| zpět | britské bombardéry druhé světové války |
připravil Jirka Wagner
| NAVIGACE |
|
|
|
|
Hampden byl na papíře skutečně vynikajícím letounem. Podle projektu měl mít vynikající manévrovací schopnosti, takže jej tvůrci označovali jako "stíhací bombardér" a pilot měl i "stíhací výzbroj" - pevný, dopředu mířící kulomet. Navíc byl letoun vybaven i třemi stanovištěmi pohyblivých kulometů pokrývajících celý prostor kolem letadla bez zátěže střeleckých věží. V doletu a nosnosti byl srovnáván i s většími letouny Wellington a Whitley, byl však rychlejší. Díky přistávacím klapkám a slotům měl navíc velmi nízkou přistávací rychlost (kolem 120 km/h).
V září 1939 se tyto letouny používaly k náletům na německá přístavní zařízení a lodě (útoky přímo na německém území byly zakázány). Během těchto denních náletů se letouny dostávaly do kontaktu s nepřátelskými stíhacími stroji. Výsledkem těchto střetů bylo stažení hampdenů ze služby, jejich přezbrojení výkonnějšími kulomety a instalace dodatečného pancéřování., navíc se od té doby začaly používat k nočním náletům. Přes počáteční křečovité vystoupení čekala na tento "Flying Suitcase" (létající kufr) skvělá kariéra. Posádka byla doplněna dalším mužem a letoun se v létě 1940 používal k bombardování německých invazních svazů, zařízení na území Německa, ke kladení min i k torpédovým útokům na velké vzdálenosti (v této roli byl používán nad severním mořem a severním Ruskem.
Kromě 1432 letounů Hampden (výroba skončila v březnu 1942) bylo postaveno u firmy Short Brothers sto podobných pod názvem Hereford, ale ty nebyly nikdy použity v bojové roli. Řada z nich byla přestavěna zpět na hampdeny.
| Stručná charakteristika Hampden Mk. I | |||
| Základní funkce | Bombardérr | ||
| Pohon | Dva 9válcové hvězdicové motory Bristol Pegasus XVIII | ||
| Výkon | 2x 1000 HP | 2x 746 kW | |
| Rozpětí | 72,1 ft | 21,98 m | |
| Délka | 53,6 ft | 16,33 m | |
| Výška | 14,33 ft | 4,37 m | |
| Hmotnost | prázdná | 11 782 lb | 5344 kg |
| max. | 18 757 lb | 8508 kg | |
| Rychlost max. | 255 mph | 410 km/h | |
| Poč. stoupavost | 984 ft/min | 300 m/min | |
| Dostup | 19 000 ft | 5790 m | |
| Dolet | 1095 mil | 1762 km | |
| Výzbroj | 4x 7,7mm kulomet; 1814 kg bomb | ||
| Posádka | 4 | ||
| První vzlet | Prototyp 21.6.1936 | ||
| Datum výroby | prosinec 1939 | ||
| Vyrobeno | 1432 | ||
| Uživatelé | GB, Kanada, Nový Zéland | ||
Jirka Wagner
Copyright © All Rights Reserved