AGM-65 Maverick
AGM-65 Maverick je taktická řízená střela vzduch-země určená pro přímou
leteckou podporu a ničení zařízení protivzdušné obrany. Umožňuje údery s vysokou
přesností zásahu proti širokému spektru taktických cílů včetně obrněných
vozidel, protiletadlových zbraní, lodí, transportních zařízení a skladů pohonných
hmot.
Maverick má válcový trup vpředu zakončený buď skleněným krytem pro
elektro-optické zaměřování, nebo krytem ze zinkové slitiny pro zaměřování
infračervené. Střela má křídla protažená do dvou třetin trupu, kuželovitá
bojová hlavice je umístěna v centrální části a je odpalována kontaktní roznětkou
umístěnou na špičce střely. Druhý typ hlavice je opatřen zpožďovačem - těžká
hlavice díky své kinetické energii pronikne nejprve stěnou cíle a k explozi dojde až
ve vnitřním prostoru. Tento typ je velmi efektivní zejména proti velkým, dobře
chráněným cílům. Pohon obou střel obstarává raketový motor umístěný za bojovou
hlavicí.
AGM-65 Maverick nosí zvláště letadla
A-10 (Thunderbolt II),
F-15 (Eagle),
F-16 (Falcon) a
F/A-18 (Hornet). Jelikož jedno letadlo může
nést až šest těchto raket (obyčejně ve svazcích po třech pod každým křídlem),
pilot tak může zasáhnout během jedné mise více cílů. U střel se rovněž
využívá metoda "launch-and-leave" ("vypustit a opustit"), která
pilotovi dovoluje po zaměření a vypuštění rakety provést úhybný manévr nebo
zaútočit na další cíl, aniž by se musel věnovat řízení střely po celou dobu
jejího letu k cíli. Mavericky mohou být odpalovány z velké výšky stejně jako při
přízemním letu. Cíl zasáhnou ze vzdálenosti od několika set stop až po 13
námořních mil (24 km) ze střední výšky.
Typy A a B jsou vybaveny elektro-optickým televizním naváděcím systémem,
přičemž obraz viděný z pohledu střely se přenáší a zobrazuje v kokpitu letadla.
To umožňuje pilotovi rozlišit a zaměřit i malé a vzdálené cíle.
Typ D používající infračervené zaměřování pracuje na obdobném principu jako
typy A a B s tou výjimkou, že pro svou činnost nevyžaduje denní světlo a není
omezen nepříznivým počasím.
Typ G má týž naváděcí systém jako typ D, má však některé softwarové
modifikace umožňující sledování větších cílů. Hlavním rozdílem proti
předcházejícím modelům je těžká průbojná hlavice.
Air Force přijalo první AGM-65A v srpnu 1972. Celkem obdrželo 25 750 kusů typů A a
B. První AGM-65D byl vyroben v říjnu 1983 a do operačního použití byl nasazen v
únoru 1986. Modely G byly poprvé nasazeny v roce 1989.
Střely AGM-65 byly použity letadly F-16 a A-10 v roce 1991 při útocích na obrněné
cíle během války v Perském zálivu při operaci Desert Storm, kde sehrály velkou roli
při destrukci důležitých iráckých vojenských zařízení.
Stručná
charakteristika
|
Základní funkce |
řízená střela vzduch-země |
Výrobci |
Hughes Aircraft Co., Raytheon Co. |
Pohon |
Raketový motor TX-481 na tuhé palivo |
Hmotnost při vypuštění
|
AGM-65A/B |
462 lb |
210 kg |
AGM-65D |
485 lb |
220 kg |
AGM-65G |
670 lb |
304 kg |
Průměr |
1 stopa |
30,48 cm |
Rozpětí |
2 stopy 4 palce |
71,1 cm |
Dolet |
bude oznámen |
Rychlost |
bude oznámena. |
Letadlo |
používá A-10, F-15E, F-16
a F/A-18 |
Naváděcí systém |
AGM-65A/B |
elektro-optický televizní |
AGM-65D/G |
infračervený |
Hlavice |
AGM-65A/B/D |
125 lb |
56,7 kg |
AGM-65G |
300 lb |
136 kg |
Cena za jeden kus |
od 17 000 do 110 000 dolarů podle varianty. |
Zahájení výroby |
srpen 1972 |
Ve stavu |
bude oznámeno |
Jirka Wagner
Copyright © All Rights Reserved