zpět | britské bombardéry druhé světové války |
připravil Jirka Wagner
NAVIGACE |
|
|
Short Stirling byl prvním čtyřmotorovým bombardovacím letounem RAF. Ačkoliv letadlo svou délkou, nebývalou výškou a dvěma zadními kolečky působilo velkolepě, nebylo příliš oblíbeno a bylo brzy nahrazeno bombardéry Lancaster a Halifax.
Kvůli malému rozpětí měl Stirling nedostatečný dostup a špatnou manévrovatelnost. Ačkoliv bylo schopno nést značný náklad pum, nedokázalo letadlo nést pumy těžší než 900 kg (největší v době, kdy byl v r. 1938 projekt dokončen). Operace začaly denními útoky v únoru 1941, brzy ale přešly na noční. V roce 1943 byl už Short Stirling považován hlavně za letoun k vlečení kluzáků, dopravní letoun a letoun pro elektronický boj. Ve verzi C.Mk.IV sloužil nejen pro vlek těžkých kluzáků, ale také pro přepravu voj. materiálu.. Postaveno bylo 450 strojů, které se osvědčily při všech výsadkových akcích a při dopravě benzínu, jehož unesly 28 500 l.
Později bylo postaveno 160 dopravních Mk.V, které mohly nést 40 parašutistů nebo značný náklad.
Stručná charakteristika Stirling Mk.III | |||
Základní funkce | Těžký bombardér | ||
Pohon | Čtyři 14válcové hvězdicové motory Bristol Hercules XVI | ||
Výkon | 4x 1650 HP | 4x 1230 kW | |
Rozpětí | 99,1 ft | 30,20 m | |
Délka | 87,3 ft | 26,6 m | |
Výška | 22,8 ft | 6,94 m | |
Plocha křídel | 1460 sq ft | 135,63 čtv. m | |
Hmotnost | prázdná | 46 900 lb | 21 273 kg |
max. | 70 000 ft | 31 750 kg | |
Rychlost | 270 mph | 435 km/h | |
Poč. stoupavost | 800 ft/min | 244 m/min | |
Dostup | 17 000 ft | 5182 m | |
Dolet | 2010 mil | 3235 km | |
Výzbroj | 8x 7,7mm kulomet; 8165 kg bomb | ||
Posádka | 7-8 | ||
První vzlet | 14.5.1939 | ||
Datum výroby | květen 1940 | ||
Vyrobeno | 2375 (vč. Mk.V) |
Jirka Wagner
Copyright © All Rights Reserved