NAVIGACE |
|
|
připravil Jirka Wagner
T-38 Talon je dvoumotorový supersonický výškový proudový cvičný letoun, který je díky svému tvaru, ekonomice operací, snadné údržbě, vysokému výkonu a výjimečné bezpečnosti používán k mnoha úkolům.
Primárně je používán Leteckým výukovým a tréninkovým velitelstvím USAF (U. S. Air Force's Air Education and Training Command) pro výcvik vysokoškolských studentů a leteckých instruktorů. Rovněž Air Combat Command (ACC), Air Mobility Command (AMC) a National Aeronautics and Space Administration (NASA) používají T-38 k mnoha různým účelům.
T-38 má šípovitá křídla, aerodynamický trup a tříbodový příďový podvozek s předním kolem řiditelným. Dva nezávislé hydraulické systémy ovládají křidélka, klapky, směrovku a další zařízení letadla. Instruktor a student sedí v tandemu na raketami poháněných vystřelovacích sedačkách v přetlakovém klimatizovaném kokpitu. Důležité komponenty jsou snadno dosažitelné pro pozemní personál, doplňování paliva a předletová prohlídka nejsou příliš složité. T-38 potřebuje ke startu pouhých 2300 stop (695,2 m) a do 30 000 stop (9068 m) dokáže vystoupat za jednu minutu.
Piloti-studenti se na T-38A učí supersonické techniky, leteckou akrobacii, formace, létání v noci a podle přístrojů a navigaci. Přes 60 000 pilotů se naučilo létat právě na T-38A. Stejně tak se cvičí na T-38A testovací piloti a letečtí testovací inženýři ( v U.S. Air Force Test Pilot School na Edwards AFB, Calif). Air Force Materiel Command (Velitelství zásobování USAF) používá T-38A k testování experimentálních zařízení jako např. elektrické a zbraňové systémy. Piloti, zejména z členských zemí NATO, se učí na T-38A na Sheppard AFB, Texas v rámci programu Euro-NATO Joint Jet Pilot Training. NASA používá letouny T-38A jako trenažéry pro astronauty a jako pozorovací a doprovodná letadla během takových programů, jako jsou např. lety raketoplánů.
V letech 1974 až 1983 používala tato letadla ke svým vystoupením i americká letecká skupina Thunderbirds. Air Education and Training Command používá modifikovanou verzi AT-38B k přípravě pilotů pro stíhačky jako F-15, F-16, A-10 a F-111. Tento model nese vnější výzbroj a zbraňová odpalovací zařízení pro bojový nácvik. Talon poprvé vzlétl v roce 1959. Mezi roky 1961 a 1972, kdy produkce skončila, bylo postaveno přes 1100 strojů. Přibližně 562 zůstalo ve službě u U.S. Air Force. Díky programu rozsáhlé modernizace těchto letounů bylo rozhodnuto, že jejich operační nasazení bude prodlouženo do roku 2010.
Stručná charakteristika |
||
Základní funkce | pokročilý cvičný proudový letoun | |
Výrobce | Northrop Corp. | |
Pohon | dva proudové motory General Electric J85-GE-5 s přídavným spalováním | |
Výkon | 2x 2900 lb s forsáží | 2x 12,9 kN s forsáží |
Délka | 46 stop 4 1/2 palce | 14 m |
Výška | 12 stop 10 1/2 palce | 3,8 m |
Rozpětí | 25 stop 3 palce | 7,6 m |
Rychlost | 812 mph | 1307 km/h |
Dostup | 55 000 stop | 16 667 m |
Max. vzlet. hmotnost | 12 500 lb | 5670 kg |
Dolet | 1000 mil | 1609 km |
Výzbroj | T-38A - žádná; AT-38B možná externí výzbroj | |
Cena jednoho stroje | 756 000 dolarů | |
Posádka | dva (student, instruktor) | |
Datum výroby | březen 1961 | |
Ve stavu | Aktivní složky - 562; ANG - 0; Rezerva - 0 |
Copyright © All Rights Reserved