zpět současné letouny USAF

Současné americké vojenské letouny

NAVIGACE

Northrop-Grumman B-2 Spirit

připravil Jirka Wagner

B-2 Spirit je víceúčelový bombardér určený pro údery jak konvenčními, tak i jadernými zbraněmi. Díky dramatickému pokroku v technologii představuje B-2 velký milník v modernizačním programu bombardovacího letectva Spojených států. Dokáže dopravit mohutnou útočnou sílu kamkoliv na světě - i přes dříve neprostupnou obranu.

Spolu s B-52 a B-1B umožňuje B-2 Spirit flexibilnější a efektivnější pronikání do nepřátelské zóny, což je nesmírně důležité u pilotovaných letů. Je velmi nesnadno odhalitelný, tzv. stealth , je schopen proniknout i tou nejsofistikovanější obranou a stává se tak reálnou hrozbou i nejcennějším a nejvíce bráněným cílům. Jeho schopnost nezjistitelného proniknutí protivzdušnou obranou tak z něj dělá tvrdou, účinnou a odstrašující bojovou sílu odpovídající 21. století.

B-2 Spirit byl poprvé představen v listopadu 1988 a prototyp vykonal první let  17. července 1989. Byl navržen jako nástupce typu Rockwell B-1B Lancer v roli bombardéru pro průnik do cizího území. B-2 je létající křídlo s potlačenou stabilitou, s náběžnými hranami se šípovitostí 40° a odtokovými hranami ve tvaru písmene W. Ovládá se pomocí jednoduchých řídících ploch řízených digitálním fly-by-wire systémem. Při návrhu a konstrukci byl kladen důraz na úplně hladký povrch s kabinou a motorovými gondolami zapuštěnými do obrysu letounu.

Díky použití materiálů pohlcujících záření (RAM - Radar Absorbent Materials) a pečlivě přizpůsobenému tvaru má B-2 velmi nízkou odrazivost radarových paprsků. Tepelné a akustické vyzařování je navíc snižováno na velmi nízkou úroveň mícháním horkých výfukových plynů s proudy studeného vzduchu před tím, než opustí výtokové trysky.

Revoluční řešení "neviditelných" technologií, aerodynamická účinnost a velká hmotnost nákladu jsou pro B-2 velkými výhodami oproti ostatním bombardérům. Jeho bezmála neviditelnost poskytuje posádce dostatek klidu pro provedení požadované akce z velké výšky; to je násobeno i jeho dalekým doletem bez doplňování paliva (přibližně 6000 nám. mil / 9600 km). Jedinou operační základnou B-2 je Whiteman AFB v Montaně. První letoun typu B-2 opustil továrnu 17. prosince 1993.

Úžasné snímky letounu si můžete prohlédnout na B-2 Spirit at the 2005 Edwards AFB Airshow.

Dne 23. února 2008 startovaly z Andersonovy základny na ostrově Guam dva letouny B2. Druhý z letouný však krátce po startu havaroval. Posádka se zachránila na padácích. Pilot utrpěl jen drobná pozranění, kopilot má poraněnou míchu.

Videa z havárie:
video 1
video 2
video 3

Stručná charakteristika

Základní funkce víceúčelový těžký bombardér a nosič řízených střel
Výrobce Northrop-Grumman B-2 Division
Subdodavatelé Boeing Military Airplanes Co., Vought Aircraft Co., General Electric Aircraft Engine Group, Hughes Training Inc.
Pohon čtyři dvouproudové motory General Electric F-118-GE-110
Výkon 4x 18 996 lb 4x 84,5 kN
Délka 69 stop 21,03 m
Výška 17 stop 5,18 m
Rozpětí 172 stop 52,43 m
Plocha křídla cca 5005 stop čtv. 465 m čtv.
Max. rychlost 653-704 mph 1050-1133 km/h
Dostup 50 000 stop 15 000 m
Hmotnost  prázdná až 110 010 lb 49 900 kg
max. vzletová 400 000 lb 181 437 kg
Dolet 6 000 nám. mil 11 100 km
Výzbroj Ve dvou pumovnicích po jednom rotačním vypouštěcím zařízení Boeing Rotary Launcher - celkem pro 16 neřízených termonukleárních pum B-83 (třídy 1.1 Mt TNT) nebo 16 jaderných pum B-61 (tř. 20Mt) nebo 16 ŘS krátkého doletu AGM-131 SRAM II nebo AGM-129 ACM nebo 16 řízených pum JDAM, stejně jako 16 pum Mk.84 (á 910 kg). Také možno 36 pum Mk.117 (á 340 kg) nebo až 80 227 kg pum Mk.82.
Posádka dva až tři
Cena jednoho stroje přibližně 1,3 mld dolarů
Začátek výroby prosinec 1993
Celkem u Air Force Aktivní síly - 20; ANG - 0; Rezerva - 0





 


Copyright © All Rights Reserved