o 3 000 tun, trup byl prodloužen o deset metrů a jeho šířka se zvětšila díky protitorpédovým výdutím z 28,6m na 31,6m. Přední komín byl odstraněn a jeho místo zaujala rozměrná velitelská věž. Taktéž pohonný systém byl vyměněn a místo původních 24 kotlů bylo instalováno 8 vysokotlakých kotlů Kanpon. Tím se zvýšil celkový výkon soustrojí z původních 45 000 HP na 81 000 HP.


Ise po modernizaci v roce 1935

Na podzim roku 1943, po ztrátě čtyř letadlových lodí v bitvě o Midway, byly obě lodě třídy Ise přebudovány na nosiče letounů. Letová paluba byla vybudována na místě dvou posledních záďových dělových věží (X a Y). Vzhledem k nedostatku letadel však ani jedna z lodí nebyla vybavena palubním letectvem. V září 1944 byly odebrány katapulty, aby se zvětši palebný úhel věží C a D.


Ise po přestavbě na nosič letounů v roce 1944

Ise i Hyuga se účastnily většiny bojových akcí především na počátku války v Tichomoří, ale postupem času jejich aktivita ustávala. Ise bojovala v Leytském zálivu při poslední námořní dělostřelecké bitvě Druhé světové války v říjnu 1944.
Dne 28. července 1945 byl podniknut nálet spojeneckých letadel na lodě kotvící v zátoce japonského přístavu Kure. Ise utrpěla několik zásahů leteckými bombami a potopila se. Teprve v roce 1947 byl vrak vyzdvižen a sešrotován.

Technicko-Taktická Data:

Celková délka 208 m
Šířka 28,65 m
Ponor 8,7 m
Výtlak standardní 29 900 t
Výtlak maximální 38 676 t
Výzbroj 12 x 356 mm (14"/45)
18 x 140 mm (5,5"/50)
8 x 127 mm AA
4 x 533 mm (21") torpédomety
Pancéřování  - boční pás 304 mm - 203 mm
Pancéřování - paluba 63 mm - 22 mm
Pancéřování - věže 304 mm (čela) 203 mm (boky)
Pancéřování - velitelská věž 304 mm - 152 mm
Max. rychlost 23 uzlů
Pohon 8 kotlů Kanpon
4 parní turbíny Brown-Curtis
Výkon 81 000 HP
Lodní šrouby 4
Zásoba paliva 4 500 tun
Akční rádius 11 000 nám. mil při 16 uzlech
Letouny 3, po přestavbě na nosič 22
Posádka 1 360 mužů
Zařazena do služby 15. prosince 1917
Vyřazena ze služby / potopena 28. července 1945

 


Copyright © All Rights Reserved