NAVIGACE |
|
|
Raduga, SSSR
připravil Zdenek Kussior
V době kdy Američané začali vyvíjet ze vzduchu a z ponorek odpalované střely s plochou dráhou letu, spustil Sovětský svaz vývoj svých vlastních typů (jak již bylo obvyklé). Výsledkem byla strategická střela Ch-55, pro svou podobnost s americkou BGM-109 přezdívaná "Tomahawk", používaná proti vzdáleným strategickým cílům u kterých jsou předem známy souřadnice (vývoj probíhal od poloviny roku 1976 do poloviny roku 1982).
Naváděcí systém kombinuje inerciální navigaci a korekci letu na principu porovnávání snímaného terénu s terénem uloženým v paměti palubního počítače. Údaj o poloze je získáván pomocí satelitního navigačního systému GLONASS. Střela se skládacími nosnými plochami o velkém rozpětí v polovině trupu a se skládacími ovládacími plochami na zádi se od Tomahawku liší pouze umístěním svého dvouproudového motoru TVD-50. Ten je skryt uvnitř trupu, před opuštěním nosného letounu se však celý vysouvá pod trup. Motor má tah 400 - 500 kg, specifickou spotřebu 0,65 kg paliva / kg tahu / hodina, hmotnost 95 kg, průměr 330 mm a délku 850 mm. Do konstrukce střely byla přijata opatření pro snížení radiolokačního a tepelného vyzařování.
Bojová hlavice je jaderná o síle 200 Kt. První testy byly provedeny s modifikovaným Tu-22M3 v roce 1978. K letectvu se střela dostala o pět let později, 31. prosince 1983, kdy bylo několik systémů Ch-55 instalováno na bombardéry Tu-95MS. Letoun Tu-95MS-16 nese celkem 16 kusů: 6 v rotačním zásobníku v pumovnici, 1 pod prvním křídelním závěsníkem, 1 pod druhým a 3 pod třetím. Bombardéry tohoto typu byly při odzbrojování přestaveny na Tu-95MS-6 pouze se šesti střelami. Tu-160 pojme do svých dvou pumovnic až 24 střel Ch-55 nebo 12 kusů větších Ch-55SM. V roce 1991 bylo ve službě 600 střel Ch-55. Jsou známy tři základní letecké verze, několik námořních variant a také větší množství střel, které byly od Ch-55 odvozeny:
Srovnání Ch-55 a Ch-55SM
Po rozpadu SSSR část raket a letounů-nosičů zůstala za hranicemi Ruska – na Ukrajině a v Kazachstánu. Na konci roku 1997 bylo 575 střel Ch-55 a Ch-55SM železnicí převezeno u Ukrajiny do Ruska pro umoření dluhu za dodávky plynu. Do splátky patřilo také osm letounů Tu-160 a tři Tu-95MS, vše dohromady v hodnotě 285 mil. USD.
Typ | Ch-55 | Ch-55SM |
Délka | 6040 mm | 6040 mm |
Průměr | 514 mm | 770 mm (přes nádrže) |
Rozpětí křídla | 3100 mm | 3100 mm |
Hmotnost | 1250 kg | 1500 kg (?) |
Bojová hlavice | 200 Kt | 200 Kt |
Hmotnost boj. hlavice | 410 kg (?) | 410 kg (?) |
Pohon | ||
Způsob navedení | inerciální + TERCOM | inerciální + TERCOM |
Dolet | 2500 km | 3000 km |
Rychlost letu | M = 0,48 - 0,77 | M = 0,48 - 0,77 |
Výška letu | 40 - 110 m | 40 - 110 m |
Rychlost vypuštění | 540 - 1050 km/h | 540 - 1050 km/h |
Výška vypuštění | 200 - 12000 m | 200 - 12000 m |
Ch-55SM
Vypuštění Ch-55 z bombardéru Tu-160
Zdroje:
Copyright © All Rights Reserved