NAVIGACE |
|
|
Sikorsky, USA
Připravil Lukáš Visingr
S-67 Blackhawk
Na úvod bych rád předešel nějakému nedorozumění ohledně jmen. S-67 Blackhawk (psáno dohromady) nemá nic společného se současným transportním vrtulníkem UH-60 Black Hawk (psáno odděleně), který má u Sikorského tovární označení S-70A.
Vývoj typu S-67 byl zahájen z iniciativy samotné firmy Sikorsky koncem 60. let. První prototyp letěl v srpnu 1970. Ještě téhož roku zaletěl na vzdálenost 3 km průměrnou rychlost 348,9 Km/h, což znamenalo nový mezinárodní rekord. O pět dní později dosáhl maximální rychlosti 355,485 Km/h, což byl rovněž rekord. Firma spoléhala na evropské země NATO, protože americká armáda se v té době orientovala na lehčí stroje. Avšak žádná ze zemí (Německo, Velká Británie, Itálie, Řecko, Turecko) neprojevila zájem, takže S-67 zůstal pouze na úrovni prototypu. Byla to jistě škoda, protože po stránce technologie i výkonů jednoznačně předběhl svou dobu.
S-67 byl dvoumotorový bitevní/transportní vrtulník s pětilistým nosným a pětilistým vyrovnávacím rotorem, oběma převzatými z typu S-61R (vojenské označení CH-3). Řada prvků byla převzata také z bitevního vrtulníku S-66, který byl původně navržen pro americké letectvo. V přídi úzkého trupu seděli za sebou pilot a střelec, za nimi se nacházela kabina pro 15 plně vyzbrojených mužů. Sedadla pilota i střelce byla vystřelovací s rotorovým nosným systémem, což dělá z S-67 vůbec první helikoptéru s katapultovacím zařízením. K trupu bylo připojeno křídlo se závěsníky pro zbraně a brzdícími klapkami.
S-67 byl vybaven pro operace ve dne, v noci i v nepříznivém počasí. Nesl navigační a střelecký systém Litton NAVFIRE, palubní počítač, který dokázal sledovat polohu až 16 cílů nebo navigačních bodů, mapové projekční zařízení, televizní systém pro zesílení zbytkového světla a přilbové zaměřovače.
Hlavňová výzbroj byla nesena v příďové střelecké věži. Možné typy
zahrnovaly GAU-2B/A Minigun (7,62mm šestihlavňový kulomet), M-197 (20mm tříhlavňový
kanón), M61A1 (20mm šestihlavňový kanón), M-140 (30mm revolverový kanón), M-187
(30mm tříhlavňový kanón) nebo M-129 (40mm granátomet). Na křídelních závěsech
mohly být neseny protitankové řízené střely BGM-71 TOW, těžké
protizemní AS.12 (francouzská výroba), protiletadlové AIM-9 Sidewinder,
neřízené rakety ráže 70 mm nebo přídavné nádrže. Přiložená fotografie ukazuje
celkem osm raketnic, tedy celkem 152 raket!!!
Kromě základní bitevní/transportní verze se projektovala varianta dopravní (neměla křídla, ale na jeřábu pod trupem mohla nést až 4 tuny nákladu), vyhledávací/záchranná (pro šest osob) a námořní (pro dálkový průzkum a boj s ponorkami). Jeden z vyrobených kusů také dostal zaplášťovaný vyrovnávací rotor (tzv. dmychadlo).
Motory: | 2x General Electric T-58-T |
---|---|
Výkon: | 2x 1 103 KW |
Délka trupu: | 19,74 m |
Průměr nosného rotoru: | 18,9 m |
Průměr ocasního rotoru: | 3,15 m |
Výška: | 4,57 m |
Šířka trupu: | méně než 1 m |
Rozpětí křídla: | 8,33 m |
Prázdná hmotnost: | 5 680 Kg |
Max. vzletová hmotnost: | 10 000 Kg |
Nosnost: | 1 800 Kg |
Max. rychlost: | 335 Km/h |
Cestovní rychlost: | 302 Km/h |
Operační dostup: | 5 100 m |
Dolet: | 350 Km |
Max. přeletová vzdálenost: | 1 800 Km |
Prameny:
Václav Svoboda: Vrtulníky (Naše vojsko, 1979)
Lubomír Popelínský a Vladimír Kodeš: Střelecká a raketová výzbroj letadel (Naše
vojsko, 1997)
Internet
All Rights Released.
Copyright © All Rights Reserved