NAVIGACE |
|
|
připravil Jirka Wagner
T-1A Jayhawk je dvoumotorový proudový cvičný letoun středního doletu. Je používán Leteckým výukovým a tréninkovým velitelstvím USAF (U. S. Air Force's Air Education and Training Command) pro výcvik studentů-pilotů k létání s dopravními nebo tankovacími letouny.
T-1A se šípovitým křídlem je verzí letadla Beech 400A. V jeho kokpitu může sedět instruktor se dvěma studenty a je poháněn dvěma proudovými motory schopnými dodat mu operační rychlost Mach 0,73. T-1A se liší od své komerční předlohy větší kapacitou palivového systému a zvýšenou ochranou čelního skla a náběžných hran proti nárazům ptáků při provádění operací v malých výškách. Jayhawk reprezentuje první nový cvičný letoun získaný pro USAF po třiceti letech a znamená novou epochu ve výcviku vysokoškolských pilotů. První letoun byl předán Reese Air Force Base, Texas, v lednu 1992. Výcvik studentů s T-1A začal na Reese v roce 1993.
Od konce 50. let cvičili studenti Air Force na dvou typech letounů: na T-37 Tweet, primárním cvičném letadle a na T-38 Talon, pokročilém proudovém letadle. Po zavedení specializovaného vysokoškolského pilotního výcviku roku 1993 studenti pokračují v základním leteckém výcviku na T-37. Studenti, kteří budou později pilotovat bombardéry nebo stíhačky, pokračují ve výcviku na T-38. Ti, kteří jsou vybráni pro transportní nebo tankovací letadla, mají pokračovací výcvik na T-1A. T-1A Jayhawk je používán na všech vysokoškolských pilotních výcvikových základnách: Columbus AFB, Miss.; Laughlin AFB, Texas, a Vance AFB, Okla. Je rovněž používán na Randolph AFB, Texas – pro trénink pilotních instruktorů.
Stručná charakteristika |
||
Základní funkce | pokročilý cvičný letoun pro piloty dopravních a tankovacích letadel | |
Výrobce | Raytheon Corp. | |
Pohon | dva proudové motory Pratt and Whitney JT15D-5 | |
Výkon | 2x 2900 lb | 2x 12,9 kN |
Délka | 48 stop 5 palců | 14,75 m |
Výška | 13 stop 11 palců | 4,24 m |
Rozpětí | 43 stop 6 palců | 13,25 m |
Rychlost | 538 mph | 871 km/h |
Dostup | 41 000 stop | 12 500 m |
Max. vzlet. hmotnost | 16 100 lb | 7 303 kg |
Dolet | 2100 nám. mil | 3890 km |
Výzbroj | žádná | |
Posádka | tři (pilot, kopilot, letecký instruktor) + ev. pozorovatel | |
Datum výroby | únor 1992 | |
Cena jednoho stroje | 4,1 miliónu dolarů | |
Ve stavu | Aktivní - 234; ANG - 0; Rezerva - 0 |
Copyright © All Rights Reserved