NAVIGACE |
|
|
připravil Jirka Wagner
B-2 Spirit je víceúčelový bombardér určený pro údery jak konvenčními, tak i jadernými zbraněmi. Díky dramatickému pokroku v technologii představuje B-2 velký milník v modernizačním programu bombardovacího letectva Spojených států. Dokáže dopravit mohutnou útočnou sílu kamkoliv na světě - i přes dříve neprostupnou obranu.
Spolu s B-52 a B-1B umožňuje B-2 Spirit flexibilnější a efektivnější pronikání do nepřátelské zóny, což je nesmírně důležité u pilotovaných letů. Je velmi nesnadno odhalitelný, tzv. stealth , je schopen proniknout i tou nejsofistikovanější obranou a stává se tak reálnou hrozbou i nejcennějším a nejvíce bráněným cílům. Jeho schopnost nezjistitelného proniknutí protivzdušnou obranou tak z něj dělá tvrdou, účinnou a odstrašující bojovou sílu odpovídající 21. století.
B-2 Spirit byl poprvé představen v listopadu 1988 a prototyp vykonal první let 17. července 1989. Byl navržen jako nástupce typu Rockwell B-1B Lancer v roli bombardéru pro průnik do cizího území. B-2 je létající křídlo s potlačenou stabilitou, s náběžnými hranami se šípovitostí 40° a odtokovými hranami ve tvaru písmene W. Ovládá se pomocí jednoduchých řídících ploch řízených digitálním fly-by-wire systémem. Při návrhu a konstrukci byl kladen důraz na úplně hladký povrch s kabinou a motorovými gondolami zapuštěnými do obrysu letounu.
Díky použití materiálů pohlcujících záření (RAM - Radar Absorbent Materials) a pečlivě přizpůsobenému tvaru má B-2 velmi nízkou odrazivost radarových paprsků. Tepelné a akustické vyzařování je navíc snižováno na velmi nízkou úroveň mícháním horkých výfukových plynů s proudy studeného vzduchu před tím, než opustí výtokové trysky.
Revoluční řešení "neviditelných" technologií, aerodynamická účinnost a velká hmotnost nákladu jsou pro B-2 velkými výhodami oproti ostatním bombardérům. Jeho bezmála neviditelnost poskytuje posádce dostatek klidu pro provedení požadované akce z velké výšky; to je násobeno i jeho dalekým doletem bez doplňování paliva (přibližně 6000 nám. mil / 9600 km). Jedinou operační základnou B-2 je Whiteman AFB v Montaně. První letoun typu B-2 opustil továrnu 17. prosince 1993.
Úžasné snímky letounu si můžete prohlédnout na B-2 Spirit at the 2005 Edwards AFB Airshow.
Dne 23. února 2008 startovaly z Andersonovy základny na ostrově Guam dva letouny B2. Druhý z letouný však krátce po startu havaroval. Posádka se zachránila na padácích. Pilot utrpěl jen drobná pozranění, kopilot má poraněnou míchu.
Videa z havárie:
video 1
video 2
video 3
Stručná charakteristika |
|||
Základní funkce | víceúčelový těžký bombardér a nosič řízených střel | ||
Výrobce | Northrop-Grumman B-2 Division | ||
Subdodavatelé | Boeing Military Airplanes Co., Vought Aircraft Co., General Electric Aircraft Engine Group, Hughes Training Inc. | ||
Pohon | čtyři dvouproudové motory General Electric F-118-GE-110 | ||
Výkon | 4x 18 996 lb | 4x 84,5 kN | |
Délka | 69 stop | 21,03 m | |
Výška | 17 stop | 5,18 m | |
Rozpětí | 172 stop | 52,43 m | |
Plocha křídla | cca 5005 stop čtv. | 465 m čtv. | |
Max. rychlost | 653-704 mph | 1050-1133 km/h | |
Dostup | 50 000 stop | 15 000 m | |
Hmotnost | prázdná | až 110 010 lb | 49 900 kg |
max. vzletová | 400 000 lb | 181 437 kg | |
Dolet | 6 000 nám. mil | 11 100 km | |
Výzbroj | Ve dvou pumovnicích po jednom rotačním vypouštěcím zařízení Boeing Rotary Launcher - celkem pro 16 neřízených termonukleárních pum B-83 (třídy 1.1 Mt TNT) nebo 16 jaderných pum B-61 (tř. 20Mt) nebo 16 ŘS krátkého doletu AGM-131 SRAM II nebo AGM-129 ACM nebo 16 řízených pum JDAM, stejně jako 16 pum Mk.84 (á 910 kg). Také možno 36 pum Mk.117 (á 340 kg) nebo až 80 227 kg pum Mk.82. | ||
Posádka | dva až tři | ||
Cena jednoho stroje | přibližně 1,3 mld dolarů | ||
Začátek výroby | prosinec 1993 | ||
Celkem u Air Force | Aktivní síly - 20; ANG - 0; Rezerva - 0 |
Copyright © All Rights Reserved