NAVIGACE |
|
|
Americké bitevní lodě
USS Pennsylvania
(BB-38)
připravil Michal Béza
Kategorie:
Bitevní loď
Třída: Pennsylvania
Jako reakci na japonské námořní zbrojení započali Američané v roce 1914 se stavbou dvou lodí o výtlaku 31 400 tun. Byla to Pennsylvania, po které byla tato třída pojmenována, a Arizona. Loď Pennsylvania byla stavěna v loděnicích Newport News ve Virginii a byla uvedena do služby v červnu 1916. Až do začátku 20. let sloužila jako vlajková loď Atlantické flotily. Ačkoli vykonávala službu převážně podél východního pobřeží Spojených Států a v Karibské oblasti, v prosinci roku 1918 několikrát navštívila francouzské výsostné vody. Na počátku roku 1921 proplula Panamským průplavem a stala se vlajkovou lodí nově formované Tichomořské válečné flotily. Následujících osm let křižovala v čele bitevních lodí Atlantský oceán, Karibskou oblast a Tichý oceán.
Pennsylvania nesla jako hlavní výzbroj dvanáct děl Mk.3 L/45 ráže 356 mm ve čtyřech trojvěžích. Jako výzbroj středního kalibru nesla 22 děl Mk.15 L/51 ráže 127 mm umístěná v pancéřovaných kasematech v bocích trupu. Tato děla byla však na příliž nízké úrovni nad hladinou moře a tudíž jich bylo možné použít pouze za klidného moře. Podobně jako u její sestry Arizony byla tato děla demontována ještě ve dvacátých letech.
V letech 1929 až 1931 byly lodě Pennsylvania a Arizona, podobně jako spousta lodí jiných námořních velmocí, modernizovány kvůli Washingtonské smlouvě, která snižovala námořní zbrojení a tím zamezovala stavbě nových lodí a tudíž nutila k modernizaci starších. Modernizace Pennsylvanie probíhala v loděnicích Philadelphia Navy Yard ve státě Pennsylvania. Loď obdržela nové "trojnožkové" stožáry namísto do té doby často používaných trubkových konstrukcí, dále byla vylepšena její protitorepédová a protiletecká obrana a zesíleno pancéřování. Byly přidány dva katapulty pro hydroplány (jeden na zádi a jeden na věži č.3). Následujících deset let Pennsylvania prováděla námořní cvičení v Tichém oceánu.
Při leteckém útoku japonského válečného letectva na Pearl Harbor 7. prosince 1941 byla Pennsylvania právě v suchém doku v Pearl Harboru a byla jen lehce poškozena. Škody byly během několika měsíců opraveny a loď se zapojila do válečných operací podél západního pobřeží Spojených států a kolem Hawaiských ostrovů až do října roku 1942. Následovalo přezbrojení jejích 127 mm děl a byla dodatečně vyzbrojena množstvím protileteckých kulometů. Poté sloužila Pennsylvania v Aljašských vodách, kde se podílela na znovudobytí ostrovů Attu v květnu a Kiska v srpnu 1943. V listopadu 1943 bombardovala Makin při útoku na Gilbertovy ostrovy a opět si to zopakovala o pár měsíců později při útoku na Kwajalein a Eniwetok, a v červnu a červenci 1944 u Saipanu, Tinianu a Guamu. V září 1944 její děla podporovala vylodění na Palau a v říjnu v zálivu Leyte. Při tuhém japonském odporu v pozdějších operacích pomohla Pennsylvania při zničení části japonské floty v bitvě o průliv Surigao.
Pennsylvania byla následně zasažena 12 srpna 1945 japonským torpédem z torpédovacího letounu jako jedna z posledních velkých lodí ve Druhé světové válce. Jelikož se jednalo o příliš zastaralý typ pro poválečnou éru, byla Pennsylvania opravena pouze natolik, aby mohla sloužit jako plovoucí terč. Za tímto účelem sloužila v červnu roku 1946 u atolu Bikini při testech atomových zbraní. Následně kotvila u Kwajaleinu pro studium residuální radioaktivity.
V únoru 1948 byla Pennsylvania odvlečena na moře a potopena.
Technicko - Taktická Data:
Délka | 185,3 m |
Šířka | 32,4 m |
Ponor | 10,2 m |
Výtlak standardní | 32 600 t |
Výtlak plný | 37 654 t |
Výzbroj | 12 x 356 mm Mk8 (4x3) |
12 x 127 mm (5"/51) Mk7 (12x1) | |
16 x 127 mm (5"/38) Mk12 (8x2) DP | |
40 x 40 mm Bofors (10x4) AA | |
49 x 20 mm Oerlikon (11x2,27x1) AA | |
Max. rychlost | 21 uzlů |
Pohon | 12 kotlů Babcock&Wilcox |
4 parní turbíny Curtis | |
Výkon strojů | 31 500 ks |
Zásoba paliva | 3 778 t |
Akční rádius | 7 310 námořních mil při 18. uzlech |
Posádka | cca. 1 700 osob |
Zařazení do služby | červen 1916 |
Vyřazení ze služby / potopena | únor 1948 |
Copyright © All Rights Reserved