NAVIGACE |
|
|
Mil, SSSR
připravil Jiří Kučírek
Létající "monstrum" Mil Mi-12
V roce 1971 byl na pařížském aerosalónu představen sovětský gigantický
vrtulník Mi-12 z milovy konstrukční kanceláře. Pro návštěvníky byly
překvapující jeho rozměry, výkony i celkové konstrukční řešení. V prvopočátku
nesl prototypové označení V-12. V kódu NATO obdržel označení "Homer"
(poštovní holub).
Konstrukce vrtulníku Mi-12 je zcela originální. Doutníkový trup, tak známý z
běžných dopravních letounů, s klasickým uspořádáním ocasních ploch nese
lichoběžníková křídla, na jejichž koncích jsou umístěny pohonné jednotky s
protiběžnými pětilistými rotory. Na tomto stroji byl poprvé v Sovětském svazu
použit systém rotorů umístěných vedle sebe. Pohonné jednotky tvoří čtyři
turbohřídelové motory Solověv D-25VF, umístěné ve dvojicích. Tyto motory jsou
vylepšenou verzí motorů D-25V, u kterých se podařilo zvýšit výkon z původních 4
101 kW na 4 780 kW. Tato netradiční konstrukce přinesla řadu výhod, například
vyloučení reakčního točivého momentu a tím odpadnutí zadního vyrovnávacího
rotoru, zvýšení stability, odlehčení rotorů v horizontálním letu vztlakem,
vznikajícím na pevném křídle. Při stavbě Mi-12 bylo použito některých
konstrukčních prvků z osvědčených předcházejících typů Mi-6 a Mi-10 (modifikované
motory, rotorové hlavy, listy rotorů apod.). Celková koncepce podvozku je příďového
typu, přičemž vzpěry křídel nesou na každé straně dvojici kol hlavního podvozku.
Příďové kolo je rovněž zdvojené.
Nákladní prostor Mi-12 o délce 28,00 m, šířce a výšce 4,40 m je jako stvořený
pro transport kontejnerů a jiných snadno naložitelných nákladů. Prostor je
přístupný do stran otevíratelnou zádí, která se zároveň sklápí, aby mohla
vytvořit nájezdní můstek. Pro nakládání je Mi-12 vybaven speciálním jeřábem.
Vrtulník je schopen přepravovat těžké nákladní automobily, buldozery, menší bagry
a jiné stavební stroje. Ve své době byl jediným vrtulníkem schopným nacházet
vhodné geologické lokality a zároveň přepravovat a usazovat vrtné nebo jiné
soupravy. V úpravě pro přepravu cestujících, je schopen v plném pohodlí přepravit
až 50 pasažérů.
Vzhledem k tomu, že složitý elektrický systém o celkovém výkonu 400 kW vyžaduje
proti předcházejícím typům více práce, je osádka Mi-12 tvořena dvěma piloty,
navigátorem, radistou, palubním inženýrem a elektroinženýrem. Pilotní kabina je
dvouposchoďová, což umožňuje všem jejím členům dokonalý výhled. Její
přístrojové vybavení dovoluje provoz i ztížených povětrnostních podmínek.
I když byla celková nosnost vrtulníku více než slibná, byl další vývoj tohoto
fenomenálního stroje zaměřen na její zvýšení až na hranici 55 000 kg.
V roce 1969 překonal Mil Mi-12 pět mezinárodních rekordů v kategorii E-1 (vynášení
zátěže do stanovené výšky). Nedlouho poté, obdrželi tvůrci Mi-12 od americké
Helicopter Assocoation of America Sikorského cenu.
Mi-12 působí dojmem kombinace vrtulníku a letadla
Byl pouze používán v tehdejším Sovětském Svazu.
???
Motor: | 4x Solověv D-25VF; 4 780 kW |
---|---|
Délka trupu:: | 37,00 m |
Průměr rotorů: | 35,00 m |
Výška: | 12,50 m |
Prázdná hmotnost: | 60 000 kg |
Maximální hmotnost: | 107 000 kg |
Rychlost: | 260 km/h |
Dostup: | 3 500 m |
Dolet: | 500 km |
Zdroje:
Copyright © All Rights Reserved