zpět současné letouny USAF

Současné americké vojenské letouny

NAVIGACE

Raytheon T-1A Jayhawk

připravil Jirka Wagner

T-1A Jayhawk je dvoumotorový proudový cvičný letoun středního doletu. Je používán Leteckým výukovým a tréninkovým velitelstvím USAF (U. S. Air Force's Air Education and Training Command) pro výcvik studentů-pilotů k létání s dopravními nebo tankovacími letouny.

T-1A se šípovitým křídlem je verzí letadla Beech 400A. V jeho kokpitu může sedět instruktor se dvěma studenty a je poháněn dvěma proudovými motory schopnými dodat mu operační rychlost Mach 0,73. T-1A se liší od své komerční předlohy větší kapacitou palivového systému a zvýšenou ochranou čelního skla a náběžných hran proti nárazům ptáků při provádění operací v malých výškách. Jayhawk reprezentuje první nový cvičný letoun získaný pro USAF po třiceti letech a znamená novou epochu ve výcviku vysokoškolských pilotů. První letoun byl předán Reese Air Force Base, Texas, v lednu 1992. Výcvik studentů s T-1A začal na Reese v roce 1993.

Od konce 50. let cvičili studenti Air Force na dvou typech letounů: na T-37 Tweet, primárním cvičném letadle a na T-38 Talon, pokročilém proudovém letadle. Po zavedení specializovaného vysokoškolského pilotního výcviku roku 1993 studenti pokračují v základním leteckém výcviku na T-37. Studenti, kteří budou později pilotovat bombardéry nebo stíhačky, pokračují ve výcviku na T-38. Ti, kteří jsou vybráni pro transportní nebo tankovací letadla, mají pokračovací výcvik na T-1A. T-1A Jayhawk je používán na všech vysokoškolských pilotních výcvikových základnách: Columbus AFB, Miss.; Laughlin AFB, Texas, a Vance AFB, Okla. Je rovněž používán na Randolph AFB, Texas – pro trénink pilotních instruktorů.

Stručná charakteristika

Základní funkce pokročilý cvičný letoun pro piloty dopravních a tankovacích letadel
Výrobce Raytheon Corp.
Pohon dva proudové motory Pratt and Whitney JT15D-5
Výkon 2x 2900 lb 2x 12,9 kN
Délka 48 stop 5 palců 14,75 m
Výška 13 stop 11 palců 4,24 m
Rozpětí 43 stop 6 palců 13,25 m
Rychlost 538 mph 871 km/h
Dostup 41 000 stop 12 500 m
Max. vzlet. hmotnost 16 100 lb 7 303 kg
Dolet 2100 nám. mil 3890 km
Výzbroj žádná
Posádka tři (pilot, kopilot, letecký instruktor) + ev. pozorovatel
Datum výroby únor 1992
Cena jednoho stroje 4,1 miliónu dolarů
Ve stavu Aktivní - 234; ANG - 0; Rezerva - 0

 


Copyright © All Rights Reserved