NAVIGACE |
|
|
připravil Jirka Wagner
F-22 Raptor má sloužit k vybojování a udržení nadvlády ve vzduchu, přepadovému stíhání i k dlouhému hlídkování ve dne i za stížených povětrnostních podmínek nebo v noci. Rovněž může být nasazen proti pozemním cílům. Uplatnění technologie "stealth" spolu s nejmodernějším přístrojovým vybavením má přinést nové prvky do stávajícího pojetí vzdušného boje. F-22 má tak být schopen zjistit, identifikovat a zničit svého protivníka dříve, než se to podaří jemu.
Jako jediný známý bojový letoun bude F-22 dosahovat nadzvukové cestovní rychlosti bez použití přídavného spalování. Palubní výzbroj má tvořit jeden vylepšený šestihlavňový kanón M61A2 ráže 20 mm s prodlouženými hlavněmi. Čtyři střely vzduch-vzduch středního doletu jsou neseny v centrální trupové pumovnici na hydraulicky výsuvných závěsnících. Ve dvou menších bočních pumovnicích je uloženo po jedné raketě typu AIM-9 Sidewinder. K ničení pozemních cílů lze do centrálního zbraňového prostoru umístit dvě pumy s přesmým navedením o hmotnosti 455 kg. Sériové letouny budou mít také čtyři podkřídlové závěsníky určené pouze pro přídavné nádrže při přeletech. Prototyp vzlétl 29.září 1990.
První zkušební stroj firem Lockheed Martin - Boeing odstartoval 7. září 1997 k obloze nad městem Marietta v severní Georgii. Testovací šéfpilot Paul Metz startoval ze zdejší základny Dobbins Air Reserve Base a let trval více než hodinu. Letoun (nazývaný Aircraft 4001) byl pak dopraven do zkušebního centra (Air Force Flight Test Center) na kalifornské základně Edwards AFB, kde se podrobil všem požadovaným měřením a před dodáním druhého stroje (Aircraft 4002) v polovině roku 1998 stačil absolvovat zhruba 50 letů. Začátek sériové výroby F-22 je plánován na rok 2002, kdy Raptory začnou nahrazovat letouny F-15 Eagle. Kombinace technologií stealth, integrované avioniky, manévrovatelnosti a letu supercruise (let nadzvukovou rychlostí bez použití přídavného spalování) dává pilotovi F-22 schopnost "first-look, first-shot, first-kill" (první vidět, první vystřelit, první zabít) letadlo potenciálního protivníka. F-22 je koncipován ne pro získání vzdušné převahy, ale pro získání a udržení naprosté vzdušné dominance.
V pondělí 22. prosince 2004 poprvé letoun havaroval v Nevadské poušti při zkušebním letu. Pilot se katapultoval a přistál nezraněn, nicméně stroj v nyní uváděné ceně 133,3 milionů dolarů byl zničen.
Záběry nezdařeného přistání F-22
Podrobnější historie letounu F-22 od Martina Jurečky
Stručná charakteristika |
|||
Základní funkce | pokročilý taktický stíhací letoun, stealth | ||
Výrobce | Lockheed Martin / Boeing | ||
Pohon | dva proudové motory Pratt&Whitney F119-PW-100 s vektorovým usměrňováním tahu | ||
Výkon | 2x 35 000 lb | 2x 155 kN | |
Rozpětí | 44,5 stop | 13,56 m | |
Délka | 62 stop 1 palec | 18,92 m | |
Výška | 16 stop 5 palců | 5,0 m | |
Plocha křídla | 839,6 čtv. stop | 78 m čtv. | |
Hmotnost | prázdná | 30 000 lb | 13 608 kg |
max. vzletová | 60 000 lb | 27 216 kg | |
Rychlost | max. | Mach 1,8 – 2 | 2148-2387 km/h |
cestovní | Mach 1,55 | 1850 km/h | |
Dostup | 50 000 stop | 15 240 m | |
Dolet | přes 1865 mil | 3000 km | |
Cena jednoho stroje | 71,2 miliónů dolarů | ||
Posádka | jeden |
Článek o letounu F-22 na www.army.cz
První F-22 ze základny Langley
Boeing dodal před termínem sestavu křídel pro stý letoun F-22 Raptor / 2007-01-16
Copyright © All Rights Reserved