zpět současné letouny USAF

Současné americké vojenské letouny

NAVIGACE

C-17 Globemaster III

McDonnell Douglas

připravil Jirka Wagner

C-17 je nejflexibilnějším dopravním letadlem ve stavu U.S: Air Force. Je maximálně efektivní zejména při dopravě bojových jednotek do těsné blízkosti potenciální bitevní zóny.

V průběhu let, podle toho, jak se měnily hrozby namířené proti Spojeným státům, rostla velikost a hmotnost amerických mechanizmů,zbraní a výstroje jako odpověď na zlepšující se zbraňové systémypotencionálních nepřátel. Tento trend pochopitelně zvýšil i požadavky na přepravní kapacity - zejména pak na dopravu nadměrných nákladů. Když byla připočtena i potřeba uskutečňovat tuto dopravu na dlouhé vzdálenosti, C-17 se stal tím pravým řešením.

Požadavek na nový těžký transportní letoun byl vydán v únoru 1980 - i když zvolená cesta vlastního vývoje a konstrukce nového letounu byla dražší a pomalejší než nákup hotového stávajícího stroje. V požadavku byla stanovena nejen těžká doprava, ale i schopnost přistávat blízko bojiště na polopřipravených nebo dokonce nepřipravených přistávacích drahách. Globemaster byl původně určen k doplnění a nahrazení C-141 StarLifteru od roku 1987, ale program pozbyl priority po rozhodnutí USAF opatřit si 50 strojů vylepšené verze B letounu C-5 Galaxy a až 60 letounů KC-10A Extender. Nicméně už v září 1983 byl C-17 znovu prohlášen za program s vysokou prioritou. I tak se ale stavba prvního letounu C-17A posunula až na listopad 1987 a letoun se proprvé vznesl do vzduchu až 15. září 1991.

Do výzbroje se typ dostal až v roce 1994, ale byl pronásledován řadou potíží a objednávka byla snížena na 120 kusů, přičemž další škrty nejsou vyloučeny. Koncepčně je C-17 hornoplošník s vysoko posazenými nosnými plochami, s podvozkem zatažitelným do vnějších gondol. Sekce trupu je kruhová a trup pojme prostor pro posádku a přetlakový nákladní prostor. C-17 je schopen přepravit rychle strategické jednotky a všechny typy nákladu na hlavní operační báze nebo na předsunuté základny. Jeho charakteristická flexibilita zlepšuje plnění všech požadavků, které na leteckou přepravu kladou Spojené státy. C-17 je poháněn čtyřmi proudovými motory Pratt & Whitney F117-PW-100 (v komerční verzi je používají letouny Boeing B-757).

Letadlo je obsluhováno tříčlennou posádkou (pilot, kopilot a šéf nákladu). Náklad, jako např. vojenská vozidla nebo palety, je nakládán na palubu rozměrnými nákladovými vraty v ocasní části trupu. C-17 může přepravovat jakoukoliv vzduchem dopravitelnou bojovou techniku nadměrné velikosti.  

Stručná charakteristika

Základní funkce dopravní letoun pro těžkou dopravu na dlouhou vzdálenost
Výrobce McDonnell Douglas Corp.
Pohon čtyři dvouproudové motory Pratt & Whitney F117-PW-100
Výkon 4x 41 725 lb 4x 185,6 kN
Rozpětí včetně wingletů 171,26 stop 52,20 m
základní 165 stop 50,29 m
Délka 173 stop 11 palců 53,04 m
Výška 55 stop 1 palec 16,79 m
Plocha křídel 3800 stop čtv. 353,02 m čtv.
Nákladový prostor délka 85 stop 2 palce 26 m 
šířka 18 stop 5,48 m
výška před křídlem 12 stop 4 palce 3,76 m
výška za křídlem 13 stop 6 palců  4,11 m
Rychlost max. 515 mph 829 km/h
pro výsadek 132-288 mph 213-463 km/h
Dostup 45 000 stop 13 715 m
Dolet 5412 mil 8710 km
Dolet přeletový 3225 mil 5190 km

s nákladem 124 000 lb (56 245 kg)

Posádka tři (dva piloti a šéf nákladu)
Hmotnost prázdná 269 000 lb 122 016 kg
max. vzletová 580 000 lb 263 083 kg
Náklad 144 vojáků nebo 102 výsadkáři nebo 48 nosítek a 54 ambulantních pacientů a ošetřovatelů nebo 172 200 lb (78 108 kg) nákladu (18 palet)
Výzbroj žádná
Datum výroby červen 1993

 

C-17 přistává na letadlové lodi

Na fotce pod tímto textem, vidíme přistání C-17 na letadlové lodi!

Jde však jen o hru grafika :) Těžko si představit, že by tato nejméně 100 tun těžká potvora na letadlové lodi dokázala přistát a pak odstartovat.

Srpen 2006

Pro nedostatek objednávek na letouny C-17 se rozhodl Boeing začít s kroky vedoucími k úplnému zastavení výroby těchto strojů.

Poptávka je malá na to, aby výroba pokračovala po roce 2009. Uvedené opatření zasáhne kromě Boeingu i stovky dodavatelů součástí letounu, z nichž některé jsou prý vyráběné až 34 měsíců před datem, kdy je hotová C-17 dodána zákazníkovi.

Australské letectvo podepsalo s Boeingem smlouvu na dodávky náhradních dílů na C-17 Globemaster III. Austrálie si objednala 4 kusy C-17, první z nich by měl být dodané před koncem tohoto roku.

Model C-17

Úžasný létající model v měřítku 1:9 si postavili čtyři modeláři z velké Británie.

Na snímcích nahoře se C-17 jeví jako skutečný letoun, snímky pod tímto textem však ukazují skutečné rozměry.
Stavba modelu trvala jeden rok. Model pohání čtyři turbíny Jetcat P-120. Do nádrže se mu vejde 12,5 litru paliva. Má zatahovací podvozek, otevírání nákladového prostoru atd. Během letu přenáší bezdrátově do notebooku majitele informace o rychlosti, otáčkách turbín, spotřebě paliva atd.
Zřejmě se jedná o největší proudový model na světě.

Tiskové zprávy

Boeing poskytne podporu australským letounům C-17 / 2006-08-17

Blíží se konec výroby vzdušných náklaďáků C-17 Globemaster / 2006-08-18

Boeing připravuje první australskou C-17 na první let / 2006-10-10

Boeing dodal Austrálii první C-17 / 2006-11-28

Boeing dodá Kanadě 4 kusy C-17 / 2007-02-02

Boeing oznámil možné ukončení výroby letounu C-17 v polovině roku 2009 / 2007-03-02

 


Copyright © All Rights Reserved