NAVIGACE |
|
|
Americké těžké křižníky
USS Vincennes
(CA-44)
připravil Michal Béza
Kategorie:
Těžký křižník
Třída: New Orleans
Těžký křižník USS Vincennes byl postaven v loděnicích Bethlehem, Quincy, jako poslední jednotka třídy New Orleans s trupovým číslem CA-44. Kýl byl položen dne 2. ledna 1934, trup byl spuštěn na vodu 21. května 1936 a loď byla dokončena a uvedena do služby 24. února 1937.
Hlavní výzbroj tvořilo devět děl ráže 203 mm Mk12. Sekundární výzbroj tvořilo osm děl ráže 127 mm a protiletadlovou výzbroj tvořilo osm kulometů ráže 12,7 mm. Kromě standardního pohonu naftovými kotli a parními turbínami, byly instalovány ještě dieselové generátory. Kvůli mírnému překročení tonážního limitu byla snížena zásoba paliva.
Po svém uvedení do služby podnikla USS Vincennes plavbu do skandinávských a evropských vod a poté byla přičleněna k sedmé křižníkové divizi na západním pobřeží Spojených Států. V roce 1939 byla přesunuta na východní pobřeží a v době započetí Druhé světové války zde vykonávala strážní službu. V březnu 1942 byla loď převelena do Pacifiku a v dubnu toho roku se zúčastnila prvního útoku na Tokio bombardéry B-25 Mitchell Do poloviny července pak byla znovu vystrojována na základně Pearl Harbor a poté se připojila ke svazu TG62. V rámci tohoto svazu USS Vincennes operovala v oblasti Šalamounových ostrovů a v noční bitvě u ostrova Savo byla potopena japonskými silami.
Technicko -Taktická Data:
Délka celková | 179,22 m |
Délka při čáře ponoru | 176,16 m |
Šířka | 18,82 m |
Ponor | 6,93 m |
Výtlak standardní | 10 136 t |
Výtlak maximální | 12 493 t |
Výzbroj | 9 x 203 mm (3x3) |
8 x 127 mm (8x1) | |
8 x 12,7 mm MG (8x1) | |
Pancéřování | boky 100 mm - 146 mm, paluba 57 mm, barbety 127 mm, věže 152 mm(čela) |
Max. rychlost | 32,7 uzlu |
Pohon | 8 kotlů Babcock&Wilcox |
4 turbíny Westinghouse | |
Výkon | 107 000 ks |
Akční rádius | 10 000 nm. při 15. uzlech |
Zásoba paliva | 1 861 t |
Letouny | 4 |
Katapulty | 2 |
Posádka | 868 |
Uvedena do služby | 24. února 1937 |
Potopena / vyřazena | 9. srpna 1942 |
Copyright © All Rights Reserved