NAVIGACE |
|
|
Stealth
Stealth – tajné jednání, tajnost, nepozorovanost; kradmo.
Vojenská útočná technika se rychle vyvíjí a souběžně s tím se vyvíjejí
i obranné systémy, přesně podle úsloví, že na každou zbraň se najde nějaká
protizbraň. Platí to i v letectví a tak, zatímco letadla jsou schopna létat
rychleji, výš, dál nebo tišeji, pozemní i vzdušné prostředky je dokáží rychleji
a lépe najít a identifikovat a protiletadlové zbraně účinněji zasáhnout.
Proto začali vědci zkoumat způsob, jak učinit letouny když ne neviditelnými, tak
alespoň obtížně pozorovatelnými. Od barevných kamufláží povrchu letadel na
oklamání zraku protivníka a shazování miliónů staniolových proužků (tzv.
windows) na oklamání radarů se postupně dostali až k technologiím
stealth, které mají oklamat pokud možno všechny pozorovací systémy
nepřítele.
Čím vším může letící objekt informovat nepřítele o své přítomnosti?
Kromě vizuálních a akustických znaků se letoun projevuje hlavně:
a) odrazem radarových vln od svého povrchu
b) infračerveným (IR) zářením
c) elektromagnetickými emisemi vznikajícími při provozu elektronických zařízení.
Radar:
Nejvýznamnějším prostředkem pro zjišťování leteckých objektů stále
zůstává radiolokátor, který funguje tak, že vysílá elektromagnetické záření,
jehož část, odražená od letounu se vrací do vysílače a ten pak díky tomu určuje
polohu letounu. To je patrné na následujícím obrázku:
Infračervené (tepelné) záření:
Letoun, který je “neviditelný” pro radar může být velmi dobře viditelný pro
jiné sledovací prostředky, které navíc mají proti radaru tu výhodu, že jsou
prakticky nezjistitelné – nevyzařují žádné záření a jsou tedy tzv. pasivní.
Mezi nejvýznamnější pasivní prostředky patří infračervená (IR - InfraRed)
čidla.
Elektromagnetické emise:
Obranou proti pasivním prostředkům zaměřeným na sledování elektromagnetického vyzařování elektrotechnických zařízení a avioniky je minimalizace jejich elektromagnetických emisí a používání pasivních systémů jako např. IR přístrojů pro noční vidění a minimalizace činnosti aktivních systémů (omezení radaru na krátké pulsy, utajený provoz, navigování pomocí inerciálních systémů a GPS, k nezbytné komunikaci použití směrových antén pro spojení přes družici).
Akustické a optické utajení:
Hluk, který je způsobován především pohonnou jednotkou, je snižován u letounu B-2 například tím, že podzvukové proudění okolo letadla je ve vstupech k motorům urychleno na nadzvukovou rychlost a v sacích kanálech opět zpomaleno na rychlost subsonickou – zvuk se tedy nemůže šířit směrem dopředu. Hluk směrem dozadu vzniká mísením výtokových plynů s okolím. Snižuje se tedy urychlením mísení pomocí štěrbinových trysek a snížením výtokové rychlosti pomocí dvouproudových motorů. Jako doplněk v obou případech slouží materiály tlumící zvuk. Hluk vznikající prouděním vzduchu okolo letadla se snižuje čistými aerodynamickými tvary.
Optické prozrazení letounu je možno eliminovat jeho nasazením v nočních hodinách nebo za snížené viditelnosti (při níž ale zase nefungují plnohodnotně IR systémy pro vizuální kontakt pilota). Denní zpozorování je sníženo zatím jen kamufláží – i když se v poslední době objevují myšlenky o tzv. “inteligentní” kamufláži, založené na tekutých krystalech, jimiž by byl na povrch letounu promítán obraz pozadí za letounem.
Z výše uvedeného vyplývá, že žádný letoun se nemůže stát stoprocentně neviditelný. I při použití kombinací všech možných technologií, bude vždycky jenom – pro některý sledovací systém méně, pro jiný zase více - velmi obtížně pozorovatelný (VLO – Very Low Observable).
Bylo použito materiálů časopisu Letectví&Kosmonautika.
Copyright © All Rights Reserved