zpět britské bombardéry druhé světové války

Britské bombardéry
druhé světové války

připravil Jirka Wagner

NAVIGACE

Handley Page Hampden



Hampden byl na papíře skutečně vynikajícím letounem. Podle projektu měl mít vynikající manévrovací schopnosti, takže jej tvůrci označovali jako "stíhací bombardér" a pilot měl i "stíhací výzbroj" - pevný, dopředu mířící kulomet. Navíc byl letoun vybaven i třemi stanovištěmi pohyblivých kulometů pokrývajících celý prostor kolem letadla bez zátěže střeleckých věží. V doletu a nosnosti byl srovnáván i s většími letouny Wellington a Whitley, byl však rychlejší. Díky přistávacím klapkám a slotům měl navíc velmi nízkou přistávací rychlost (kolem 120 km/h).

V září 1939 se tyto letouny používaly k náletům na německá přístavní zařízení a lodě (útoky přímo na německém území byly zakázány). Během těchto denních náletů se letouny dostávaly do kontaktu s nepřátelskými stíhacími stroji. Výsledkem těchto střetů bylo stažení hampdenů ze služby, jejich přezbrojení výkonnějšími kulomety a instalace dodatečného pancéřování., navíc se od té doby začaly používat k nočním náletům. Přes počáteční křečovité vystoupení čekala na tento "Flying Suitcase" (létající kufr) skvělá kariéra. Posádka byla doplněna dalším mužem a letoun se v létě 1940 používal k bombardování německých invazních svazů, zařízení na území Německa, ke kladení min i k torpédovým útokům na velké vzdálenosti (v této roli byl používán nad severním mořem a severním Ruskem.

Kromě 1432 letounů Hampden (výroba skončila v březnu 1942) bylo postaveno u firmy Short Brothers sto podobných pod názvem Hereford, ale ty nebyly nikdy použity v bojové roli. Řada z nich byla přestavěna zpět na hampdeny.

Stručná charakteristika Hampden Mk. I
Základní funkce Bombardérr
Pohon Dva 9válcové hvězdicové motory Bristol Pegasus XVIII
Výkon 2x 1000 HP 2x 746 kW
Rozpětí 72,1 ft 21,98 m
Délka 53,6 ft 16,33 m
Výška 14,33 ft 4,37 m
Hmotnost prázdná 11 782 lb 5344 kg
max. 18 757 lb 8508 kg
Rychlost max. 255 mph 410 km/h
Poč. stoupavost 984 ft/min 300 m/min
Dostup 19 000 ft 5790 m
Dolet 1095 mil 1762 km
Výzbroj 4x 7,7mm kulomet; 1814 kg bomb
Posádka 4
První vzlet Prototyp 21.6.1936
Datum výroby prosinec 1939
Vyrobeno 1432
Uživatelé GB, Kanada, Nový Zéland


Jirka Wagner

 


Copyright © All Rights Reserved