NAVIGACE |
|
|
Mutsu
připravil Michal Béza
Kategorie:
Bitevní loď
Třída: Nagato
Druhou lodí třídy Nagato o standardním výtlaku 32 700 tun byla Mutsu. Kýl Mutsu byl položen 1. června 1918 v loděnicích Yokosuka. Loď byla spuštěna na vodu 31. května 1920 a dokončena 24. října 1921.
Hlavní výzbroj tvořilo osm děl ráže 410 mm (16,1"/45) Type3 umístěných ve čtyřech dvojvěžích. Byla to v Japonsku ale i ve světě do té doby nepoužívaná ráže. Sekundární výzbroj tvořilo původně dvacet děl ráže 140 mm (5,5"/50) v kasematovém uložení. Při modernizaci ve třicátých letech byl jejich počet snížen na osmnáct. Naopak byly přidány čtyři dvouhlavňové komplety s kanóny ráže 127 mm (5"/40) univerzálního použití (protiletecké i konvenční). Protileteckou výzbroj tvořily původně čtyři kanóny ráže 76 mm, které byly nahrazeny dvaceti kanóny ráže 25 mm. V průběhu Druhé světové války byly přidávány další kanóny ráže 25 mm, takže jejich počet nakonec dosáhl 98 kusů.
Mutsu v roce 1921
Stejně jako její sesterská loď Nagato i Mutsu podstoupila ve třicátých letech rozsáhlou přestavbu a modernizaci, která zahrnovala zlepšení pancéřové ochrany v nadhladinové části, přidání protitorpédových oddílů, instalaci nových systémů řízení palby a zvětšení náměru 16" děl, přidání další protiletecké výzbroje a průzkumných hydroplánů. Při přestavbě byl také odstraněn jeden komín a nahrazen rozměrnou velitelskou věží. Byly vyměněny hnací systémy a rychlost lodě se zvýšila téměř o tři uzly. Celkovými úpravami se zvětšil standardní výtlak z 33 900 tun na 39 250 tun a maximální výtlak z 38 625 tun na 43 580 tun. Také šířka trupu se díky protitorpédovým "boulím" zvětšila z 29 metrů na 33 metrů.
Mutsu se potopila po nehodě 8. června 1943 v Hiroshimské zátoce v důsledku vnitřní exploze muničního skladiště, pravděpodobně kvůli přehřátí korditu v náložích.
Technicko-Taktická Data:
Délka | 215,6 m |
Šířka | 28,95 m |
Ponor | 9,14 m |
Výtlak standardní | 39 250 t |
Výtlak maximální | 43 580 t |
Výzbroj | 8 x 410mm (16,1"/45) |
20 x 140 (5,5"/50) | |
8 x 80mm AA | |
torpédomety 8 x 533mm (do r. 1934/36) | |
Hydroplány | 3 (po r. 1934/36) |
Pohon | 15 naftových a 6 uhlových kotlů |
4 turbíny Gihon | |
Výkon | 80 000 kW |
Počet šroubů | 4 |
Max. rychlost | 26,5 uzlu |
Akční rádius | 7 400 nám. mil při 14 uzlech |
Posádka | 1 463 mužů |
Uvedena do služby | 24. října 1921 |
Vyřazena ze služby / potopena | 8. června 1943 |
Copyright © All Rights Reserved