NAVIGACE |
|
|
Mil, SSSR
připravil Jiří Kučírek
Obří sovětský transportní vrtulník Mil Mi-6 A
Když byly v roce 1954 dokončeny práce na typu Mil Mi-4 a přistoupilo se k jeho sériové výrobě, začala milova konstrukční kancelář pracovat na vývoji nového obřího vrtulníku. Ten byl zamýšlen jako pozdější náhrada transportních verzí Mi-4 a měl vinikat podstatně vyšší nosností. Výsledek těchto snah vzlétl v roce 1957 pod označením Mil Mi-6. V kódu NATO obrdžel označení "Hook" (hák).
Mi-6 byl, v době svého vzniku, největším vrtulníkem na světě.
Ikdyž se jedná o stroj velkých rozměrů, podržel si klasickou koncepci vrtulníku s
jedním pětilistým nosným a jedním čtyřlistým vyrovnávacím rotorem. Zajímavostí
na tomto stroji jsou na bocích, za motory a v jejich úrovni, umístěná křídla o
rozpětí 15,30 m, která mohou být, v případě potřeby, demontována. Takto může
být snížena hmotnost stroje, když je Mi-6 používán jako létající jeřáb.
Dvojice křídel dokáže, ve vodorovném letu, ulehčit rotoru až 20% z jeho
zatížení. Od roku 1960 byly stroje vybavovány automatickým zařízením, které
natáčelo křídlo podle mometnálního zatížení hlavního rotoru. Druhým, mnohem
podstatnějším zlepšením bylo zavedení dvojice turbohřídelových motorů Solověv
D-25V o výkonu 4101 kW, které jsou umístěny vedle sebe, před hlavicí nosného
motoru. Turbohřídelové motory jsou obecně výkonnější, spolehlivější a
úspornější než motory pístové, které byly používány dříve.
Mohutný podvozek je příďového typu, přičemž přední podvozková noha, se
zdvojeným kolem, je na zemi řiditelná. První sériové stroje měly na
aerodynamické kryty pneumatik hlavního podvozku.
Na bocích trupu, mezi hlavními podvozkovými nohami a vlastním trupem, mohou být
instalovány přídavné nádrže, každá s obsahem 3 500 l.
Nákladní kabina je 12,00 m dlouhá, v úrovni podlahy 2,65 m široká a 2,50 m vysoká.
Podlaha kabiny je zpevněná, s plošným zatíženímí 2 000 kg/m2.
Maximální vnitřní zatížení činí 12 000 kg. Nákladní prostor je přístupný
dvoudílnými dveřmi sklopnou nákladovou rampou v zádi, umožňující vjezd
terénních a nákladních automobilů, děl, samohybných raketových kompletů atd. Pro
nastupování a výstup osob se používá trojice dvěří na bocích trupu. Elektricky
ovládaný systém kladek a navijáku usnadňují nakládání břemene do 800 kg. Další
možností přepravy je umístění objemného nákladu, do hmotnosti 8 000 kg,
zavěšením do pomocných otvorů v podlaze. Právě tato možnost přepravy byla a je
často využívána jak k vojenským, tak i civilním účelům.
Civilní verze Mi-6 skýtají pohodlí pro 65 cestujcích, ve vojenských verzích je
schopen pojmout až 70 výsadkářů s plnou polní, v sanitních úpravách až 41
nosítek pro raněné a dvoučlenný lékařský doprovod.
V roce 1961 získal Mi-6 Sikorského cenu jako první vrtulník, který
překonal rychlost 300 km/h.
Do ukončení výroby bylo vyrobeno více než 800 strojů pro civilní i vojenské
účely.
Mi-6 A Hook-A
Základní transportní verze. Některé vojenské stroje mohou mít v přídí
nainstalovaný pohyblivý kulomet NUV-1M ráže 12,7 mm se 150 náboji.
Vrtulníky verze Mi-6 A byly používány jak v soukromém, tak ve vojenském
sektoru
Mi-6 VKP Hook-B
Tato verze slouží jako létající velitelské stanoviště pro podporu pozemních sil,
jenž je opatřené výkonnými spojovacími prostředky. Antény těchto prostředků a
výměník tepla na trupu jsou hlavními vnějšími rozpoznávacími znaky této verze.
Na nosníku stabilizačního rotoru jsou dobře patrné antény spojovací avioniky
Mi-6 ATZ
Verze určená pro zásobování vojsk pohonnými hmotami. Protipožární varianta,
která byla od ní odvozena, má v trupu nádrže na 12 000 l vody. Nádrže je možné
vyprázdnit za neuvěřitelných 12 sekund.
Protipožární verze Mi-6 ATZ s demontovanými křídly
Mi-22 Hook-C
V podstatě se jedná o verzi Mi-6 VKP, ale s vylepšeným elektronickým vybavením.
Mi-22 ruských vzdušných sil
Za další verze se dají částečně považovat i stroje Mi-10 a Mi-10 K, jelikož byly postaveny z částí draku Mi-6, zejména pak z horní části s motory a zadní části trupu s vyrovnávacím rotorem. Shodná je i pětilistá vrtule hlavního rotoru.
Egypt, Peru, Rusko (dříve SSSR), Ukraina a řada dalších zemí
Válka v Afghánistánu
Vojenské konflikty na území Ruska.
Motor: | 2x Solověv D-25V; 4 045 kW |
---|---|
Délka trupu:: | 33,20 m |
Průměr rotoru: | 35,00 m |
Výška: | 9,85 m |
Prázdná hmotnost: | 27 250 kg |
Maximální hmotnost: | 42 500 kg |
Rychlost: | 300 km/h |
Dostup: | 4 500 m |
Dolet: | 600 km |
Výzbroj: |
Vojenské stroje mohou mít v přídi pohyblivý kulomet NUV-1M ráže 12,7 mm se 150 náboji.
Zdroje:
Copyright © All Rights Reserved