NAVIGACE |
|
|
McDonnell Douglas
připravil Jirka Wagner
C-17 je nejflexibilnějším dopravním letadlem ve stavu U.S: Air Force. Je maximálně efektivní zejména při dopravě bojových jednotek do těsné blízkosti potenciální bitevní zóny.
V průběhu let, podle toho, jak se měnily hrozby namířené proti Spojeným státům, rostla velikost a hmotnost amerických mechanizmů,zbraní a výstroje jako odpověď na zlepšující se zbraňové systémypotencionálních nepřátel. Tento trend pochopitelně zvýšil i požadavky na přepravní kapacity - zejména pak na dopravu nadměrných nákladů. Když byla připočtena i potřeba uskutečňovat tuto dopravu na dlouhé vzdálenosti, C-17 se stal tím pravým řešením.
Požadavek na nový těžký transportní letoun byl vydán v únoru 1980 - i když zvolená cesta vlastního vývoje a konstrukce nového letounu byla dražší a pomalejší než nákup hotového stávajícího stroje. V požadavku byla stanovena nejen těžká doprava, ale i schopnost přistávat blízko bojiště na polopřipravených nebo dokonce nepřipravených přistávacích drahách. Globemaster byl původně určen k doplnění a nahrazení C-141 StarLifteru od roku 1987, ale program pozbyl priority po rozhodnutí USAF opatřit si 50 strojů vylepšené verze B letounu C-5 Galaxy a až 60 letounů KC-10A Extender. Nicméně už v září 1983 byl C-17 znovu prohlášen za program s vysokou prioritou. I tak se ale stavba prvního letounu C-17A posunula až na listopad 1987 a letoun se proprvé vznesl do vzduchu až 15. září 1991.
Do výzbroje se typ dostal až v roce 1994, ale byl pronásledován řadou potíží a objednávka byla snížena na 120 kusů, přičemž další škrty nejsou vyloučeny. Koncepčně je C-17 hornoplošník s vysoko posazenými nosnými plochami, s podvozkem zatažitelným do vnějších gondol. Sekce trupu je kruhová a trup pojme prostor pro posádku a přetlakový nákladní prostor. C-17 je schopen přepravit rychle strategické jednotky a všechny typy nákladu na hlavní operační báze nebo na předsunuté základny. Jeho charakteristická flexibilita zlepšuje plnění všech požadavků, které na leteckou přepravu kladou Spojené státy. C-17 je poháněn čtyřmi proudovými motory Pratt & Whitney F117-PW-100 (v komerční verzi je používají letouny Boeing B-757).
Letadlo je obsluhováno tříčlennou posádkou (pilot, kopilot a šéf nákladu). Náklad, jako např. vojenská vozidla nebo palety, je nakládán na palubu rozměrnými nákladovými vraty v ocasní části trupu. C-17 může přepravovat jakoukoliv vzduchem dopravitelnou bojovou techniku nadměrné velikosti.
Stručná charakteristika |
|||
Základní funkce | dopravní letoun pro těžkou dopravu na dlouhou vzdálenost | ||
Výrobce | McDonnell Douglas Corp. | ||
Pohon | čtyři dvouproudové motory Pratt & Whitney F117-PW-100 | ||
Výkon | 4x 41 725 lb | 4x 185,6 kN | |
Rozpětí | včetně wingletů | 171,26 stop | 52,20 m |
základní | 165 stop | 50,29 m | |
Délka | 173 stop 11 palců | 53,04 m | |
Výška | 55 stop 1 palec | 16,79 m | |
Plocha křídel | 3800 stop čtv. | 353,02 m čtv. | |
Nákladový prostor | délka | 85 stop 2 palce | 26 m |
šířka | 18 stop | 5,48 m | |
výška před křídlem | 12 stop 4 palce | 3,76 m | |
výška za křídlem | 13 stop 6 palců | 4,11 m | |
Rychlost | max. | 515 mph | 829 km/h |
pro výsadek | 132-288 mph | 213-463 km/h | |
Dostup | 45 000 stop | 13 715 m | |
Dolet | 5412 mil | 8710 km | |
Dolet přeletový | 3225 mil | 5190 km | |
s nákladem 124 000 lb (56 245 kg) |
|||
Posádka | tři (dva piloti a šéf nákladu) | ||
Hmotnost | prázdná | 269 000 lb | 122 016 kg |
max. vzletová | 580 000 lb | 263 083 kg | |
Náklad | 144 vojáků nebo 102 výsadkáři nebo 48 nosítek a 54 ambulantních pacientů a ošetřovatelů nebo 172 200 lb (78 108 kg) nákladu (18 palet) | ||
Výzbroj | žádná | ||
Datum výroby | červen 1993 |
Na fotce pod tímto textem, vidíme přistání C-17 na letadlové lodi!
Jde však jen o hru grafika :) Těžko si představit, že by tato nejméně 100 tun těžká potvora na letadlové lodi dokázala přistát a pak odstartovat.
Pro nedostatek objednávek na letouny C-17 se rozhodl Boeing začít s kroky vedoucími k úplnému zastavení výroby těchto strojů.
Poptávka je malá na to, aby výroba pokračovala po roce 2009. Uvedené opatření zasáhne kromě Boeingu i stovky dodavatelů součástí letounu, z nichž některé jsou prý vyráběné až 34 měsíců před datem, kdy je hotová C-17 dodána zákazníkovi.
Australské letectvo podepsalo s Boeingem smlouvu na dodávky náhradních dílů na C-17 Globemaster III. Austrálie si objednala 4 kusy C-17, první z nich by měl být dodané před koncem tohoto roku.
Úžasný létající model v měřítku 1:9 si postavili čtyři modeláři z velké Británie.
Na snímcích nahoře se C-17 jeví jako skutečný letoun, snímky pod tímto textem
však ukazují skutečné rozměry.
Stavba modelu trvala jeden rok. Model pohání čtyři turbíny Jetcat P-120. Do nádrže
se mu vejde 12,5 litru paliva. Má zatahovací podvozek, otevírání nákladového
prostoru atd. Během letu přenáší bezdrátově do notebooku majitele informace o
rychlosti, otáčkách turbín, spotřebě paliva atd.
Zřejmě se jedná o největší proudový model na světě.
Boeing poskytne podporu australským letounům C-17 / 2006-08-17
Blíží se konec výroby vzdušných náklaďáků C-17 Globemaster / 2006-08-18
Boeing připravuje první australskou C-17 na první let / 2006-10-10
Boeing dodal Austrálii první C-17 / 2006-11-28
Boeing dodá Kanadě 4 kusy C-17 / 2007-02-02
Boeing oznámil možné ukončení výroby letounu C-17 v polovině roku 2009 / 2007-03-02
Copyright © All Rights Reserved