NAVIGACE |
|
|
připravil Jirka Wagner
T-37 Tweet je dvoumotorový proudový cvičný letoun používaný pro výcvik vysokoškolských pilotů, navigátorů a taktických navigátorů v základech obsluhy letadel, přístrojů, formací a nočního létání. Dva motory a letové charakteristiky T-37 dávají studentům cit pro řízení letadel nezbytný pro pozdější výcvik na větších a rychlejších strojích T-38 Talon nebo T-1A Jayhawk. Pro větší efektivitu výcviku sedí pilot s instruktorem vedle sebe.
Kokpit je vybaven dvojím řízením, zdvojenými kontrolními přístroji, vystřelovacími sedačkami a krytem, který je možno v případě potřeby odhodit. T-37 má hydraulicky ovládané brzdy, tříbodový příďový podvozek a řiditelné přední kolo. Palivo ze šesti pryžových, navzájem propojených nádrží v každém křídle je dopravováno do hlavní nádrže v trupu. T-37B má zdokonalené radionavigační zařízení, UHF rádio a překonstruované přístrojové panely. Letoun T-37B používá mnoho zahraničních leteckých sil včetně Thajska, Řecka, Chile, Jordánska, Turecka a Pákistánu.
Cvičí se na něm i studenti z 12 členských zemí NATO (na Sheppard AFB, Texas) a s T-37C létají mj. i vzdušné síly Portugalska, Peru, Kolumbie a Řecka. T-37C je podobný T-37B, ale je přizpůsoben pro instalaci výzbroje a nádrží na konce křídel. Letadlo může nést dvě 250 lb (112,5 kg) bomby. Sdružené zařízení obsahuje počítačový zaměřovač a 16mm kameru (fotopušku). Letoun může být vyzbrojen kamerami pro průzkumné mise. T-37A poprvé vzlétl roku 1955 a do služby u Air Force byl zařazen v roce 1956. T-37B začal operovat roku 1959. Všechny T-37A byly modifikovány na standardní T-37B. Celkem bylo postaveno přes 1000 letounů T-37, přičemž 507 jich zůstává ve službě u U.S. Air Force. Všechny byly přemalovány do výrazné tmavě modré a bílé ke snadnějšímu nácviku formací a pohodlnější údržbě.
Stručná charakteristika |
||
Základní funkce | cvičný letoun pro vysokoškolské studenty-piloty a pro vysokoškolský výcvik navigátorů a taktických navigátorů | |
Výrobce | Cessna Aircraft Co. | |
Pohon | dva proudové motory Continental J69-T-25 | |
Výkon: | 2x 1025 lb | 2x 4.56 kN |
Délka | 29 stop 3 palce | 8,9 m |
Výška | 9 stop 2 palce | 2,8 m |
Max. vzlet. hmotnost | 6625 lb | 2981 kg |
Rozpětí | 33 stop 8 palců | 10,2 m |
Rychlost | 315 mph | 507 km/h |
Dostup | 35 000 stop | 10 670 m |
Dolet | 460 mil | 740 km |
Výzbroj | T-37B - žádná; T-37C – možná instalace vnější výzbroje | |
Cena jednoho stroje | 164 854 dolarů | |
Posádka | dva (student-pilot a instruktor-pilot) | |
Datum výroby | prosinec 1956 | |
Ve stavu | Aktivní složky - 507; ANG - 0; Rezerva - 0 |
Copyright © All Rights Reserved