NAVIGACE |
|
|
Aero, Česká republika
připravil Martin Jurečka
Návrhové studie letounu L159 Alca (Advanced Light Combat Aircraft - pokročilý lehký bitevní letoun), který vychází z předchozích modelů L39/59, začaly v roce 1992 a vývoj začal v roce 1994. Výchozím požadavkem byla univerzálnost použití. Vše vycházelo ze zkušeností s návrhem a provozem letounu L59, protože vývoj zcela nového typu by si vyžádal miliardy korun a minimálně 15 let práce. V dubnu 1995 česká vláda přislíbila pokrýt 25 % nákladů na vývoj a zakoupit 72 letadel jako budoucí páteř letectva (75% parku bojových letounů). Tato objednávka ve výši 708 milionů dolarů byla podepsaná v červenci 1997.
Prototyp jednomístné verze L159 A |
Prototyp byl slavnostně představen 12.června 1997 a první let se konal 2.srpna. Během prvního padesátiminutového letu dosáhl stroj rychlosti 670 km/h a výšky 5000 m. První prototyp L159 byl postaven jako dvoumístný. Druhý již byl podle požadavku armády jednomístný a stane se typickým představitelem sériového provedení. Jednomístný L159 poprvé vzlétl 18.srpna 1998 a veřejnosti byl představen na leteckém dni CIAF 29.srpna 1998 v Hradci Králové ještě bez povrchové úpravy a kromě trupového čísla i bez jakéhokoliv označení.
Zálet prvního sériového letounu byl proveden 20.října 1999. 10.dubna 2000 byly armádě na letecké základně v Čáslavi předány dva letouny k vojskovým zkouškám. Přejímací řízení bylo ukončeno 29.prosince 2000 a letouny byly zařazeny do výzbroje. Do roku 2002 by měla česká armáda obdržet celkem 72 letounů.
Kokpit L159 |
Prvotním určením letounu je vedení útoku na pozemní a námořní cíle a přímá podpora pozemních vojsk. Letoun však musí zvládat také úkoly vzdušného průzkumu a vzdušného boje. To vše s pokročilou avionikou, která bude podporovat pilota za všech povětrnostních podmínek ve dne i v noci. Součástí avioniky je HUD, MFD, sběrnice MIL-STD-1553. Využívá výkonný vícerežimový impulsní dopplerovský radiolokátor GRIFO L italské firmy FIAR. Řídící páka je systému HOTAS - všechny důležité prvky ovládání jsou soustředěny na řídíci páce.
Motor AlliedSignal F124 je proudový motor bez přídavného spalování navržený pro
lehké bitevní/stíhací/cvičné letouny a jako jediný ve své třídě je vybaven
systémem pro záznam řídících a servisních dat. Motor umožňuje plné využití
současných rezerv koncepce draku.
Zlepšené parametry se projevují ve všech režimech letu. Stoupavost v porovnání s
L59 vzrostla např. o 100 %.
Schopnost přežití letounu na bojišti zvyšuje nejen výstražný radiolokační
přijímač a výmetnice klamných cílů, ale i pancéřování pilotní kabiny. Jedná
se o vnitřní kombinovaný způsob ochrany podlahy a boků trupu, kdy keramický pancíř
je určen proti střelám z pěchotních zbraní, zatímco kompozitový materiál na bázi
kevlaru ve speciální matrici poskytuje ochranu proti střepinám. Riziko požáru
omezuje zavádění dusíku nad hladinu paliva v nádržích, přičemž dusík je
podobně jako kyslík pro dýchání získáván přímo z okolní atmosféry.
Přes zástavbu všech nových systémů (včetně palubního radiolokátoru,
pancéřování a podstatně těžší pohonné jednotky) se prázdná hmotnost
jednomístné L159 téměř neliší od L59.
Část možné výzbroje L159 |
Zbrojní systémy jsou schopny navádět inteligentní munici na bodové cíle,
defenzivní systémy budou zajišťovat ochranu letounu. Na šesti podkřídlových a
jednom podtrupovém závěsníku může nést 2340 kg výzbroje nebo až čtyři palivové
nádrže. Předpokládá se užití standardních zbraní NATO. Standardní střelou
vzduch-vzduch bude AIM-9 Sidewinder.
Proti pozemním cílům může letoun nést laserem naváděné bomby, rakety, neřízené
bomby nebo řízené střely, např. AGM-65 Maverick.
Z další výzbroje může být použit průzkumný kontejner, navigační a střelecký
kontejner nebo kontejner REB. Hlavňovou výzbroj tvoří podvěsný kontejner se dvěma
kanóny PLAMEN ráže 20 mm českého původu.
Na jaře 1999 absolvoval dvoumístný prototyp první etapu střeleb v ČR. V dubnu až
květnu 1999 probíhaly zbraňové zkoušky na střelnici NATO NSTR (Nordic Sea Test
Range) u Andenes v Norsku. Tam se uskutečnily jak další etapa střeleb z kanónů, tak
i zkoušky další standardní výzbroje NATO - neřízených raket a především
protiletadlových a protizemních řízených střel.
Sedačka VS-2B s charakteristikami 0-0 je domácí konstrukce .
Na projektu L159 se účastní 27 tuzemských a 40 zahraničních firem. Mezi nimi:
Rockwell International NAAMD (dnes součast Boeingu), AlliedSignal, Honeywell, Lear
Astronics, GEC Marconi, FIAR.
Fotky kokpitu poslal Patrik Kutílek
V letech 1999 až 2002 by měla česká armáda dostat 72 kusů L159. Prvních 5 by mělo být dodáno v prosinci 1999.
Zatím nebyl bojově nasazen.
Motor: | AlliedSignal F124, 28kN |
---|---|
Délka: | 12,73 m |
Rozpětí: | 9,54 m |
Výška: | 4,77 m |
Prázdná hmotnost: | 4 160 kg |
Maximální hmotnost: | 8 000 kg |
Rychlost: | 935 km/hod |
Dostup: | 13 200 m |
Stoupavost: | 48 m/s |
Dolet: | 2 530 km |
Vzletová dráha: | 440 m |
Výzbroj: | Na šesti podkřídlových a jednom podtrupovém závěsníku může nést 2340 kg
výzbroje.
|
L159 A v nové kamufláži čs.letectva | ||
Copyright © All Rights Reserved