NAVIGACE |
|
|
připravil Jirka Wagner
V-22A Osprey je víceúčelové letadlo kombinující vertikální start a přistání s horizontálním letem vysokou rychlostí ve velkých výškách.
Kombinací rotujících a pevných ploch dosahuje vynikajícího poměru platícího zatížení a doletu v kombinaci s charakteristikami VTOL. Typ vychází z vývojového stroje Bell Model 301 (XV-15), který vzlétl v květnu 1977. a jeho současný vývoj rpobíhí na základě požadavku US Marine Corps z roku 1982 na pokročilá letoun JVX (Joint Services Vertical Lift Aircraft - Experimental), určený jako náhrada vrtulníků Boeing Vertol CH-46 a Sikorsky CH-53.
V květnu 1986 bylo objednáno prvních šest prototypů, z nichž první vzlétl v březnu 1989 a v září téhož roku poprvé dosáhl za letu úplné konverze z vrtulníku na letoun. Díky technickým potížím, ale i antipatiím za provozu se ale program opožďoval, až byl nakonec celý projekt na dlouhou dobu zastaven. Jeho operační nasazení se tak plánuje až na začátek příštího tisíciletí, přestože už na období 1991-92 byl plánován nákup 552 strojů.. Ve službách US Navy může tento letoun (HV-22A) hledat a zachraňovat jedince i skupiny vojáků, vysazovat či naloďovat speciální bojové jednotky stejně jako poskytovat podpůrné zásobovací lety pro flotilu. U Marine Corps může být (MV-22A) nasazen pro dopravu jednotek, zařízení a zásob, vzlétaje z lodí nebo základen na břehu.
V-22A unese až 15 000 lb (6804 kg) nákladu na vnějších závěsech nebo 20 000 lb (9072 kg)v trupu, resp. 24 mužů. Osprey je letadlo s překlopnými rotory o průměru 38 stop (11,6 m) a s motory, které jsou (spolu s transmisemi) montovány na konce křídel. Díky tomu může V-22A operovat jako vrtulník - je schopen svislého startu i přistání. Letoun se po otočení motorových gondol o 90 stupňů dopředu stává plnohodnotným turbovrtulovým letadlem. Křídla je možno pro snadnější uskladnění na palubě lodi sklopit. První let se uskutečnil v březnu 1989.
Stručná charakteristika |
|||
Základní funkce | víceúčelový výsadkový, logistický transportní letoun V/STOL s překlopnými motory | ||
Výrobce | Bell/Boeing Vertol | ||
Pohon | dva turbohřídelové motory Allison T406-AD-400 | ||
Výkon | 2x 4586 kW | ||
Průměr rotoru | 38 stop | 11,58 m | |
Počet listů rotoru | tři | ||
Délka bez sondy | 57.3 stop | 17,47 m | |
Výška | 17.2 stop | 5,24 m | |
Rozpětí vč. rotorů | 84.6 stop | 25,78 m | |
Plocha křídel | 383 stop čtver. | 35,59 m čtver. | |
Hmotnost | prázdná | 31 885 lb | 14 463 kg |
max. vzletová | 60 500 lb | 27 442 kg | |
Max. cest. rychlost | 361 mph (582 km/h) jako letoun v optimální výšce | 115 mph (185 km/h) jako vrtulník u hladiny moře | |
Dostup | 26 000 stop | 7925 m | |
Dolet | 2224 km - VTO při zatížení 5443 kg | 3336 km - STO při zatížení 9072 kg | |
Přeletový dolet | 2418 mil | 3892 km | |
Výzbroj | žádná (resp. dva palubní kulomety kalibr .50) | ||
Datum výroby | 1989 |
Copyright © All Rights Reserved